Berichten

‘Geen standaard lesboek voor ontwikkelen identiteit’

Platform Onderwijs2032 benoemde vorig jaar in haar adviesrapport persoonsvorming tot een van de drie hoofddoelen van onderwijs, naast kennisontwikkeling en maatschappelijke toerusting. Hoe maak je als school werk van deze opdracht en voor welke uitdagingen staan schoolleiders? Persoonsvorming gaat volgens docent Anita Bruin-Raven verder dan zelfontplooiing of identiteitsontwikkeling. “Het is niet alleen naar binnen gericht. Maar juist een vormingsproces in contact met elkaar en de wereld....

Inspiratie op internationaal niveau

De tweejaarlijkse conferentie van de European School Heads Association (ESHA) vond eind oktober plaats in Dubrovnik, Kroatië. Rond dezelfde tijd werd bekend dat Nederland in 2016 gastland zal zijn voor deze internationale bijeenkomst. Een uitgelezen kans voor Nederlandse schoolleiders om inspiratie op te doen. Ruim vijfhonderd leidinggevenden van scholen uit 27 landen waren afgelopen herfst van de partij tijdens de ESHA-conferentie in Kroatië. Met keynote sprekers, rondetafelgesprekken en...