Met meer dan duizend bezoekers is het AVS Schoolleiderscongres ieder jaar hét evenement voor schoolleiders. Juist in deze tijd willen we veel schoolleiders weer ontmoeten, inspireren en toerusten. Met een prachtige 25e congreseditie op woensdag 21 april. Dit jaar is er een keynote door Charles Wood over Artificial Intelligence, veel ruimte om digitaal te netwerken, keuze uit ruim 10 workshops, de verkiezing innovatieve schoolleider van het Jaar en aandacht voor het 25-jarig bestaan van de AVS. Op woensdag 21 april vindt de 25e editie plaats van het AVS Schoolleiderscongres, maar voor het eerst online.

Keynote: Artificial intelligence

Charles Wood en Priya Lakhani

We vragen leraren om tegemoet te komen aan individuele behoeften van leerlingen, maar rusten we hen uit met de juiste hulpmiddelen om te slagen? Hoe kan het gebruik van geavanceerde technologie leraren helpen bij het maken van intelligente interventies? Charles vertelt over de werking van kunstmatige intelligentie en hoe het systeem van CenturyTech is ontwikkeld.
Meer informatie

Ethisch perspectief op digitalisering

Remco Pijpers

Digitalisering kan het onderwijs makkelijker, efficiënter en aantrekkelijker maken. Maar niet alles wat kán, is per se goed of wenselijk. Technologie heeft ook bijwerkingen, en die worden steeds meer gevoeld. Hoe zorg je als school ervoor dat je de goede besluiten neemt en de bijwerkingen voorkomt? Die vragen behandelt Remco Pijpers (Kennisnet) in een gesproken column op het AVS Schoolleiderscongres.
Meer informatie

"KI is uitermate geschikt bij een lerarentekort en kan bijdragen aan kansengelijkheid en het zelfvertrouwen van leerlingen bevorderen"

Charles Wood
Meer informatie

Goede initiatieven van schoolleiders verzamelen en belonen dat is het doel van de verkiezing ‘Innovatieve Schoolleider van het Jaar’.

Stem ook mee!
Meer informatie
Slide 1 van2

Afsluiting

Kees van Amstel

Als afsluiting van het online AVS Schoolleiderscongres verzorgt Kees van Amstel een gesproken column. Van Amstel is een Nederlandse cabaretier, columnist, acteur en tekstschrijver.

Kees van Amstel is actief bij de Comedytrain, heeft een wekelijkse column op NPO Radio 1, is schrijver en acteur bij het satirische sketchprogramma Klikbeet, maakte cabaret voor Spijkers met koppen en is een van de breinen achter Dit was het nieuws. Als acteur was Van Amstel te zien in de tv-series De Luizenmoeder en Mancave en de telefilm Billy.
Naast zijn werk als cabaretier, acteur en schrijver staat hij ook als docent Engels voor de klas bij een ROC in Den Haag.

Foto: Kirsten van Uffelen

Schoolleider van het jaar

Bekendmaking op 21 april

Om goede initiatieven van schoolleiders te verzamelen en te belonen, organiseert de AVS de verkiezing ‘Innovatieve Schoolleider van het Jaar’. Uit de nominaties heeft een vakjury een top 3 samengesteld, na gloedvolle voordrachten door collega’s en soms ook ouders en leerlingen. Tijdens het Online Schoolleiderscongres op 21 april 2021 kiezen de deelnemers wie de uiteindelijke winnaar wordt.
Meer informatie

"Digitalisering kan het onderwijs makkelijker, efficiënter en aantrekkelijker maken. Maar niet alles wat kán, is per sé goed of wenselijk"

