Berichten

Hoe word ik een Sssuper schoolleider

Schoolleiders zijn onmisbaar voor goed onderwijs. Daar bestaat vrijwel geen discussie over. Maar wat voor leiderschap heeft jouw school nu én in de toekomst nodig? En wat is goed schoolleiderschap? Wat onderscheidt goede scholen van minder goede scholen? Daar kan Alida Oppers, inspecteur-­generaal van het Onderwijs bij de Inspectie van het Onderwijs, kort over zijn. “Goede scholen hebben een schoolleider met een visie, duidelijke doelen voor de school, ­rekening houdend met de...

Innoveren kun je leren

Durf anders te denken Marleen de Kleijn, Ilse Wielockx en Petra van Dam maken kans op de titel ‘Schoolleider van 2022’. Uiteraard zijn ze niet voor niets in de top3 beland. Deze directeuren zien in problemen kansen en spotten moeiteloos mogelijkheden tot verbetering. Buiten de kaders denken lijkt een koud kunstje voor dit drietal. Wat is het geheim van hun succes? “Je doet dit vol overgave” “Vijf jaar geleden kregen onze leerlingen nog frontaal onderwijs, met veel aandacht...

Bruggenbouwers

Over een soepele overgang naar de middelbare school De overstap van de basisschool naar de middelbare is al generaties lang een spannende. De Onderwijsraad gaf aan dat dit beter kan en ook in het coalitieakkoord worden brede brugklassen en het uitstellen van het schooladvies gezien als een manier om de kansenongelijkheid te verkleinen. Ondertussen zijn er al volop bruggenbouwers in het onderwijs bezig om de landing voor bruggers zo comfortabel mogelijk te maken. “We merken dat er vraag...

Als ik minister van Onderwijs was…

Als jij de nieuwe onderwijsminister zou zijn en jij had het voor het zeggen: hoe ga je dan de budgetten besteden? Waar moet echt meer geld naartoe? En waar kan het onderwijs wat jou betreft op bezuinigen? KADER nodigt drie schoolleiders uit om alvast plaats te nemen op de stoel van de nieuwe minister van Onderwijs. Hierin moet geïnvesteerd worden:(aldus schoolleiders) ✓ Meer fulltimers aan de slag✓ Meer mannen voor de klas✓ Terug naar de basis✓ Gezonde lucht op school✓ Meer...

Leve de hectiek!

Interimmers zijn dol op vrijheid, reuring én goed onderwijs Waar een schoolleider vertrekt, springt regelmatig een ‘interimmer’ in om de honneurs waar te nemen. Ook vragen besturen deze tijdelijke directeuren (doorgaans ervaren schoolleiders bij wie het onderwijsbloed door de aderen kolkt) om hulp bij dieperliggende problemen op een school. Wie heeft zin in zo’n onzeker bestaan met tijdelijke klussen? En helpen interimmers het schoolleiderstekort op te lossen? Wie weleens de...

In Finland komt de zorg in de school

Integrale aanpak over de grens Hoge PISA-scores, een inclusieve aanpak, academisch opgeleide leerkrachten, culturele vorming en intensieve samenwerking met het buurtwerk. Naar het Finse onderwijssysteem wordt al jaren verlekkerd gekeken. Peter Grimbergen, mentor en gymleraar op een middelbare school in Helsinki, zet de plussen en minnen op een rij. Tekst Lisette Blankestijn Ooit was Peter Grimbergen gymleraar in Nederland. Tegenwoordig geeft hij les op een middelbare school in het...

Private partijen profiteren van NP Onderwijsbudget

Specialistische zzp’ers voor de ergste nood De menukaart van het NP Onderwijs lijkt het inzetten van privéonderwijs te normaliseren. Als private partijen helpen de ergste nood te lenigen en daarbij ook de ontwikkeling van de zittende leraren stimuleren, dan openen sommige schoolleiders graag hun deuren voor zzp’ers – liever dan voor grote bureaus. Maar het wringt: “Dit is geld dat we in het verleden structureel tekort zijn gekomen.” Monique Vromen, meerscholendirecteur bij SPO...

Drempelloos door naar groep 9

De doorlopende lijn van spring high en Denise ‘Esprit Scholen streeft naar een vloeiende ononderbroken schoolloopbaan voor al onze leerlingen’. Zo staat het in het manifest van de Amsterdamse scholenstichting. Twee scholen in Nieuw-West zetten hierin al grote stappen: Spring High en internationale school DENISE. Een man in sportkleding rent het schoolplein van Spring High op, brood onder zijn arm – het is bijna lunchtijd. In zijn kielzog fietst een jongen, druk pratend maar de...

Wat doen we met de coronamiljarden

Het onderwijs krijgt 8,5 miljard om corona-achterstanden te bestrijden. Schoolleiders zijn blij met het vele geld, maar ook sceptisch over dit Nationaal Programma Onderwijs. “Er wordt een plan gedropt waarbij het afgelopen jaar als oorzaak wordt aangemerkt voor problemen die al zijn ontstaan in de jaren vóór corona.” Toch kan het een startpunt zijn voor herstel. Gemiddeld €180.000 per basisschool en €1,3 miljoen per middelbare school voor komend schooljaar: het leeuwendeel van de...

‘Burgerschapsonderwijs staat nu hoger op de agenda’

Mohammed-cartoons, black lives matter, homoseksualiteit, coronamaatregelen, aangescherpte wetgeving De vrijheid van meningsuiting is een nog belangrijker thema geworden op scholen sinds de Franse leraar Samuel Paty vermoord werd vanwege het tonen van Mohammed-cartoons. Ook zorgde de ‘identiteitsverklaring’ die sommige reformatorische scholen zouden vragen aan ouders voor opschudding. Burgerschapsonderwijs wordt daarmee steeds relevanter. Als de Eerste Kamer akkoord gaat, hebben scholen...

‘Huisvestingsdiscussie gaat niet alleen om ventilatie’

Integrale aanpak nodig in knellend stelsel Sinds de coronacrisis staat het binnenklimaat van scholen weer prominent op de agenda, met name waar het gaat om ventilatie. We weten dat kinderen beter leren in een schoolgebouw met schone lucht en ook leraren voelen zich beter bij een prettig binnenklimaat. Waarom zitten veel scholen er dan toch zo armoedig bij? Een ‘integrale aanpak’ voor het verbeteren van de onderwijshuisvesting wordt aanbevolen, maar het huisvestingsstelsel lijkt te...

‘We zullen waarschijnlijk een mix van online en fysiek houden’

Teamscholing in coronatijd Afstand houden, geen groepen mensen bij elkaar en zo min mogelijk reizen. Nascholing van schoolteams in tijden van corona gebeurt (voor een deel) online. Vooral voor kennisoverdracht is e-learning een goede optie, maar samen – fysiek of online – over het geleerde praten en opdrachten maken blijft belangrijk. “We discussiëren in Teams in ieder geval niet over de kleur van de punaises.” Bij de Conexus-scholen, 31 basisscholen in de regio Nijmegen, moest...