Berichten

25 jaar knokken voor schoolleider en onderwijs

Wat ooit als rebelse club begon, is in een kwart eeuw uitgegroeid tot een volwaardige vakbond en beroepsorganisatie voor schoolleiders. De Algemene Vereniging Schoolleiders telt nu zo’n 4000 leden en speelt een belangrijke rol in het onderwijs. In deze Kader Primair blikken we samen met leden terug – en vooruit. 1993: De kiem voor de huidige AVS wordt gelegd op een conferentie waar de invoering van het formatiebudget­systeem op de agenda staat. “Dit gaat óver ons, niet met ons! Als...

‘Geef meester Simon meer geld en hij is een superheld!’

In de Watergraafsmeer kwamen vanochtend vroeg niet alleen schoolteams, maar ook ouders en leerlingen in actie. En dat voelt goed, schrijft Kader Primair-auteur Larissa Pans, die met dochter Thirza en haar vriendinnetje Samin schoolleider Hanneke Kampen en haar team kwam steunen. “Ook wij horen bij de school.” Het voelt aanvankelijk nog een beetje onwennig, met spandoeken op het schoolplein van de Watergraafsmeerse School Vereniging (WSV) in Amsterdam: dit is het verzamelpunt van stakende...

In een klas met acht of nog minder

Kleine groepen, veel persoonlijke aandacht. Voor kinderen met een zorgvraag – van sociale aspecten tot hoogbegaafdheid – kan het een weliswaar prijzige, maar noodzakelijke oplossing blijken. Twee moeders, één dochter en een schooldirecteur over hun keuze voor particulier onderwijs. Irene* woont in de buurt van Arnhem en heeft naast een dochter op een reguliere school ook een zoon op een particuliere. ‘Er hangt natuurlijk een kostenplaatje aan. We bezuinigen op andere dingen, maar dat...

Bijgeschoolde statushouders aanwinst voor Metis mavo

Een bijzondere aanpak die op de ene school werkt, is misschien ook nuttig voor de andere. Deze maand in Zo kan het ook!: Tuncer Akyazi van de Amsterdamse Metis Montessori bood statushouders met een bèta-achtergrond een stoomcursus Nederlands en didactiek aan om hen voor de klas te krijgen. “Ik heb zelf natuurkunde gestudeerd, we begonnen met acht studenten op de leraren­opleiding en uiteindelijk rondden drie de opleiding af, waaronder ik. Toen besefte ik al: er zijn straks veel te weinig...

Weg met de schotten tussen onderwijs en zorg

Sbo De Watertuin, Almere   De jeugdhulpmedewerker is voor leerlingen gewoon juf Sandra   In Almere werken jeugdhulp en onderwijs intensief samen. Sbo-school De Watertuin (320 leerlingen) is bestemd voor kinderen die vastlopen in het onderwijs op een reguliere basisschool. Extra zorgvoorzieningen zoals logopedie en fysiotherapie zijn in de school aanwezig. De Watertuin heeft   de jeugdhulp met een intensieve samenwerking in school gehaald: het Onderwijs Jeugdhulp Arrangement...

Een bekende ambassadeur geeft je school smoel

Een beroemde oud-leerling of betrokken politicus als beschermheer of -vrouw: veel schoolleiders praten er niet graag over, maar het kan veel betekenen voor het imago van een school. Zowel bij leerlingen als bij ouders. Topvoetballer Davy Klaassen bracht regelmatig een verrassingsbezoek aan zijn oude basisschool, de Lorentzschool in Hilversum. Ook opende      hij naast de nieuwe locatie het Cruijff Court ‘Davy Klaassen’. Leuk natuurlijk, maar schoolleider Jeroen Jansen van de...

Mindful school: ‘begin bij de leerkrachten’

Scholen voor funderend onderwijs lopen vaak tegen dezelfde uitdagingen aan. De aanpak kan bijzonder zijn en voor meerdere scholen nuttig. Deze maand in Zo kan het ook!: Directeur Ellen Scheermeijer van de IJburgse Willibrordschool in Amsterdam maakte van haar school een Mindful School. Leerlingen, leerkrachten én ouders krijgen lessen in mindfulness en mediteren is vaste kost. De omslag van een ‘gewone’ school naar een waar meditatie en aandachttrainingen onmisbaar onderdeel uitmaken van...

Leergang Gespreid leiderschap

Zoveel (school)leiders, zoveel soorten van leidinggeven. Wie wil leren hoe het is om het team regie te geven over veel zaken op schoolniveau en om tot een lerende organisatie te komen, doet er goed aan de leergang Gespreid leiderschap van het AVS Centrum Educatief Leiderschap te volgen. Schoolleiders Armanda Waters-Peters en Benno de Graaf hebben de leergang net afgerond en kijken terug. “Ik wil niet de schoolleider zijn die altijd maar het initiatief moet nemen”, zegt Armanda...

De jongens tegen de meisjes: wie doet ’t beter in het onderwijs?

De discussie welke sekse het meest ‘profiteert’ van het Nederlandse onderwijs woedt al heel lang. Ook verschillen de meningen over de vraag of het vooral de manier van lesgeven is of de verschillen tussen de hersenen van jongens en meisjes, waardoor de prestaties worden beïnvloed. Drie experts laten hun licht schijnen over dit meanderende debat en docent en pedagoog Kimo Steenaart, oprichter van een vmbo-afdeling met ‘jongensachtige kenmerken’, vertelt hoe haar school te werk...

Wortelmuffins en broccolikoekjes bakken

Ouders van nieuwe leerlingen stuiten bij de ingang van basisschool De Regenboog in Malden (120 leerlingen, vijf groepen) op de grote moestuin die grenst aan de achterzijde van het speelplein. In de school heeft elke groep een eigen kookplek in de gang, bestaande uit een fornuis met oven en werkblad. Tuinieren en koken maken een essentieel onderdeel uit van het Freinetonderwijs, vertelt directeur Judith Smetsers. De Regenboog organiseert dan ook om de maand een overblijfrestaurant. Leerlingen...

Speciale havo voor leerling met praktische leerstijl

Scholen voor funderend onderwijs lopen vaak tegen dezelfde uitdagingen aan. De aanpak kan bijzonder zijn en voor meerdere scholen nuttig. Deze maand in Zo kan het ook!: Docent en afdelingsleider Michiel Tange zette op het Penta College Hoogvliet samen met het VAVO Rijnmond College de ‘havotop’ op: een speciale leerroute voor meer praktijkgerichte havoleerlingen. De ‘stapelaar’ krijgt vanaf havo-4 een vorm van duaal leren aangeboden. Afdelingsleider havo-top Michiel Tange was vanaf het...

Op Calvijn College staan zelforganisatie, differentiatie en autonomie voorop

Deze maand in Zo kan het ook!: Directeur Jolanda Hogewind zorgde na haar aantreden voor een grote, succesvolle cultuuromwenteling op het Calvijn College in Amsterdam. Onder andere door voorwaarden te scheppen waardoor leraren verantwoordelijkheid konden nemen voor de verdeling van alle taken en activiteiten. Ze publiceerde er vorig jaar, samen met toenmalig teammanager Mohamed Al Jaouhari, het boek ‘Radslag in het onderwijs’ over. “Het draait om drie vragen: ‘Wie ben je, wat kun je en...