Remco Pijpers
Meer informatie
Slide 1 van2

Programma

8:00 uur Platform open
8:30 uur Meet & greet  jubilarissen (op uitnodiging)
9:10 uur Start programma
9.15 uur Jaarrede Petra van Haren
9.35 uur Keynote door Charles Wood en Priya Lakhani
10:05 uur Gesproken column Remco Pijpers
10.15 uur Ruimte voor netwerken, informatiemarkt en pauze
10.45 uur Workshop ronde 1
11:30 uur Ruimte voor netwerken, informatiemarkt en pauze
12.00 uur Workshop ronde 2
12:45 uur Afsluiting workshopprogramma
12:50 uur Afsluitende column door Kees van Amstel
13:05 uur Prijsuitreiking meest innovatieve schoolleider
13:15 uur Afsluiting, platform blijft nog even open voor netwerken

Plenair programma

We vragen leraren om tegemoet te komen aan individuele behoeften van leerlingen, maar rusten we hen uit met de juiste hulpmiddelen om te slagen? Hoe kan het gebruik van geavanceerde technologie leraren helpen bij het maken van intelligente interventies? Charles vertelt over de werking van kunstmatige intelligentie en hoe het systeem van CenturyTech is ontwikkeld. CenturyTech is een platform dat gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie, neurowetenschap en learning analytics om leerprestaties te verbeteren en werkdruk voor leraren te verminderen. Het systeem ‘weet’ hoe de leerling het beste leert en waar hij goed en minder goed in is en past de informatie daarop aan.

Het online lesprogramma is afgestemd op de individuele leerling, brengt de leerling in kaart en zorgt zelf voor snelle feedback. Het biedt inzicht in waar de leerling passende ondersteuning nodig heeft en welke manier van leren het beste aansluit. Interventie is geen tijdrovend proces meer! Dit leidt uiteindelijk tot betere resultaten voor iedereen. Wood gaat in op maatschappelijke en ICT-ontwikkelingen op dit gebied.

Direct inschrijven

Digitalisering kan het onderwijs makkelijker, efficiënter en aantrekkelijker maken. Maar niet alles wat kán, is per se goed of wenselijk. Technologie heeft ook bijwerkingen, en die worden steeds meer gevoeld. Hoe zorg je als school ervoor dat je de goede besluiten neemt en de bijwerkingen voorkomt? Die vragen behandelt Remco Pijpers (Kennisnet) in een gesproken column op het AVS Schoolleiderscongres op 21 april.

In de column schetst hij de technologische ontwikkelingen in het onderwijs vanuit een ethisch perspectief. Digitalisering op school zou meer vanuit waarden moeten worden gestuurd, stelt hij, in plaats van louter sturend op de beloofde opbrengsten van ict.

Pijpers is een van de auteurs van ‘Waarden wegen’, een rapport van Kennisnet waarin technologische ontwikkelingen worden geschetst met een grote invloed op onderwijswaarden, vaak positief en negatief tegelijkertijd. Door continu waarden te wegen vergroot een school de kans dat de balans positief uitslaat.

De digitale onderwijsmarkt wordt bestormd door verschillende aanbieders, met producten voor nijpende problemen. Een ethische benadering – het wegen van waarden – werkt ogenschijnlijk vertragend, maar maakt juist ook ruimte om het goede te doen. Welke rol kan je als schoolleider nemen? Welke moet je nemen? Pijpers geeft een verbindend perspectiefrijk inkijkje.

Remco Pijpers is strategisch adviseur ethiek en digitale geletterdheid bij Kennisnet.

Direct inschrijven

Met veel plezier kondigen we samen met Eromesmarko en De Meshallen aan dat de livestream voor het online AVS Schoolleiderscongres van woensdag 21 april vanuit De Meshallen in Wijchen komt. Op deze manier hebben we een passend (onderwijs) decor voor het 25e AVS-congres! https://eromesmarko.nl/

Het AVS Schoolleiderscongres 2021 wordt mede mogelijk gemaakt door:

 

En Nuffic, Cubiss en VFPF

Zie ook de Informatiemarkt

Veel ruimte om digitaal te netwerken

Keuze uit ruim 10 workshops

Bekijk de workshops
Slide 1 van2


Workshops

Hieronder een overzicht van de workshops die je kunt volgen op 21 april. Klik op de afbeelding van een workshop voor meer informatie over de desbetreffende workshop.

