Over en weer van elkaar leren

Hoe kan de rol van de schoolleider versterkt worden? Dat is de centrale vraag in het cross mentoring-programma waarbij schoolleiders en ceo’s van grote bedrijven over en weer van elkaar leren. Daarnaast is een belangrijke vraag hoe het schoolleiderstekort kan worden teruggedrongen.

Ceo’s en schoolleiders gaan in tweetallen intensief in gesprek over hun maatschappelijke rol, de vraag wat men over en weer van elkaar kan leren en de positie van de schoolleider in het bestuurlijk krachtenveld. Voor de zomer al zullen de eerste ‘meeloopdagen’ van de koppels uit de zogenoemd kopgroep plaatsvinden. Naast de twaalf schoolleiders en topvrouwen die al bekend waren, nemen ook Annette Mosman, CFRO van APG, en Kelly van der Koelen, schoolleider van het Orion College Amstel te Amsterdam, aan de kopgroep deel.
Tijdens de meeloopdagen nemen schoolleiders en topvrouwen een kijkje in elkaars keuken. Daarnaast wisselen zij van gedachten over het zogenoemde macrovraagstuk. Dit vraagstuk benoemt onder meer het bestuurlijke krachtenveld waarin de schoolleider zich bevindt. De vrijheid van onderwijs leidt tot een hoge autonomie voor de school, maar tegelijk zijn de financieringsstromen en het toezicht vanuit de overheid geregeld. Scholen moeten excellent onderwijs bieden, en daarnaast kansenongelijkheid bestrijden. Dit alles tegen de achtergrond van een oplopend leraren- en schoolleiderstekort en de daarmee gepaard gaande toenemende werkdruk. Zolang er niets verandert, zal de schoolleider zijn rol niet goed kunnen invullen. Het is daarom belangrijk een antwoord te vinden op de vraag hoe de rol van de schoolleider kan worden versterkt.

Het cross-mentoring programma is een initiatief van de AVS en NL2025, een beweging waarin onder andere ceo’s en leiders uit de culturele en wetenschappelijke wereld, kunst, bedrijfsleven en sport zich inzetten voor een betere toekomst van Nederland. De pilot wordt eind 2020 geëvalueerd.

Artikelen

  • “Mensen moeten zich gezien voelen”

    Een fijn & veilig klimaat op school en werk In het hart van de Haagse Schilderswijk staat de P.H. Schreuderschool, een school voor speciaal basisonderwijs, waar directeur Judith Reijnen de scepter zwaait. Het contrast met Roel van Leeuwen, directeur van HR Shared Services Center van KLM, kan haast niet groter. Toch zijn ze allebei druk…

  • Avonturiers

    Hoe verandert het hele team met je mee? Kees Rutten heeft als directeur-bestuurder van Leisurelands negentien recreatieterrein onder zijn hoede, waar mensen het avontuur kunnen opzoeken. Pim Frijhoff, schoolleider van OBS De Heerd in Leusden, ging dit jaar ook een avontuur aan door met zijn school volop te focussen op inclusief onderwijs. Hoe krijg je…

Alle artikelen

Nieuws

  • Collage cross-mentoring

    Cross-mentoring programma stopt

    Eind 2023 sloot het Cross-mentoring programma zijn deuren als gevolg van het opraken van het subsidiegeld. AVS, penvoerder sinds 2020, deelde dit nieuws met alle nog niet gematchte deelnemers en bood alternatieve mentoring-initiatieven aan voor schooldirecteuren. Bijvoorbeeld als mentor van een zij-instromer. Dan help je niet alleen een nieuwkomer uit een andere sector in het onderwijs, maar draag je ook bij aan het oplossen van het schoolleiderstekort. ...

  • Vierde ronde cross-mentoring van start met ruim zestig koppels

    Een visitekaartje voor het vak van schoolleider Op dinsdag 27 september start alweer de vierde ronde van het cross-mentoring programma. Ruim zestig directeuren uit het basisonderwijs trekken dit najaar intensief op met leiders uit het bedrijfsleven. Het programma, waar de AVS initiatiefnemer van is, geeft leiders uit andere sectoren een inkijkje in het onderwijs en andersom. Dat biedt mooie kansen. Schoolleiderstekort Naast dat het programma voor cross-mentors veel plezier,...

Alle nieuwsberichten