Thema – Academisering in de school

Er werken steeds meer ‘academische’ leraren in het onderwijs. Via bijvoorbeeld academische pabo’s – die al vanaf 2012 afgestudeerden leveren – of masteropleidingen aan de universiteit of hogeschool. Maar ook zij-instromers kunnen een academische achtergrond hebben. Hoe gaan schoolleiders om met deze krachten? Stelt het andere eisen aan je manier van leidinggeven? Wat brengt dit specifieke professionele kapitaal met zich mee en hoe kun je het optimaal benutten en inzetten? Welke impact heeft dit op het team?

Het aantal schoolleiders dat zelf een academische achtergrond heeft is klein: zo’n 3 procent volgt een master of heeft deze op zak. Masteropgeleide schoolleiders kunnen een meerwaarde hebben voor de academici in hun team, maar ook omdat de maatschappelijke context van scholen complexer is geworden en er hogere eisen aan het onderwijs worden gesteld. “Een schoolleider met onderzoeksvaardigheden kan samen met academische leraren zorgen dat er zowel evidence baced als practice based wordt gehandeld”, aldus AVS-vicevoorzitter Ingrid Doornbos.

Of academische leraren (in opleiding) zich in hun werk kunnen onderscheiden is mede afhankelijk van de – context van de – school waar zij terechtkomen en de manier waarop de schoolleider hen faciliteert. Dit loopt mede door het lerarentekort lang niet overal even soepel, blijkt uit een rondgang langs studenten en afgestudeerden. Gelukkig zijn er ook goede voorbeelden: “Omdat ik onderzoek wil doen, ben ik daarvoor nu samen met mijn directeur een functie aan het creëren.”

Kaderspel

  • Alle hens aan dek

Actueel

  • Twintig basisscholen mogen flexibeler omgaan met onderwijstijd

  • Bijeenkomst over positionering academische leerkrachten

  • Wetsvoorstel: vast aanmeldmoment vo-school en eindtoets wordt ‘doorstroomtoets’

  • Landelijke tafel tekorten wil visionair gesprek over leraren- en schoolleiderstekort

  • Schoolleiders in actie voor meer handen in de school

  • Een op de drie scholieren na drie jaar op ander niveau dan schooladvies

  • Levendige discussie over gelijkheid in onderwijs tijdens eerste dialoogbijeenkomst

Meer nieuwsberichten

Thema

  • Academische opleidingen voor leraren – ervaringen van studenten en afgestudeerden

  • ‘Geef je academische leraren de ruimte’

  • ‘Masteropleiding scherpt je strategische vaardigheden aan’

Verder in dit nummer

  • Scenario’s geven meer grip op onzekere toekomst

Iedere maand

  • Leidinggeven aan organisaties in beweging

  • Beslagen ten ijs voor de bouwwereld

  • Burgerschapsdressuur

  • Wie wordt de innovatieve schoolleider van het jaar? – Deel 2

  • ‘Muziek maakt slim’

Vraag van de maand

Geen veelgestelde vragen gevonden