Berichten

Haal de Einstein in jezelf naar boven

Evidence informed werken in een notendop Einstein wordt als het boegbeeld van de moderne wetenschap gezien. Maar waarom zou je op jouw school wetenschappelijk aan de slag gaan? Wie eenmaal dit evidence informed werken onder de knie heeft, kan flinke stappen zetten op weg naar nóg beter onderwijs. Veel directeuren zijn zoekende naar hoe zij dit kunnen realiseren op hun school. Gelukkig hoef je geen Einstein te zijn om dat voor elkaar te krijgen. Ben je enthousiast om op jouw school meer...

Schoolgebouw in nood

Renovatie en vernieuwing zit muurvast Een goed schoolgebouw verbetert de leerprestaties en dringt ziekteverzuim terug. Het is in feite het fundament van goed én gezond onderwijs. Des te zorgelijker is het dat vrijwel alle scholen gebouwd voor 1980, toe zijn aan vernieuwing. Het gaat dan om de helft (!) van het aantal schoolgebouwen in Nederland. Toch ziet het er niet naar uit dat die scholen snel opgeknapt worden. Wat kun je dan als directeur doen? Eerst het goede nieuws. Echte...

Leerlingen lossen lerarentekort op

Zo kan het ook! Lerarentekorten en leerachterstanden dwingen het onderwijs creatief te worden. Rector Jean Wiertz van het Sint-Janlyceum in Den Bosch weet daar alles van. Hij zet zijn bovenbouwleerlingen in om de leerachterstanden op basisscholen uit de buurt aan te pakken. De leerachterstanden door corona waren in groep 6, 7 en 8 van de basisschool dusdanig, dat de bestuurder van Signum (waar veel basisscholen uit Den Bosch onder vallen) bij rector Jean Wiertz aanklopte. Het verzoek was...

“Ik voelde mij net een dependance van de GGD”

Lessen in corona-crisismanagent Nog nooit werd er zo veel gevraagd van schoolleiders als tijdens de coronapandemie. En masse voelen zij zich crisismanager. Hoe geef je goed leiding in deze chaotische tijden aan jouw school en hoe zorg je ervoor dat je zelf niet verzuipt? Journalist Irene Hemels vroeg twee schoolleiders naar hun ervaring en zocht wijze raad bij een crisisdeskundige. De grootste uitdaging voor Ellen Oostenrijk tijdens deze coronapandemie is dat Nederland zeventien miljoen...

Leraar gezocht!

Creatief met het lerarentekort Het lerarentekort bezorgt menig schoolleider gigantische kopzorgen. Want hoe houd je je school draaiende als er niemand is om voor de klas te staan? Hoe garandeer je dan de kwaliteit van onderwijs? Kunnen we in het onderwijs creatiever met het lerarentekort omspringen? Een vierjarige hbo-opleiding voor leraar basisonderwijs en een lerarenopleiding aan een hoge school of opleiding tot eerste graad docent, zijn er om de onderwijskwaliteit te beschermen. Dat...

“Eigen keuzes maken moet je leren”

Op De Ring van Putten, een middelbare school voor mavo, havo en vwo in Spijkenisse, stellen leerlingen zelf een deel van hun lesprogramma samen. Er is veel aandacht voor informatica, logisch nadenken en analyseren. Zelf beslissen wat je doet, is een belangrijk onderdeel van dit toekomstbestendige onderwijs. Toen Jeroen Werleman een paar jaar geleden rector werd van De Ring van Putten had de school een vrij traditionele manier van werken met beperkte mogelijkheden om af te wijken van de...

LHBTIQ+ Op naar een veilig en sociaal schoolklimaat

Was het in jaren negentig al heel wat om als gay of bi uit de kast te komen. Voor de huidige generatie jongeren zijn gender, identiteit en seksuele geaardheid veel minder strak omlijnde begrippen. Deze diversiteit levert andere vraag-stukken op, die je als schoolleider moet zien te beantwoorden om een veilig schoolklimaat te kunnen garanderen. Uit internationaal onderzoek blijkt dat de leeftijd waarop jongeren uit de kast komen, steeds lager wordt, stelt universitair docent Laura Baams, die...

“Een veilige digitale omgeving bestaat niet”

Het digitaal onderwijs heeft tijdens de coronacrisis een enorme impuls gekregen. Apps, laptops, social media, online onderwijs, cyber security: we krijgen er allemaal mee te maken. “Dat vraagt een andere rol van leerkrachten en schoolleiders ”, stelt Eszter Salamon, coördinator van de European Education Policy Network (EEPN). Dit netwerk geeft richtlijnen voor digitalisering in het klaslokaal. “Een digitaal volwassen school is méér dan een school die goed gebruikmaakt van de...

Schoolbreed werken met kleine instructiegroepjes

Een bijzondere aanpak die op de ene school werkt, is misschien ook nuttig voor de andere. Deze maand in Zo kan het ook!: basisschool de Wrâldpoarte in Garyp gooide het roer drastisch om en werkt met kleine instructiegroepjes. Dagelijks gaan de glazen wanden tussen de lokalen open voor werken in units. “Vier jaar geleden begon ik op de Wrâldpoarte, een school waar traditioneel klassikaal onderwijs werd gegeven. De leerkrachten liepen er tegenaan dat veel extra hulp nodig was om de...

De natuur biedt kinderen vanzelf maatwerk

Zo kan het ook! Een bijzondere aanpak die op de ene school werkt, is misschien ook nuttig voor de andere. Deze maand in Zo kan het ook!: Basisschool Effen in Breda werkt met FONK, een educatieprogramma met natuur als inspiratiebron. De school boft met een bos om de hoek, maar de locatieleider is overtuigd: dit kan overal. Basisschool Effen ligt in het ‘buitengebied’ van Breda. Met een bos om de hoek is er een ideale situatie voor natuur-geïnspireerd onderwijs. “We gaan daar...

Achterstand wegwerken met hulp van studenten

Een bijzondere aanpak die op de ene school werkt, is misschien ook nuttig voor de andere. Deze maand in Zo kan het ook!: Studenten helpen scholieren hun corona-achterstanden weg te werken en eindexamens te halen op het Fioretti College in Lisse. Een ton voor extra ondersteuning ontving het Fioretti College uit Lisse uit de landelijke coronasubsidie van het demissionaire kabinet. De school zet het in voor bijles en examentraining, gegeven door twee organisaties: Blijles Bollenstreek, een...

Woorden leren in het taallokaal

Een bijzondere aanpak die op de ene school werkt, is misschien ook nuttig voor de andere. Deze maand in Zo kan het ook!: In de drie openbare basisscholen van scholengroep Coevorden krijgen kleuters met taalachterstanden extra taalles in het Taallokaal. Handpop Mo speelt een grote rol in het Taallokaal, vertelt Sandra Klok, schoolleider van de scholengroep Coevorden. “De onderwijsassistent, die bij ons toevallig ook logopedist is, speelt veel poppenkast en gebruikt toneel. En er is veel...