Berichten

Fouten maken moet

Leiderschapslessen in de klas Er zijn maar weinig scholen die kinderen zo op hun leiderschapskwaliteiten (zelfregie en eigenaarschap) aanspreken als scholen, die werken met de ‘zeven gewoonten-methode’ van de Amerikaanse managementgoeroe Stephen Covey. Was The leader in me vijftien jaar geleden nog een grote onbekende in onderwijsland, tegenwoordig ploffen de Covey-scholen als paddenstoelen uit de grond. Wat maakt deze methode zo aantrekkelijk? Toen het team van OBS Atlantis in...

“Scholen hebben net als het leger een missie”

Luitenant-generaal Dennis Luyt Al is het thema van het AVS Schoolleiderscongres ‘Buiten de kaders’, dan nóg verwacht je niet dat een luitenant-generaal de belangrijkste spreker is. Toch trekt Dennis Luyt, commandant Luchtstrijdkrachten, bijzondere parallellen tussen de luchtmacht en het onderwijs. Een gesprek over leiderschap, kansengelijkheid, crisismanagement en het belang van diversiteit in je team. We ontmoeten elkaar via een scherm. Luyt, zonder uniform, werkt net als zovelen...

Wat doen scholen voor dakloze leerlingen?

Het aantal mensen dat leeft van een inkomen onder de armoedegrens neemt vanaf 2021 fors toe, melden hetSociaal Cultureel Planbureau (SCP) en het Centraal Planbureau (CPB). Ook kinderen worden hierdoor getroffen en raken soms dakloos. Hoe geef je deze leerlingen de beste begeleiding? Handle with Care-Ruggensteun is opgericht om ervoor te zorgen dat basisscholen, maatschappelijke opvang en ouders vanaf het begin goed met elkaar overleggen, zodat het kind de steun krijgt die het nodig heeft....

Investeren in een beter leerklimaat

Met alleen extra geld kom je er niet Op veel scholen wordt kei- en keihard gewerkt om kinderen zo goed mogelijk klaar te stomen voor onze samenleving. Hoe creëer je een (nog) beter leerklimaat op jouw school? Is hiervoor vooral extra geld nodig? Of vraagt het om andere investeringen? Onderwijsexperts Monique Volman en Anna Bosman delen hun wetenschappelijke inzichten. Tips voor een beter leerklimaat • Leer de leraar beter leren• Geef goede (lange) instructies• Stap een beetje...

Stop met vissen. Start je eigen kweekvijver

Start je eigen kweekvijver (voor nieuwe schoolleiders) Vacatures voor schoolleiders zijn in het onderwijs lastig te vullen. Bij schoolkoepel Alberdingk Thijm Scholen in het Gooi hebben ze daar geen problemen mee. Ze hebben hun eigen kweekvijvertraject om leraren op te leiden tot leidinggevenden. Wat kunnen andere scholen hiervan leren? Vlak voor de zomer studeerden ze af: Vincent Blokker en Kirsten van Broekhoven. Beiden begonnen ze als docent en rondden de interne opleiding voor...

Duitse les op de basisschool

Aus, bei, mit: wie herinnert zich deze rijtjes niet? Jong geleerd, is oud gedaan. Dus waarom niet al in groep 5 en 6 beginnen met Duitse les? Wat is het belang hiervan? En is iets voor jouw school? Vanaf 2018 participeert Kindcentrum Drieborg in het project Vroege Buurtaal, waarin leerlingen al op jonge leeftijd kennismaken met de Duitse taal en cultuur. Leerlingen uit groep 5 en 6 krijgen tien weken lang één keer in de week Duitse les. Ook is er een uitwisseling met een Duitse...

‘Het belang van het kind staat voorop, niet het systeem’

De radicale vernieuwers van Vivere In Rotterdam staat een school waar alles anders gaat. Vivere is een particulier integraal kindcentrum (IKC) waar onderwijs, opvang en zorg in één gebouw zitten. Het staat open voor kinderen tussen de 4-22 jaar. Leerlingen bepalen hier hun eigen doelen en evalueren met leraren, coaches en ouders hun ontwikkeling. Een kijkje bij Vivere, plek van radicale onderwijsvernieuwing, middenin multicultureel Rotterdam-Zuid. In een woonwijk staat een uitnodigend...

‘Het belang van het kind staat voorop, niet het systeem’

De radicale vernieuwers van Vivere In Rotterdam staat een school waar alles anders gaat. Vivere is een particulier integraal kindcentrum (IKC) waar onderwijs, opvang en zorg in één gebouw zitten. Het staat open voor kinderen tussen de 4-22 jaar. Leerlingen bepalen hier hun eigen doelen en evalueren met leraren, coaches en ouders hun ontwikkeling. Een kijkje bij Vivere, plek van radicale onderwijsvernieuwing, middenin multicultureel Rotterdam-Zuid. In een woonwijk staat een uitnodigend...

Schoolleiders zijn vooral op zoek naar personeel

Invulling geven aan het Nationaal Programma Onderwijs Naast rapportvergaderingen, groep 8-musicals en afsluitende picknicks speelde er iets nieuws mee aan het einde van dit anders-dan-anders-schooljaar: invulling geven aan de gelden van het Nationaal Programma Onderwijs (NP Onderwijs). Een oud probleem komt als een boemerang terug: het lerarentekort. Drie schoolleiders vertellen over hun voorstellen, dilemma’s en andere overwegingen bij de grote zak ’coronageld‘. "Je zou blij...

Het belang van bewegen

Niet de heilige graal, wel positieve effecten Zittend werken, gesloten clubjes en sportscholen, vaste tafelgroepjes in de klas. Door de pandemie bewoog jong en oud minder: niet goed voor het welbevinden van leerling en onderwijs­kracht. Voor sommige scholen was dat hét zetje dat ze nodig hadden om bewegings­ambities nieuw leven in te blazen. “Sporten is niet iets ‘voor erbij’, dat besef is bij velen doorgedrongen.” Om maar te beginnen met een kleine domper: dat beweging zou...

Het Onderwijs-OMT in 5 vragen

Dubbelinterview met oprichters Thijs Bol en Inge de Wolf Het is een geste aan scholen en schoolleiders, het zelfbenoemde ‘Onderwijs-OMT’van twaalf onderwijswetenschappers die het veld adviseren over het verminderen van‘coronaschade’ bij leerlingen. Met onderzoek tonen ze de effecten van interventies, in dehoop dat scholen en besturen de miljarden van het Nationaal Programma Onderwijs zobesteden, dat ze werkelijk verbetering brengen. Hoe waren de reacties op jullie initiatief...

Vloeiende overgang naar groep 3 met ­speel-leerplein

Een bijzondere aanpak die op de ene school werkt, is misschien ook nuttig voor de andere. Deze maand in Zo kan het ook!: Christelijke basisschool De Kraanvogel in Almere heeft een speel-leerplein voor groep 3. Zo verloopt de overgang van groep 2 naar 3 vloeiender. Rina Monen begon 25 jaar geleden als kleuterleerkracht en toen viel het haar al op: “Waarom moeten die zelfstandige kleine mensjes als ze naar groep 3 gaan opeens in rijen zitten, waar ze allemaal tegelijk aan de lesmethode...