Onze scholen staan in het centrum van een dynamische en iedere dag veranderende wereld. In het afgelopen jaar hebben schoolleiders zich gebogen over de ontwikkeling van hun vak en de Toekomstagenda Schoolleiders. Veel schoolleiders hebben meegewerkt aan de toekomstagenda die gefaciliteerd is door een samenwerking van de AVS, AOb, CNV schoolleiders, OCW, PO-Raad en het Schoolleidersregister PO.
De ingebrachte items uit de live en digitale sessies en de resultaten van de website zijn nu geanalyseerd. Het resultaat is bij elkaar gebracht in een rapportage. Deze rapportage bestaat uit een aantal actielijnen die van betekenis zijn voor beleidsmakers, bestuurders en natuurlijk de ambities van de schoolleiders. Eind maart wordt dit rapport aan de minister aangeboden. In deze sessie delen we de resultaten uit de rapportage en gaan we met elkaar in gesprek over deze toekomstagenda.

Henk Derks is zelfstandig ondernemer in het sociale domein. Hij is als moderator betrokken bij de Toekomstagenda Schoolleiders.

Lambert van der Ven is schoolleider op basisschool de Palster bij de stichting Kiem in Uden, mede-ontwikkelaar Ontmoetingsplein Mellepark en werkveldcoördinator Fontys Hogeschool Veghel.

Hoe kun je de ruimte van jou en je team(leden) beter benutten en effectiever werken aan de bedoeling? Hoe neem je weerstand weg en creëer je draagvlak, ook bij besluiten die niet populair zijn? Hoe ga jij, gaan wij, doen wat de bedoeling is? Een oefening met vaardigheden uit waardevolle methodes, die inzetbaar zijn op individueel, team- en organisatieniveau.

Teus de Vries is partner bij de Roo. www.deroo.nl

Zeven schoolleiders aan het roer van onderwijsvernieuwing met als centrale gedachte: we moeten leren anders organiseren. Waarom stellen ze de oude vertrouwde leerstofjaarklassenorganisatie ter discussie? Hoe krijgen ze hun teams mee? Je wordt uitgedaagd te reflecteren op je eigen werkpraktijk. Je krijgt zicht en grip op je potentiële veranderkundige krachten. De schoolleiding zet een veranderkundige beweging in via eigenschappen, focus en handelen . Deze oefent specifieke invloed uit waardoor de innovatiekracht van het team wordt aangeboord en de ruimte krijgt.

Marius Berendse is onderwijsvernieuwer en bestuurder bij Slim Fit Onderwijs. slimfit.meteddie.nl

Het onderwijs, het bedrijfsleven en andere sectoren kunnen veel van elkaar leren. Om die reden namen Merel van Vroonhoven (oud-voorzitter van de AFM, zij-instromer in het onderwijs en aanjager bij NL2025) en Petra van Haren (voorzitter van de AVS) in 2020 het initiatief voor een cross-mentoring programma. In dit programma staat de persoonlijke ontmoeting tussen een basisschooldirecteur en een leider uit het bedrijfsleven of andere sector centraal. Als koppel neem je een kijkje in elkaars keuken en coach je elkaar op leiderschapsvraagstukken, vanuit gelijkwaardigheid en wederkerigheid. Door deze verbinding help je elkaar een betere leider te worden. Je vergroot je wereld en je verkent hoe je elkaar en elkaars organisatie een stap verder kan helpen. Zo draag je bij aan meer verbinding tussen onderwijs en andere sectoren met als doel om van elkaar te leren.

