Wil jij een studiereis in eigen land maken en ontdekken hoe andere scholen werken? We nemen je graag mee op pad naar scholen die een ‘schoolvoorbeeld’ zijn en van wie elke directeur wel wat kan leren. Je bent weg van de dagelijkse routine, je doet nieuwe inspiratie op én slaapt ’s avonds gewoon thuis in je eigen bed. Heerlijk toch? Dit nieuwe aanbod bieden we vanaf maart 2024 aan.
Je bezoekt in de periode tussen maart t/m november 2024 vier inspirerende voorbeelden van het Nederlandse onderwijs, waar kinderen zich op een eigentijdse manier ontwikkelen. Je begint met een startbijeenkomst in Utrecht en rond in het najaar af met een slotbijeenkomst.
Schoolleiders kunnen veel leren van het bezoeken van andere scholen. We gaan een aantal Nederlandse basisscholen bezoeken die ver gevorderd zijn in ‘anders organiseren’ en ‘vernieuwend werken’. Je gaat op pad met je eigen vragen en overdenkingen.
De reis start met een afspraak in Utrecht bij AVS met deskundige ‘Leiderschap in het onderwijs’ Loes van Wessum. Zij neemt je mee in het formuleren van je observatie- en/of leervraag. In de startbijeenkomst biedt Loes van Wessum een theoretisch kader om de thema’s onderwijsinnovatie en leiderschapsgedrag samen goed in kaart te brengen tijdens de schoolbezoeken.
Vervolgens maken we vier schoolbezoeken van een hele dag in Nederland, waar je op eigen gelegenheid naar toe reist. Loes van Wessum is ook bij deze schoolbezoeken aanwezig. Met haar kun je door de dag heen over je ontwikkelvraag sparren. Aan het eind van ieder schoolbezoek bespreken we onze observaties en geleerde lessen met elkaar en met de schoolleiding van de bezochte school.
Aan het eind reflecteer je aan de hand van een theoretisch kader op je ontwikkeling in deze Nederlandse reis. We bundelen observaties/lessen van alle bezochte scholen en bespreken wat de schoolbezoeken voor jou hebben opgeleverd. Wat heb je concreet ingezet op je eigen school en wat zijn je plannen om verder te ondernemen?
Wat levert het op?
Deze studiereis is niet geaccrediteerd bij het SRPO
Loes van Wessum kent het onderwijs vanuit verschillende perspectieven, de laatste jaren vooral als onderzoeker, opleider voor schoolleiders en onderwijsadviseur. Ze heeft meerdere praktische publicaties geschreven en werkt samen met schoolleiders en bestuurders om de professionele groei van schoolleiders te stimuleren. Ze is senior onderzoeker in het Lectoraat Leraren en Lerarenopleiders voor Inclusieve Leeromgevingen Hogeschool Windesheim en bij ESHA en heeft haar eigen adviesbureau.
Lambert van der Ven is beleidsadviseur Onderwijskwaliteit en Leiderschap bij AVS.