Lees ook

  • Schoolleider kan actieve rol vervullen in versterken leesonderwijs

    Rapport Universiteit Leiden in opdracht van Tweede Kamer Hoe kan je het leesonderwijs versterken en de leesvaardigheid van leerlingen in het funderend onderwijs verbeteren? Er is veel bekend over wat er nodig is om (Nederlandse) leerlingen met goed begrip te leren lezen. Maar deze kennis komt slechts mondjesmaat en weinig systematisch in het onderwijs terecht. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Leiden in opdracht van de Tweede Kamer. Het belangrijkste struikelblok is de...

  • Uitgeverij promoot ‘het nieuwe lezen’

    Blink deelt gratis leesboeken uit aan 10.000 kinderen Zo'n 10.000 kinderen in het basisonderwijs hebben de afgelopen twee maanden een gratis leesboek ontvangen als onderdeel van 'Het nieuwe lezen', het landelijke initiatief van educatieve uitgeverij Blink. Het belangrijkste doel is om lezen op school weer boeiend te maken. Meer dan 100 basisscholen doen dit schooljaar mee met een pilot. De uitgeverij streeft ernaar om kinderen veel meer te laten lezen dan ze nu doen. Minimaal een half...

  • Bekende schrijvers pleiten voor andere aanpak leesonderwijs

    Zo'n 35 schrijvers, onder wie Adriaan van Dis, Ellen Deckwitz, Splinter Chabot, Kluun, Paul van Loon, Manon Sikkel, Alex Boogers en Tommy Wieringa, pleiten voor een radicaal andere aanpak van leesonderwijs. Daar is haast bij: de leesmotivatie van leerlingen is bijna nergens zo laag als in Nederland. Daarom steunen de schrijvers ‘Het nieuwe lezen’, een landelijk initiatief van educatieve uitgeverij Blink. Het doel: lezen op school weer boeiend maken. Op 29 oktober lanceerde Blink samen...

Al het nieuws over leesbevordering