Er ontstaan verrassende samenwerkingen waarin vraagstukken en tips met elkaar gedeeld worden. Denk aan thema’s als leiderschap en talentontwikkeling of leidinggeven aan een lerende organisatie, maar ook concrete vraagstukken worden met elkaar gedeeld. Het cross mentorschap geeft een frisse blik op leiderschap, samenwerking en manieren om elkaar praktisch te ondersteunen.

Wat heb jij in huis waarmee je de ander verder kan helpen? Wat is jouw leiderschapsvraagstuk? Meer over dit programma weten? Volg dan deze workshop.

Merel van Vroonhoven was voorzitter van het Bestuur van de Autoriteit Financiële Markten en schoolt zich momenteel om tot leerkracht. Petra van Haren is voorzitter van de AVS. avs.nl/cross-mentoring-programma.

Binnen toekomstgericht onderwijs spelen 21e-eeuwse vaardigheden een belangrijke rol. Het veld heeft behoefte aan een overzichtelijk en werkbaar model. In het boek Digitale Intelligentie beschrijft auteur Hans Hoornstra, samen met coauteur Wijnand van Lieshout, een samenhangend model van 21e-eeuwse vaardigheden: het Columbusmodel. Het model, gebaseerd op een historische context, brengt orde, samenhang en hiërarchie aan in de vaardigheden van de toekomst en is praktisch toepasbaar in het onderwijs. Bovendien biedt het inzichten op het gebied van professionalisering van onderwijsprofessionals, omdat duidelijk wordt welke vaardigheden belangrijker zijn dan anderen.

Hans Hoornstra is voorzitter van de stichting Digitale Overheid. www.digitaleintelligentie.nl

Er zijn vele goede redenen om als werkgever te investeren in het geluk van medewerkers. Uit onderzoek weten we ook hoe dit te organiseren. De schoolleider speelt daarin een cruciale rol.

Klassewerkplek onderzocht het werkgeluk van leerkrachten in het primair onderwijs, en vroeg en passant ook de schoolleiders naar hun eigen werkgeluk. Tijdens deze workshop gaan we in op de wetenschappelijke effecten van sturen op geluk, voor zowel leerkrachten als schoolleiders. Aan de hand van videovoorbeelden laten we zien hoe collega-schoolleiders ervoor zorgen dat ze een stabiel team hebben zonder vacatures, en wat de impact hiervan is op onderwijskwaliteit. Ten slotte maken we bekend binnen welk bestuur de meest gelukkige schoolleiders van 2021 rondlopen!

Paul Baan – oprichter Klassewerkplek – www.klassewerkplek.nl

Tienerschool, tiener-college, 10-14 onderwijs. Je hoort het steeds vaker, maar waarom zijn er steeds meer scholen geïnteresseerd in deze onderwijsroute? Wat voegt deze onderwijsroute toe aan een bestaande onderwijsorganisatie? De workshopgevers spreken uit eigen ervaring over het opzetten van een nieuwe vorm van onderwijs bij hen in de regio. Ze nemen de deelnemers mee in de parels en dilemma’s die ze gaandeweg tegen zijn gekomen. Van de eerste kennismaking tot het moment van uiteindelijke invoering. Vanaf volgend schooljaar vindt er een unieke samenwerking plaats tussen het PO en VO in Meppel.

Reinier van Putten is leerkracht groep 8 KC Het kompas, educatief ontwikkelaar en initiatiefnemer Meppel 10-14.
Gerrit van der Kolk is teamleider CSG Dingstede, verantwoordelijk schoolleider Technasium (netwerk Drenthe) en mede-initiatiefnemer Meppel 10-14.

