Berichten

Na plusklas nu ook praktijkklas

Deze maand in Zo kan het ook!: Leraar Harry Bouwman richtte dit schooljaar op De Ark in Oldemarkt in Noordwest-Overijssel een praktijkklas op, waarin een groepje geselecteerde leerlingen bij een installatiebedrijf verlengsnoeren leert maken, krullen zet in de kapsalon of een boot op schaalmodel namaakt.   Al een paar jaar sudderde het plan in het hoofd van Bouwman. Hij stond 38 jaar voor de klas en dacht: “Veel scholen hebben een plusklas, maar waarom is er geen tegenhanger voor kinderen...

‘Professionele ongehoorzaamheid is nodig in het onderwijs’

Het onderwijs is van ‘iedereen’, dat idee zit een beetje ingebakken in Nederland. Iedereen praat overal over mee. Maar het probleem is: “Dan is het dus van niemand. Als iets van iedereen is, laten veel mensen hun eigen stuk los.” Volgens sociaal ondernemer en trainer groepsdynamica Annette Dölle moet dat veranderen. Een voorproefje van haar sessie tijdens het AVS-congres ‘Leiderschap in evenwicht’ op 16 maart aanstaande.   Dölles opdracht aan onderwijsmensen is dat zij hun...

Inspiratie van buiten

Hoewel het op scholen vaak genoeg over leren gaat, geldt dat vooral voor leerlingen en hoe hun talenten het beste benut kunnen worden. Het is minder gebruikelijk dat schoolleiders het hebben over hun eigen lerend vermogen en kennis ‘van buiten’ halen: of dat nu het bedrijfsleven, de culturele wereld of de topsportomgeving is. Maar de blik naar en van buiten is goed voor de school   Ondernemend leiderschap tonen, buiten de poorten van de school te kijken: het onderwijs streeft er steeds...

‘We hebben het vertrouwen weten te winnen’

Er is iets in gang gezet. Noem het een vernieuwingsgolf of onvrede met huidige onderwijsconcepten. Ideeën om een gloednieuwe school ‘eigen stijl’ op te zetten zijn er volop. De een gaat uit van de jongensachtige, experimentele manier van leren, de ander ziet de haven als episch centrum van leren en ontdekken, een derde zet in op innovatief onderwijs voor denkende doeners. Maar eenvoudig is het niet. Drie pioniers, momenteel overuren draaiende, aan het woord. Wat leerlingen moeten leren...

‘Een leraar die er bovenuit steekt beloon je’

Gelijke monniken, gelijke kappen was lang de dominante cultuur in het onderwijs. Iedere leraar is gelijk, de organisatie is plat georganiseerd en een veelzijdige carrière was niet weggelegd voor onderwijsmensen. Dat is langzaam aan het veranderen door de functiemix en het professioneel organiseren van de gesprekkencyclus. De functiemix leidt tot een voorzichtige omslag in de beoordelingscultuur, er mag uitgegaan worden van ongelijkheid. Maar tegelijkertijd wordt de gesprekkencyclus nog vaak...

‘Op de vacature met leaseauto reageren veel meer mannen’

‘Meer les, minder stress. Ben jij onze vaste invaller met kans op een eigen vaste plek en leaseauto?’ staat beloftevol in de kop van een vacature voor leraren. Leaseauto’s, premies, woonruimte: secundaire arbeidsvoorwaarden die bepaald geen gemeengoed zijn in onderwijskringen. Helpen ze om het lerarentekort op te lossen? Of zit het zijn van een aantrekkelijke onderwijswerkgever in andere zaken? De leaseauto. Dit ‘lokkertje’ wordt sinds kort ingezet in onderwijsvacatures op...

‘Sociale veiligheid vergt goed pedagogisch klimaat’

Sociale veiligheid op school – een voorwaarde voor Passend onderwijs – moet meer zijn dan een veiligheidsplan in een ordner, dat hooguit gebruikt wordt op het moment dat er een calamiteit is, vindt Marij Bosdriesz. De ambassadeur sociale veiligheid: “Het moet leven in de hoofden en het handelen van het team, de ouders en de leerlingen.” Vanaf 1 augustus geldt het toezicht op de wet ‘Veiligheid op school’. “Stel: tijdens elke teamvergadering ruimt de schoolleider tien minuten in...

Wat betekent het om als man in een ‘vrouwenwereld’ te werken?

Wat betekent het om als man in een ‘vrouwenwereld’ te werken? Een afgehaakte leraar, een jonge kleutermeester, een 50-plusser en een politicus met onderwijsroots vertellen over hun ervaringen en filosoferen over manieren om meer mannen in het onderwijs te krijgen en houden. ‘Al dat getuttel schrikt mannen af’ Mark van der Werf (39), afgehaakte meester, was van 2011-2013 leerkracht van groep 3 en groep 7 op de Augustinusschool in Rotterdam. Hij keerde daarna terug in de journalistiek...

‘Je kunt maar beter getraind zijn op het onverwachte’

Hij is met zijn groep op patrouille in Libanon. Het is oktober 1982, sergeant Robert Biemans is 20 jaar en vervult zijn dienstplicht. Voor het eerst in zijn leven komt hij met zijn team onder vuur te liggen. Tijdens zijn opleiding zeiden zijn medesoldaten nog: ‘Jij bent dan wel onze commandant, maar wat jij kunt, kunnen wij ook.’ Tot die eerste beschieting. Biemans: “Binnen de militaire opleiding leer je drills (bepaalde voorgeschreven acties, red.), zodat je zonder na te denken meteen...

‘Beroepsmatige nieuwsgierigheid, daar begint het mee’

Een educatieve reis naar de Italiaanse regio Abruzzo met een intensief programma langs scholen om te zien hoe Italiaanse collega-schoolleiders omgaan met inclusief onderwijs, een fenomeen dat de Italianen al jarenlang kennen. De reis was ook gericht op het thema ‘Leiderschap in extreme omstandigheden’. De bezochte regio heeft in 2009 te maken gehad met een verwoestende aardbeving en bekeken werd hoe scholen met die rauwe realiteit zijn omgegaan. Zes schoolleiders van verschillende...

‘Kinderen die zingen zijn nooit chagrijnig’

Eén keer met de klas naar een museum gaan, is nog geen cultuureducatie. Culturele instellingen worden geacht met scholen in gesprek te gaan over hun behoefte, zodat – liefst – een maatwerkaanbod ontstaat en de educatiefunctie versterkt, schreef minister Bussemaker afgelopen zomer in haar ‘museumbrief’*. Hoe ziet die samenwerking eruit? En hoe zorg je ervoor dat cultuureducatie verankerd raakt in het onderwijs, dat het meer voorstelt dan een vluchtige kennismaking met musea, dans en...