“Net de dependance van de GGD”
Schoolleiders vertellen over hun rol als crisismanager. Nog nooit werd er zo veel gevraagd van schoolleiders als tijdens de coronapandemie. En masse voelen zij zich crisismanager. Hoe geef je
goed leiding in deze chaotische tijden aan jouw school en hoe zorg je ervoor dat je zelf niet verzuipt? Journalist Irene Hemels vroeg twee schoolleiders naar hun ervaring en zocht wijze raad bij een crisisdeskundige.
Leiderschapslessen in het klaslokaal
In zestien jaar tijd veroverde het onderwijsconcept The Leader In Me Nederland. Wat is het geheim van dit succes? Er zijn maar weinig scholen die kinderen zo op hun leiderschapskwaliteiten (zelfregie en eigenaarschap) aanspreken als scholen, die werken met de ‘zeven gewoonten-methode’ van de Amerikaanse managementgoeroe Stephen Covey. Was The leader in me vijftien jaar geleden nog een grote onbekende in onderwijsland, tegenwoordig ploffen de Covey-scholen als paddenstoelen uit de grond. Wat maakt deze methode zo aantrekkelijk?
Sssuper-schoolleider
Schoolleiders zijn onmisbaar voor goed onderwijs. Daar bestaat vrijwel geen discussie over. Maar wat voor leiderschap heeft jouw school nu én in de toekomst nodig? En wat is goed schoolleiderschap?