Berichten

Expliciete directe instructie 2.0

De vernieuwde uitgave van het boek Expliciete Directe Instructie (EDI) van Hollingsworth en Ybarra is in het Nederlands bewerkt door Marcel Schmeier, al jaren een groot pleitbezorger van deze lesaanpak. Een van mijn cursisten in de schoolleidersopleiding vertelde eens dat zij en haar team door de EDI-methode het vak van leraar als het ware hadden herontdekt. Goed voor de motivatie en werksfeer lijkt me, en ook een belangrijk aandachtspunt van de schoolleider. Het invoeren of toepassen van...

Kwaliteit door gespreid leiderschap

Gespreid of gedeeld leiderschap is een term die we steeds meer horen in onderwijsland. Al enkele jaren verschijnen er publicaties over en worden er verschillende cursussen over aangeboden. Wat is gespreid leiderschap? Hoe ziet dat eruit op een school? Wat betekent het voor de schoolleider? Het zijn vragen waarvan de auteurs van het boek ‘Kwaliteit door gespreid leiderschap’ zeggen verschillende antwoorden op te geven. Het boek begint met een toelichting op het belang en de mogelijkheden...

En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven?

De leerkracht ontlasten van overleg en administratie door alle processen in je school duidelijk te beschrijven en te standaardiseren op Kwaliteits- en Ambitiekaarten. Dat is in een notendop de Enigma-aanpak die de auteurs van dit boek bepleiten.   Een te lange titel om pakkend genoemd te kunnen worden. Toch blijft hij na lezing in je hoofd rondzingen. Als we nu… weer eens… Zou je dan weer toekomen aan het ‘echte’ werk? Ja, zeggen Eva Naaijkens (schoolleider) en Martin Bootsma...

Onderwijs en het failliet van het verheffingsideaal

Met ‘Oude en nieuwe ongelijkheid’ heeft Kees Vuyk in 2018 de Socratesbeker voor het meest belangrijke Nederlandstalige filosofieboek gewonnen. Hij maakt daarin de rekening op van onze naoorlogse welvaartstaat en het onderwijs daarin. De politiek van gelijke kansen van de vorige eeuw gaf iedereen met voldoende intelligentie de mogelijkheid om hoger onderwijs te volgen. De Mammoetwet is hier een product van en het bijbehorende verheffingsideaal is in een bepaald opzicht zeer succesvol...

De schoolleider in de toekomst

‘De schoolleider – strategieën die het verschil maken’ van Michael Fullan richt zich, zoals de titel aangeeft, vooral op de rol en invloed van de schoolleider. Twee punten waarover het volgens hem in de toekomst zal gaan in het onderwijs: “lerend leiderschap en het maximaliseren van de invloed, waarbij het systeem als geheel enorm verbetert.” Ook roept hij op om als systeemleiders samen te werken. Zaken waar je het alleen maar mee eens kunt zijn. Fullan toont op systematische wijze...

Fullans stratosphere

Michael Fullan was onlangs in ons land voor een reeks lezingen ter promotie van zijn nieuwe boek ‘Stratosphere – de verbindende kracht van technologie, pedagogie en veranderkunde’. De beroemde Canadese socioloog schrijft in dit nieuwe werk over wat hij noemt het ‘toekomstige leren in een alom verbindende digitale wereld’. Zoals de ondertitel van het boek al vertelt, wil Fullan de kracht van de nieuwe – digitale – technologie gebruiken om het onderwijs blijvend (duurzaam) te...