Berichten

‘Muziek maakt slim’

Acht accordeons, een drumstel, een klokkenspel, een bugel en kleurrijke boom­whackers (percussie-instrument, red.). Alles haalden de kinderen van obs De Casembroot uit Sint-Annaland uit de kast voor een plek in de muzikale scholenwedstrijd Lang Leve de Muziek Show. De deelname is de kers op de taart van het muziekonderwijs dat deze school al jaren hoog in het vaandel heeft staan. “Muziek maakt slim”, geeft schoolleider Janet Hakkeling als verklaring. “Uit wetenschappelijk onderzoek...

‘Waanzinnige’ podcast voor leesbevordering

Een bijzondere aanpak die op de ene school werkt, is misschien ook nuttig voor de andere. Deze maand in Zo kan het ook!: Basisschool Piet Hein in Amsterdam zet een podcast in om het leesplezier te vergroten. Kinderen promoten er hun lievelingsboek in. “Ik ben Felix en dit is Julius Zebra”, vertelt een jongen vrolijk. Interviewer Marije: “Waar gaat het boek eigenlijk over?” Felix: “Over een ezel.” Marije: “Een ezel??” Felix: “Oh, eh, haha, ik bedoel een zebra.” Zo begint...

Opleiding op maat voor speciaal onderwijs

Een bijzondere aanpak die op de ene school werkt, is misschien ook nuttig voor de andere. Deze maand in Zo kan het ook!: Hogeschool Leiden biedt een opleidingstraject voor studenten die willen lesgeven in het speciaal onderwijs. Het lerarentekort treft alle onderwijsvormen, maar vooral het speciaal onderwijs. Daar is namelijk geen aparte opleiding voor of bevoegdheid voor nodig, maar voor pabo-studenten of leerkrachten uit het reguliere onderwijs blijkt de overstap wel vaak te groot. Drie...

25 jaar knokken voor schoolleider en onderwijs

Wat ooit als rebelse club begon, is in een kwart eeuw uitgegroeid tot een volwaardige vakbond en beroepsorganisatie voor schoolleiders. De Algemene Vereniging Schoolleiders telt nu zo’n 4000 leden en speelt een belangrijke rol in het onderwijs. In deze Kader Primair blikken we samen met leden terug – en vooruit. 1993: De kiem voor de huidige AVS wordt gelegd op een conferentie waar de invoering van het formatiebudget­systeem op de agenda staat. “Dit gaat óver ons, niet met ons! Als...

Afstandsonderwijs als kans

Middelbare scholen zetten inmiddels online docenten in voor tekortvakken. Ook sommige basisscholen denken dat afstandsonderwijs het lerarentekort kan helpen verkleinen. Al is het niet onomstreden. ‘Dit vraagt wel om een andere visie op onderwijs.’ “Bis nächste woche, tschüss”, zegt docent Merel Hoogendoorn vrolijk vanaf het digibord. “Tschüss”, zwaaien de leerlingen in hun lokaal terug. Het Da Vinci College in Leiden is een van de eerste scholen die ervaring opdoet met een...

Positieve rol voor pesters

Een bijzondere aanpak die op de ene school werkt, is misschien ook nuttig voor de andere. Deze maand in Zo kan het ook!: PCBO It Ambyld in Drachten neemt deel aan programma SterkWerk, dat positief gedrag van bovenbouwleerlingen bevordert. De telefoon oppakken, de planten verzorgen of een vergadering voorzitten. Met programma SterkWerk krijgen alle kinderen een eigen rol en dus verantwoordelijkheid. Het doel: positief gedrag bevorderen, waardoor relaties in de groep verbeteren en er minder...

‘Geef ons gewoon de ruimte’

Minister Slob trok voor de zomer abrupt de stekker uit het experiment ‘flexibiliseren onderwijstijd’, maar de Tweede Kamer floot hem terug. Straks mogen misschien wel alle basisscholen onder voorwaarden flexibele schooltijden hanteren. Kinderen zongen een protestlied, ouders schreven brieven en boden een petitie aan en scholen en onderwijsorganisaties maakten bezwaar. Het nieuws dat minister Slob het experiment flexibiliseren onderwijstijd beëindigde, waardoor de pilotscholen zich weer...

Geld gaat vooral naar extra handen

Ruim een jaar geleden hebben de onderwijsvakbonden, waaronder de AVS, met de PO-Raad en het kabinet een werkdrukakkoord afgesloten. Hierin is afgesproken dat scholen structureel 237 miljoen euro per jaar krijgen, vanaf schooljaar 2021/2022 loopt dit bedrag op tot 430 miljoen. Onlangs maakte minister Slob bekend dat vanaf volgend schooljaar al 333 miljoen euro beschikbaar komt. Het bedrag per leerling stijgt hierdoor van € 155,55 naar € 220,08. Onder andere de AVS heeft hier nadrukkelijk...

Scholen moeten duurzaamheid gaan ademen

Duurzaamheid is niet iets wat er ook nog ‘bij moet’ in het onderwijsprogramma. Scholen doen er al heel veel aan en de kunst is om hiertussen de verbinding te leggen, meent hoogleraar duur­zaamheid Arjen Wals. In het nieuwe curriculum komt duurzaamheid in alle opdrachten terug. “De focus ligt te veel op de economie. We leiden jongeren op om flexibel te kunnen bewegen op de arbeidsmarkt en zich te onderscheiden om te kunnen concurreren”, legt Arjen Wals uit. Hij is hoogleraar en...

‘Een heel mooie manier om aan te blijven sluiten op de maatschappij’

Scholen voor funderend onderwijs lopen vaak tegen dezelfde uitdagingen aan. De aanpak kan bijzonder zijn en voor meerdere scholen nuttig. Deze maand in Zo kan het ook!: Basisschool Willibrordus in Esch werkt met Jeelo. Dit is schoolbreed projectonderwijs dat methodes vervangt en de maatschappij de klas in haalt. Het vervangen van de geschiedenismethode bleek op basisschool Willibrordus in Esch drie jaar geleden de aanleiding voor een omslag naar projectonderwijs in de middag. “Het team had...

‘Zeg nooit dat je de cultuur wilt veranderen’

Een schoolcultuur waarin teamleden van elkaar willen leren, is onder meer belangrijk voor de onderwijskwaliteit. Cultuur lijkt echter moeilijk grijpbaar. De leergang Cultuurpracticum van het AVS Centrum Educatief Leiderschap laat schoolleiders zien hoe ze de cultuur in hun school ten goede kunnen veranderen. “Zodra je oordeelt, gaan de hakken in het zand.” Over het belang van een professionele cultuur is iedereen het wel eens. Op een school waar iedereen van elkaar wil leren om samen...

‘Je houdt je nu veel meer bezig met visie en strategisch beleid’

Door de jaren heen is het beroep van schoolleider steeds professioneler en uitdagender geworden. De status is echter gedaald. Twee schoolleiders die hun onderwijscarrière respectievelijk eind jaren ’70 en begin jaren ’80 begonnen, beschouwen de ontwikkelingen in hun vak. “Om het imago te veranderen, zullen we ook zelf moeten uitdragen hoe belangrijk onderwijs is en met hoeveel plezier we werken.”   “De beste school is die waar de bovenmeester niets doet, de meester weinig en de...