Kinderen bloeien op bij een goede samenwerking met ouders, op school maar ook in de kinderopvang. Onderzoek heeft dat meermalen aangetoond. Dat geldt ook voor leerlingen in het voortgezet onderwijs, alleen ziet de samenwerking met ouders er dan anders uit. Maar hoe geef je ouderbetrokkenheid vorm? Zeker als je weet dat de rol van ouders vooral thuís belangrijk is. En is veel contact met ouders eigenlijk wel nodig? En wat het soms echt lastig maakt: de afwezige, passieve ouders, te mondige en veeleisende ouders, de curlingouders, ouders die geen Nederlands spreken et cetera. In een interactieve workshop neemt Peter de Vries je mee in de wereld van ouderbetrokkenheid, als expert maar vooral ook als vader. Een verhaal op basis van wetenschappelijk onderzoek met veel concrete voorbeelden, emotie, in de spiegel kijken en met humor.

Peter de Vries expert ouderbetrokkenheid, auteur van diverse boeken over ouderbetrokkenheid en promotor aan de Universiteit Utrecht. Hij is docent van de leergang Ouderbetrokkenheid bij de AVS Academie. 

In deze workshop krijg je praktische handreikingen om van je onderwijsinstelling een sterk merk te maken dat zowel in- als extern onderscheidend is. Hierin komen onder andere de kracht van storytelling en de rol van internal en employer branding aan de orde. Door consistent te zijn in de wijze waarop je je identiteit uitdraagt, creëer je ‘kleefkracht’ waardoor mensen graag bij je werken, leerlingen en ouders het fijn vinden om bij je te komen en zij hun enthousiasme uitdragen naar hun omgeving.

Claudia Smit is directeur bij B&T Communicatiecollectief. Noud Cornelissen is eigenaar van Cornelissen Communicatie. www.vbent.org en www.coco.nl

Toekomstbehendig onderwijs betekent: het vernieuwen van het curriculum, maar ook leerlingen begeleiden en stimuleren bij de groei die nodig is om ze voor te bereiden op hun toekomst. Op welke wijze kan de schoolleider het leren van de leraar onderzoeken, begeleiden en stimuleren? Hoe kan de schoolleiding bijdragen aan onderwijsinnovatie en de ontwikkeling van een lerende cultuur? Wat is er bekend over de professionalisering van schoolleiders? In een interactieve presentatie ga je aan het werk met deze vragen en wat dat voor jouw praktijk kan betekenen.

Loes van Wessum is associate Lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding bij Windesheim Flevoland en docent van de Leergang Leidinggeven aan een lerende school bij de AVS Academie. www.windesheimflevoland.nl

In Nederland wordt de roep om inclusiever onderwijs steeds luider. Maar wat vraagt dat van scholen en de schoolleider in het bijzonder? Deze workshop richt zich op schoolleiders die willen werken aan inclusiever onderwijs of zich hierop oriënteren en die met ontwerp- en invoeringsvragen zitten. We vragen ons daarbij af wat de meest kenmerkende gedragingen zijn van schoolleiders in inclusievere scholen. De ingebrachte onderwerpen en praktijkvragen van deelnemers staan centraal in deze sessie, waarin ook aandacht is voor professionaliseringsactiviteiten voor schoolleiders die worden voorbereid samen met de AVS.

Hans Fuchs is directeur bestuurder van Stichting Openbare Basisscholen Helmond. www.obshelmond.nl

Dolf van Veen is bijzonder hoogleraar en hoofd bij het Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg (NCOJ) en mede-initiatiefnemer van het platform Naar Inclusiever Onderwijs. www.ncoj.nl en www.naarinclusieveronderwijs.nl

Internationalisering, internationale competenties en wereldburgerschap zijn thema’s die steeds meer op de kaart komen in het basisonderwijs. Maar hoe schakel je van burgerschap naar wereldburgerschap en hoe geef je een internationale dimensie aan je onderwijs? Je ervaart hoe je burgerschapsonderwijs en internationalisering als middelen kunt inzetten voor wereldburgerschap. Met andere woorden, wereldburgerschap als grote paraplu waaraan je veel zaken kunt ophangen.
In deze workshop leer je hoe je in het basisonderwijs een start kunt maken met wereldburgerschap en waar je rekening mee moet houden om het zo betekenisvol mogelijk te maken. Daarnaast ervaar je wat de raakvlakken zijn tussen wereldburgerschap, internationalisering en burgerschap, maar ook hoe leerlingen 21e-eeuwse vaardigheden kunnen ontwikkelen tijdens wereldburgerschap. Door middel van concrete voorbeelden en ideeën van wereldburgerschap in het basisonderwijs maken we de koppeling tussen theorie en praktijk.

