Lees ook

  • De klassiek-moderne school; onderwijzen en leren in de 21e eeuw

    De kern van het boek ‘De klassiek-moderne school – Onderwijzen en leren in de 21e eeuw’ wordt gevormd door enerzijds kritiek op de nu al decennia ‘voortsukkelende’ onderwijsvernieuwing volgens auteur Henk Oonk, en anderzijds door verbetervoorstellen aan de hand van een eenvoudig klassiek concept: de pedagogische driehoek van de Groningse pedagoog en emeritus hoogleraar Jan Dirk Imelman. Oftewel het samenspel tussen leerling, leraar en leerstof. In de inleiding gaat onderwijskundige en...

  • Debatles verkleint overgang naar vo

    Scholen voor funderend onderwijs lopen vaak tegen dezelfde uitdagingen aan. De aanpak kan bijzonder zijn en voor meerdere scholen nuttig. Deze maand in Zo kan het ook!: In Rotterdam geven vo-scholieren debatles aan groep 8. Hierdoor werken de leerlingen aan hun 21e eeuwse vaardigheden én het verkleint de overgang naar de brugklas. Het begon vorig jaar met een project voor burgerschap over de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Groep 8 van basisschool Park16Hoven in Rotterdam organiseerde haar...

  • Schoolontwikkeling als legpuzzel in plaats van waslijst

    “Als leidinggevende denk je vaak dat je zelf de vinger aan de pols moet houden, maar leerkrachten kunnen ook aan elkaar verantwoording afleggen”, zegt Marc Hendriks, schoolleider van basisschool De Schatgraver in Landgraaf. In de nieuwe zesdaagse leergang ‘Verbindend leiderschap’ leren leidinggevenden in het onderwijs zowel inhoudelijke schoolvernieuwingen als leraren met elkaar te verbinden.    “We zijn met veel veranderingen bezig”, vertelt schoolleider Marc Hendriks van...

Al het nieuws over onderwijsvernieuwing