Vanwege corona moesten scholen razendsnel afstandsonderwijs realiseren. Sinds die tijd is er veel over dit onderwerp geschreven. Bekijk hieronder de meest opvallende onderzoeken en lees de onderzoektips van de geїnterviewden voor het artikel ‘afstandsonderwijs biedt kansen om het onderwijs nog beter te maken’ in de Staat van de Schoolleider (2021).
Onderzoektips
- www.lesopafstand.nl
- Monitor hybride onderwijs po eerste rapportage
- Monitor hybride onderwijs po tweede rapportage
- Kennisnet.nl: monitor hybride onderwijs geeft zich op inrichting en ervaringen onderwijs op afstand
- Voortgezetleren.nl
- vo-academie.nl (schoolleiders helpen elkaar)
- vo-academie.nl (21.000 leerlingen doen aanbevelingen voor onderwijs op afstand)
- onderwijsinspectie.nl: Toezicht op afstandsonderwijs: wat is nodig en wat gaat al goed?
- Wat zegt de wetenschap eigenlijk over online leren? Tjipcast met Peter Loonen
- Afstandsonderwijs: leerlingen motiveren op afstand (Kennisrotonde)
- Wat kan het onderwijs leren van de coronatijd? (VO-raad)
Tips van de geїnterviewden
Jaco van den Dool (po)
- Guasch, T., Esposa, A., Alvareza, I.M., & Kirschner, P.A. (2013). Effects of feedback on collaborative writing in an online learning environment: Type of feedback and the feedback giver. Distance Education, 34, 324-338.
- Dahlstrom, E., Brooks, D. C., & Bichsel, J. (2014). The current ecosystem of learning management systems in higher education: Student, faculty, and IT perspectives (p. 3). Research report. Louisville, CO: ECAR, September 2014. Available from educause. edu/ecar. 2014 EDUCAUSE. CC by-nc-nd.
- Fathema, N., Shannon, D., & Ross, M. (2015). Expanding The Technology Acceptance Model (TAM) to Examine Faculty Use of Learning Management Systems (LMSs) In Higher Education Institutions. Journal of Online Learning & Teaching, 11(2).
- Mayer, Richard E. “Thirty years of research on online learning.” Applied Cognitive Psychology 33.2 (2019): 152-159.
- Bonk, C. J., & Graham, C. R. (2012). The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs. John Wiley & Sons.
- Robinson, S., Centifanti, L., Brewer, G., & Holyoak, L. (2015). The Benefits of Delivering Formative Feedback via Video-Casts. UCLan Journal of Pedagogic Research, 6(1).
- Jaco van den Dool, De transitie van offline naar online onderwijs, Kunstzone
Blanca Wilde Lopez (vo)
- Nro.nl/corona
- Stem van de leerling, Schoolinfo
- Effectief afstandsonderwijs (onderwijsinspectie)
- De leerling over het leren in coronatijd (Eloo)
- Kennis over leren in coronatijd (VO-raad, KBA Nijmegen, Radboud Docenten Academie en Eloo)
- Monitor hybride onderwijs vo: hogere motivatie leerlingen bij actieve online les
- Monitor hybride onderwijs vo: Hogere motivatie leerlingen bij actieve online les (Vives)
- Handreiking schooladvisering – corona schooladvies
Judit Weekenborg (vo):