Berichten

Zo worden je leerlingen digitaal geletterd

De meeste kinderen zijn dagelijks online, digitale technologie is deel van hun leven. Maar van de mogelijkheden en gevaren zijn ze zich niet altijd bewust. Vanaf 2021 krijgt digitale geletterdheid mogelijk een plek in het nieuwe curriculum. Sommige scholen lopen daar al op vooruit, geïnspireerd door bibliotheken Een school in Stockholm die haar leerlingen verhalen laat schrijven en in een online bibliotheek plaatsen als e-book en pdf. Waardoor ze digitaal vaardiger worden en tegelijkertijd...

Ook hoogbegaafde kinderen willen deel zijn van een groep

Veel scholen ontbreekt het aan kennis en ervaring om hoogbegaafdheid te signaleren bij leerlingen en ze vervolgens goed te begeleiden. Grote valkuil: denken dat zij vanzelf leren. “Wees vooral niet bang ze door te verwijzen naar een school waar ze beter op hun plek zijn.” Binnen een eigen groep, tussen de ‘gewone’ leerlingen of met plusklassen waar ze wekelijks een of meer dagen terecht kunnen: op allerlei manieren en niveaus wordt geprobeerd in de onderwijsbehoefte van hoogbegaafde...

‘Ik ontmoet – gelukkig – steeds meer

In 45 jaar zag Ruud de Sain (66) het speelveld van de schoolleider ingrijpend veranderen. “Je stuurt geen schooltje meer aan, je leidt een context van complexe relaties.”  Eerst even een beeld met oranje-paars filter. Het is 1974. De meester heeft lang haar en staat rokend voor de klas, de juf wordt ontslagen als ze moeder wordt en de leerlingen doen meestal wat de juf of meester zegt. Het team van de lagere school bestaat uit zes fulltimers, voor elke klas één. Onder wie het ‘hoofd...

‘Die hut moet instorten!’

Veel kinderen bewegen te weinig. En als ze buitenspelen, is het beweegaanbod beperkt. Gevolg: meer ernstige valpartijen, motorische en sociale onhandigheid en minder kennis van de natuur. Daarom zijn uitdagende speelpleinen en buitenlessen waarbij je vies kunt worden belangrijk. Maar hoe ga je om met het risico dat daarbij ook weleens wat mis kan gaan? Het is prachtig geworden, het nieuwe speelplein van basisschool Ter Does in Hoogmade. Een groep enthousiaste ouders ontwierp samen met een...

Leiderschaps ontwikkeling in vele dimensies

Schoolleiders voor wie het AVS-congres een jaarlijks terugkerend evenement is, zullen gemerkt hebben dat de dag anders dan gebruikelijk start. Terwijl zij zich verzamelen in Nieuwegein, staan er veel leraren op het Malieveld in Den Haag. De schoolleiders laten hun actiegeluid op andere manieren horen. Bij een videopraat­paal kunnen ze in dertig seconden hun boodschap aan de politiek doorgeven. En op een actiewand kunnen de directeuren met behulp van stickers aangeven wat zij wél nodig hebben...

Gamification: met spelelementen naar nieuw gedrag in je team

Games in het onderwijs zijn niet nieuw; iedereen kent de spelletjes om de reken- of spellingsvaardigheden op een hoger peil te krijgen. Minder bekend is dat je games ook kunt gebruiken in onderwijsteams. Gamification-expert Antoon Sturkenboom weet hoe je met spel gedrag kunt beïnvloeden. “Voordat je met een interventie komt, moet je eerst samen onderzoeken wat je nodig hebt.” Stel, je wilt als school toe naar een meer zelfsturend lerarenteam en subteams die zelfstandig oplossingen...

Actief sturen op kwaliteit

Dalende prestaties en tevreden zijn met de basiskwaliteit. Hoe zien schoolleiders dat zelf? Drie directeuren die actief sturen op kwaliteit aan het woord. Zorgen voor goede processen Eva Naaijkens is schoolleider en medeoprichter van de Alan Turingschool in Amsterdam. Een eerdere school verwierf onder haar leiding het predicaat Excellent. Ze beschrijft haar kwaliteitsaanpak in een boek dat ze met teamleider/leerkracht Martin Bootsma schreef: ‘En wat als we nu weer eens gewoon gingen...

Een stap dichter bij samenwerken in kindcentra

Onderwijsinstellingen en kinderopvangorganisaties die veel samenwerken, moeten soms btw afdragen over hun prestaties aan elkaar. Er zijn mogelijkheden om die btw-druk te verlagen of voorkomen. Maar hoe leg je die – Europese – fiscale regels uit? Dat was jarenlang onduidelijk. Een onlangs verschenen handreiking brengt samenwerking weer wat dichterbij. Maar er is meer nodig. “Vroeger oordeelde de belastinginspecteur in de ene regio vaak anders over de btw-plicht dan zijn collega in een...

‘Er zijn altijd vakmensen nodig om je auto of cv-ketel te repareren’

Drie Apeldoornse vmbo-scholen spannen zich met de campagne ‘Trots op vmbo Apeldoorn’ samen met de gemeente in voor een beter imago. Centrale boodschap: een vmbo-diploma is iets om trots op te zijn. Onderdeel van de campagne zijn tien oud-vmbo’ers die als ambassadeur optreden en vertellen wat het vmbo hen heeft gebracht. Maar die beoogde trots is ook in de drie Apeldoornse scholen al voelbaar. In de hal van Sprengeloo, een van de deelnemende vmbo-scholen, schitteren kunstzinnige bouwwerken...

Vissen uit andere vijvers

Door het lerarentekort boren scholen allerlei nieuwe doelgroepen aan om maar genoeg personeel voor de klas te krijgen. Wat betekent dit voor de onderwijskwaliteit, het team en de organisatie? Hoe begeleid je deze ‘nieuwkomers’? “Iedereen die je binnenhaalt, kan helpen de tekorten op te vullen.”   Zij-instromers, hybride docenten (met een bedrijf of andere job naast hun baan als leraar), ‘importdocenten’ uit het buitenland, uitzendkrachten, gepensioneerden die weer terug voor...

Intercultureel competent met (vroeg) Engels

Er is een groot verschil in burgerschapskennis van leerlingen, rapporteert de onderwijs­inspectie in De Staat van het Onderwijs 2018. Wat kunnen we leren van scholen die extra inzetten op wereldburgerschap en/of meertalig onderwijs? “Er is heel veel te leren”, vindt Stephan Meershoek, manager Dienstverlening primair/voortgezet onderwijs bij Nuffic, de organisatie voor internationalisering in het onderwijs. “Leerlingen van internationaal georiënteerde scholen krijgen een bredere blik op...

Schaduwonderwijs: vooral voor wie betaalt

De ‘bijlesgeneratie’, noemt onderwijskundige Louise Elffers de groeiende groep leerlingen die (eindtoets)bijles, huiswerkbegeleiding, extra ondersteuning of examentraining krijgt. Begeleidingsinstituten schieten als paddenstoelen uit de grond en ouders geven er steeds meer geld aan uit: schattingen lopen alleen al voor het voortgezet onderwijs op tot € 286 miljoen per jaar.   Elffers doet als lector aan de Hogeschool van Amsterdam en universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam...