Deze AVS-podcastserie belicht het veelzijdige vak van schoolleiders via zes leiderschapsparadoxen. Presentator is Nadine Duymaer van Twist, directeur van basisschool de Zeeheld in Amsterdam, en vaste co-host is Petra Tijmstra, verandermanager bij PwC.

In elke aflevering van de podcast Schoolbaas komt een paradox aan bod. In het gesprek staat krachtig leiderschap centraal en verkennen we nieuwe wegen voor groei en ontwikkeling. Onze gasten zijn stuk voor stuk sterke schoolleiders die inspireren. Want sterke schooldirecteuren zorgen voor sterke scholen, waar kinderen goed worden voorbereid op de toekomst.

  1. Introductie leiderschapsparadoxen
    8 mei 2024, 16:00 uur | Dianne Franke & Lianne ter Steeg van AVS, Academie & Vakvereniging Schoolleiders
  2. Strategische uitvoerder
    15 mei 2024, 16:00 uur | Carolina van den Bouwhuijsen, meerscholendirecteur bij Talent Primair
  3. Tech-savvy humanist
    22 mei 2024, 16:00 uur | Arjan van der Haar, directeur Basisschool Paschalis bij Lucas Onderwijs en Saskia Boerkamp, directeur OBS de Wilgenstam bij Stichting BOOR
  4. Politicus met hoge integriteit
    29 mei 2024, 16:00 uur | Nicole van Eert-Maas, regiodirecteur bij Atalenta en Frank Groot, IKC-directeur Sterrenschool de Ruimte bij Prisma
  5. Globale mindset met lokale blik
    5 juni 2024, 16:00 uur | Cees Visser, directeur van Eilandschool de Jutter op Vlieland en Vanita Attema, interim teamleider in het voortgezet onderwijs en coach startende schoolleiders bij Leaders for Solutions
  6. Bescheiden held
    12 juni 2024, 16:00 uur | Ciska van Aken, directeur van basisschool de St. Walfridus bij Primenius en Werner Tillema, directeur van de Westerparkschool bij AWBR 
  7. Traditionele vernieuwer
    19 juni 2024, 16:00 uur | Wendela Kruijt, directeur van basisschool de Wonderboom bij PCBO Amersfoort en Dick Middelhoek, rector/bestuurder van het Laurens Lyceum.

Een podcast?

Met de podcast Schoolbaas draagt AVS bij aan erkenning van het vak van schooldirecteur. We tonen de veelzijdigheid en complexiteit van het vak, belichten de benodigde kennis en competenties, en faciliteren deskundige discussies met vakgenoten over leiderschapsparadoxen en onderwijsthema’s. Daarnaast stimuleren we interesse in het onderwijs, adresseren het schoolleiderstekort en roepen op tot het kiezen voor een carrière in het onderwijs. Met het delen van persoonlijke loopbaanverhalen en een pleidooi voor instroom vanuit diverse achtergronden, hopen we niet alleen een inspiratiebron te zijn voor huidige directeuren maar ook voor toekomstige leiders in het onderwijs.