Thema – Personeelstekort
Het lerarentekort in het funderend onderwijs houdt de gemoederen flink bezig. Zeker in deze tijden van hoogconjunctuur, zoeken veel mensen hun heil in beter betalende sectoren waar de banen ook voor het oprapen liggen. Wat zijn de exacte cijfers, hoe heeft het zover kunnen komen en vooral: hoe keren we – structureel – het tij?Een van de effecten is in elk geval dat er allerlei nieuwe doelgroepen voor de klas komen. Zoals zij-instromers, hybride docenten, ‘importdocenten’ uit het buitenland, uitzendkrachten en gepensioneerden. Maar sommige scholen zetten bijvoorbeeld ook onderwijsassistenten, leerlingen, studenten en leraren van overschotvakken in. Hoe ga je om met deze ‘nieuwkomers’? En niet te vergeten: met ‘normale’ starters van de lerarenopleiding? “Vaak laat de schoolleiding de begeleiding over aan de schoolopleiders, maar je moet je er actief mee bemoeien en zorgen voor beleid”, aldus een expert.
Het personeelstekort beperkt zich echter niet alleen tot leraren. Ook schoolleiders gaan massaal met pensioen en de nieuwe aanwas – die overigens nauwelijks coaching krijgt – is schaars. Het vak kent vele uiteenlopende taken en (grote) verantwoordelijkheden, verdient meer erkenning en waardering en moet – vooral ook financieel – aantrekkelijker worden. Een bestuurder: “Sommige ervaren leerkrachten verdienen meer dan beginnende schoolleiders. Dat is in onze ogen onwenselijk.”
Download deze Kader Primair