Stan van Laarhoven is coördinator po bij Nuffic. www.nuffic.nl

Het afgelopen jaar heeft elke school onderwijsvormen ingezet die eerder niet bekend waren. Veel scholen willen niet terug naar 2019, maar vasthouden wat waarde toevoegt. Misschien wil je zelfs wel een stap verderzetten om het onderwijs duurzaam te ontwikkelen. Alsof de inspanning van het afgelopen jaar nog niet groot genoeg was, gaan veel scholen ‘verbouwen terwijl de winkel openblijft’. Hoe doe je dat? Een transformatie naar een andere mindset, en tegelijkertijd kwaliteit blijven leveren? Hoe ga je om met de behoeften van ouders en leerlingen, terwijl je leerkrachten een ander repertoire leren hanteren? Vanuit onze multidisciplinaire focus laten wij je zien hoe je met het systeem werkt, dit organisch ontwikkelt en steeds het onderwijs op niveau houdt. Evidence-informed. Velen dachten dat het onmogelijk was, totdat er iemand kwam die dat niet wist…

Anne Jan van den Dool is ‘onderwijsbemoeier’ bij Marant (Interstudie). www.marant.nl
Frank Coert is onderwijsadviseur bij OnderwijsAdvies.
www.onderwijsadvies.nl


Praktische informatie

  • Hoe werkt het AVS Schoolleiderscongres 2021?

    Het AVS Schoolleiderscongres 2021 vindt volledig online plaats. Door middel van een platform voor online bijeenkomsten is het mogelijk om virtueel bij elkaar te komen om te kijken en luisteren naar boeiende sprekers maar ook zijn er volop mogelijkheden om te netwerken en met elkaar in gesprek te gaan.

    De AVS helpdesk is ook aanwezig om vragen te beantwoorden.

    Je ontvangt een persoonlijke link een aantal dagen voorafgaand aan het evenement.

  • Wie zijn de sprekers op het AVS Schoolleiderscongres 2021?

    Dit jaar is er een keynote door Charles Wood en Priya Lakhani over Kunstmatige intellligentie.

    Bekijk de overige sprekers bij de workshops

  • Wanneer vindt het AVS Schoolleiderscongres 2021 plaats?

    Het AVS Schoolleiderscongres 2021 vindt plaats op:

    Woensdag 21 april
    Van 9:00 tot 13.30 uur

  • Waar kan ik mijn inschrijven voor het AVS Schoolleiderscongres 2021?

    Je kunt je op deze pagina inschrijven.

    Je ontvangt een persoonlijke link een aantal dagen voorafgaand aan het evenement.

  • Waar vindt het AVS Schoolleiderscongres 2021 plaats?

    Het AVS Schoolleiderscongres vindt voor het eerst online plaats.

  • Hoeveel kost het om deel te nemen aan het AVS Schoolleiderscongres 2021?

    De prijzen voor deelname zijn:

    Leden: € 50,-
    Niet-leden:  € 95,-

  • Kan ik mijn deelname aan het AVS Schoolleiderscongres 2021 annuleren?

    Voor het AVS Schoolleiderscongres gelden onze annuleringsvoorwaarden zoals deze te lezen zijn in onze voorwaarden diensten (opent in een nieuw venster).

  • Waar kan ik terecht met vragen over het AVS Schoolleiderscongres 2021?

    Neem contact op met de AVS via congres@avs.nl of bel met 030-2361010.