Berichten

Gezonde dosis weerstand als noodzaak

Gelijke kansen, armoede, duurzaamheid en technologische vernieuwingen. Aan schoolleiders de uitdaging om richting te geven in een wereld waarin maatschappelijke dilemma’s het onderwijs raken en trends elkaar snel opvolgen. Dan kun je gewoon niet om de school als lerende organisatie heen, stelt Loes van Wessum, docent van onze academie. ...

Incompany: vliegwiel voor ontwikkeling

Op veel plekken in Nederland zijn scholen hard bezig om zichzelf ‘om te bouwen’ tot een Integraal Kind Centrum (IKC). Een geweldige transitie die echt om een andere manier van denken en organiseren vraagt. Uitdagend dat zéker en daarom besloot Ralf Dwars, bestuurder bij Brigantijn, om ‘zijn’ schoolleiders mee te nemen in het incompany-traject van onze academie, dat hen allemaal in één klap klaarstoomt tot directeur van een IKC. ...

Echte noabers

Echte noabers dankzij incompany

Voor haar opleiding tot Directeur Integraal Kind Centrum kon schoolleider Michelle Homburg van De Wegwijzer in Losser in de schoolbanken aanschuiven bij collega's van een stichting in de buurt. Inspirerend, verrijkend en heerlijk dichtbij, vat zij het incompany-traject samen dat AVS Academie voor haar en haar buren organiseerde. ...

Waarderend leidinggeven: schudden aan de boom met vruchten

Stop! Focus niet langer op wat fout, maar juist op wat goed gaat in de school en waar je méér van wilt. Gebruik dát als startpunt en energieboost voor jou en je team om de kwaliteit van jullie onderwijs te verbeteren. Dat is waar waarderend leidinggeven in een notendop over gaat. Schudden aan de boom met vruchten, in plaats van die met problemen. ...

“Oplossingen liggen dichterbij dan je denkt”

Schooldirecteur Thomas Schulte is een man met een flinke dosis ambitie. Hij wil zo veel mogelijk kinderen uit de wijk een goede plek geven op zijn school, óók als ze taalachterstanden of gedragsproblemen hebben. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? De leergang Passend onderwijs, op weg naar inclusief geeft praktische antwoorden op prangende vragen. Al op de pabo ontdekte Thomas Schulte dat hij begaan is met leerlingen die extra aandacht nodig hebben en dat speelt nog sterker sinds hij...

“Onderwijs heeft betrokken overheid nodig”  

“Wat het funderend onderwijs nodig heeft, is geen afstandelijke overheid, maar een betrokken overheid die naast alle onderwijsprofessionals staat.” Dat schrijft Onderwijsminister Dennis Wiersma in een brief aan de Tweede Kamer als reactie op het interdepartementaal beleidsonderzoek (IBO) Koersen op kwaliteit en kansengelijkheid (december 2022). Hij wil de aansturing van basis- en middelbare scholen door de Rijksoverheid opnieuw tegen het licht houden in de hoop dat dit...

De kracht van samen

Samen met collega-directeuren of het hele schoolteam leren en ontwikkelen? Dat kán met een incompany-traject bij AVS Academie. Al onze leergangen vormen we met plezier én naar jouw wensen om tot een incompany-training. Wat zijn de voordelen? 1. Samen ontwikkelen Tijdens een incompany worden jij en je collega’s verrijkt met dezelfde input die je daardoor makkelijker samen naar de praktijk vertaalt. Het vergroot de betrokkenheid en het draagvlak voor nieuwe plannen. 2....

“Concreter wordt deze droom niet”

It’s takes a whole village to raise a child. Het is een inspirerende quote waaraan Petra Brouwer van de Johan Frisoschool letterlijk vormgeeft. De leergang ­Directeur Integraal Kind ­Centrum gaf haar het zetje om de school de spil te laten zijnvan een community. “Het is prachtig om te zien dat er een vuurtje is ontstoken dat steeds groter wordt.Leren is groeien en ontwikkelen. Dat doen kinderen altijd en overal, binnen de muren en uren van de school, maar ook daarbuiten. Ontwikkelen...

Frak Groot - foto RIANNE NOORDEGRAAF

“Ik heb mijn innerlijke rust vergroot”

Met een voorliefde voor informeel leren en een afkeer van een hoog poeha-gehalte bedankte Frank Groot, directeur van Sterrenschool de Ruimte in Almere-Poort, liever voor opleidingen en cursussen. Toch was hij zoekende. “Wie ben ik? Wat doe ik? Wat helpt mij om een nog betere schoolleider te zijn?” In de hoop antwoorden te vinden startte hij met de leergang Op weg naar excellent schoolleiderschap. “De prins op het witte paard heb ik nooit willen zijn. Leiderschap gaat mij niet om...

“We lieten ons leiden door een appel”

Dat een sterke missie en visie je school een succes helpt te maken, mag geen verrassing heten. Maar hoe je die missie en visie tot leven brengt in de dagelijkse hectiek is bepaald géén appeltje eitje, weten Douwe Bilder en Karin Brascamp. Deze docenten van AVS Academie kennen het klappen van de zweep. Daarom is de nieuwe leergang Visiegericht Leiderschap lekker praktisch toepasbaar. Hoe maakt een sterke visie het verschil voor je school? Douwe: “Het belang van een sterke visie...

Susan van Proosdij (foto: Inge Hondebrink)

“Het beeld van mijn droomschool is beter”

Susan van Proosdij heeft naar eigen zeggen ongelofelijk geluk dat ze de scholen voor speciaal onderwijs binnen haar stichting mag (ver)bouwen. Die zullen geen paradepaardje van de gemeente of een architect worden, maar elke baksteen bevat wel haar visie op onderwijs. De leergang Regisseur Onderwijs en Gebouw bleek voor deze schoolbestuurder de ultieme voorbereiding op deze uitdaging. “Stichting Oosterwijs, waar ik bestuurder ben, gaat op maar liefst vier locaties (ver)bouwen. We zijn...

Basisbekwaam Schoolleider: “Wees je eigen leider”

“Ik wil leren van de mens.” Met die insteek begon Mert Özekici aan de opleiding Schoolleider Basisbekwaam van AVS Academie. “Om de bak aan ervaring van collega-directeuren en docenten als een spons op te nemen en uit te wringen op plekken waar dat nodig is.” Op basisschool De Nieuwe Maan in Delft bijvoorbeeld, waar Özekici directeur is. Wat zijn de mooiste lessen die hij daar in praktijk brengt? Streef niet naar kennis alleen “Met drie afgeronde HBO-studies op zak...