Berichten

Maak van leerlingen boekenwurmen

Een betere schoolbieb, beter leesonderwijs Niet alleen je boekencollectie moet op orde zijn, het liefst vul je de schoolbieb ook met zitzakken, waarop leerlingen heerlijk onderuitgezakt in een spannend verhaal kunnen verdwijnen. Hoe richt je de bibliotheek zo in dat het leesniveau op jouw school verbetert? “Wij willen dat onze leerlingen zich in hun latere leven goed kunnen redden in onze maatschappij”, zegt directeur Marike Venema van de Brederoschool, een basisschool met zo’n 500...

Geen brede bevoegdheid, toch een goede overgang

Tienerscholen experimenteren met teambevoegdheid Op zogenoemde tienerscholen (10-14 jaar) heb je zowel pabogediplomeerde leerkrachten als tweedegraads bevoegde leraren nodig. Dat kan ingewikkeld worden als je met geïntegreerde groepen werkt. “Dankzij het experiment teambevoegdheid hebben we veel meer ruimte.” Er komt voorlopig geen nieuw bevoegdhedenstelsel voor leraren, bleek in januari toen de onderwijscommissie Onderwijsbevoegdheden het rapport Hoge lat, lagere drempels...

‘Een schoolleider maakt of breekt de schoolorganisatie’

Leraren vinden en binden in achterstandswijk Een schoolleider speelt een bepalende rol als het gaat om onderwijskwaliteit, maar kan daarnaast leraren aan zich binden, ook op scholen in achterstandswijken. En in deze tijden van personeelstekorten is dat bepaald geen overbodige luxe, zo blijkt in Amsterdam. “Al heb je een uitstekend team met excellente leraren, een schoolleider maakt of breekt de schoolorganisatie,” zegt Thijs Roovers, leerkracht op de Tijl Uilenspiegelschool in...

‘Onze school staat of valt met deze prachtige panden’

Onderwijs in een monumentaal gebouw: voor- en nadelen “Onze school bestaat uit vier panden die allemaal uit een andere eeuw komen,” zegt Brian Groot, directeur van de Haanstraschool in Leiden, vol trots. “De oudste is uit 1630 en de jongste staat achter de drie oude panden en komt uit de twintigste eeuw. Die kun je vanaf de straatkant niet zien.” Met straatkant bedoelt Groot eigenlijk grachtkant, want de Haanstraschool is gehuisvest aan Rapenburg, de bekendste gracht van Leiden. Zo...

‘ Onderscheid je op een positieve manier van andere scholen’

Hoe kleine scholen het hoofd boven water houden Bevolkingskrimp heeft op veel plaatsen kleine scholen nog kleiner gemaakt. Drie basisscholen in krimpgebieden in Groningen, Noord-Brabant en Gelderland vertellen hoe zij het hoofd boven water houden, en soms zelfs nog weten te groeien. “Met alle goede dingen die we doen, hopen we op mond-tot-mondreclame.” De dagen na woensdag 14 mei 2014 was Pieterburen, landelijk vooral bekend van het plaatselijke zeehondencentrum, in rep en roer. Een...

‘Sommige leerlingen hebben een aai over hun bol nodig’

     Gesloten, half open en volledig open. Het Nederlandse onderwijs wisselt in het coronatijdperk razendsnel van gedaante. Vier schoolleiders vertellen over deze turbulente periode. “We zijn vooral uitgegaan van het kind.” “Voor ons was het niet zo’n heel groot verschil toen we na de meivakantie weer officieel opengingen”, vertelt locatieleider Martin van Meurs van ’t Talent, een school voor speciaal basisonderwijs (sbo) in Schijndel. Waar de meeste...

Gesloten maar niet dicht

Het Nederlandse onderwijs maakt de meest bizarre periode in zijn bestaan mee. Vier school­leiders vertellen over hun leiderschap op afstand in de periode van gesloten schooldeuren.  “Sorry, ik moet even een rustige plek opzoeken om te bellen”, zegt Tseard Fabriek, directeur van School Lyndensteyn, een mytyl- en tyltylschool voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs in Beetsterzwaag. “Er zijn hier wat bouwvakkers bezig om een aantal toiletgroepen te renoveren. Dat stond gepland voor...

‘Als schooldirecteur ben je verantwoordelijk voor een begroting van een paar miljoen’

Ook aan schoolleiders lijkt een steeds groter tekort te ontstaan. Managers uit andere sectoren die omgeschoold worden tot schoolleider, zouden soelaas kunnen bieden. Zo’n opleidingstraject moet goed zijn toegesneden op de praktijk. Onder andere de AVS ontplooit diverse initiatieven op dit vlak. ‘Als je nooit zelf voor de klas hebt gestaan, kun je geen school leiden.’ Het is een veelgehoord argument in de discussie of een manager uit een andere sector, na een gedegen omscholingstraject,...

De MR: partner of tegenstander?

Medezeggenschap op school kan leiden tot betrokken ouders en goede ideeën, maar een medezeggenschapsraad kan ook een blok aan je been zijn. Hoe ga je als schoolleider om met de MR? ‘Het gaat erom dat je een collectieve ambitie krijgt.’ Medezeggenschapsraden die het leven van schoolleiders zuur maken: AVS-trainer Jan Stuijver kent de verhalen. “Soms ontbreekt het nieuwe MR-leden aan kennis, waardoor ze zich bemoeien met zaken waar ze eigenlijk niet zoveel mee te maken hebben. Dan raakt...

Op ontdekking met het museum

Kinderen warm maken voor wetenschap en techniek: dat is niet alleen aan de school, maar aan de hele maatschappij. In zogenoemde leerecosystemen in Leiden en Amsterdam pakken musea Naturalis en NEMO die maatschappelijke rol op, samen met lokale scholen. En dat werkt. “De leerlingen stralen van oor tot oor.” “Aanvankelijk waren we wat huiverig omdat er in onze ogen wéér wat bijkwam, maar na het gesprek waren we om.” Harmanneke Ensing, directeur van basisschool De Springplank in Leiden,...

Goede bestuurders, slechte bestuurders

Een persoonlijke klik met je bestuurder is niet noodzakelijk, vertrouwen en ruggensteun wel. Dat blijkt uit de ervaringen van drie schoolleiders die Kader Primair sprak. ‘Als dat vertrouwen er eenmaal is, kun je ook veel van elkaar hebben.’ Toen Jacqueline Kenter zes jaar geleden begon als directeur op basisschool De Touwladder in Sint-Michielsgestel, onderdeel van scholengroep Cadans Primair met twaalf scholen in de regio, vielen haar meteen een paar zaken op. “Onze bestuurder bleek...

De school als slangenkuil

Buitensluiten, roddelen en intimidatie. Op sommige scholen leidt het gedrag van collega’s tot sociale onveiligheid, blijkt uit onderzoek. Wat doet dit met je team? En wat doe je eraan als schoolleider? “Dat eerste halfjaar ging ik met pijn in mijn buik naar mijn werk. Er heerste zo’n verschrikkelijke grafstemming op school. Leerkrachten hadden zich teruggetrokken in hun klaslokalen en de samenwerking onderling was minimaal.” Lotte Grijpma (niet haar echte naam) kan zich de sfeer op de...