Lees ook

  • Duurzame verbetering van het onderwijs

    Zet examentrainers in om het lerarentekort weg te werken en koppel huiswerkbegeleiding aan een ‘stadspas’ voor minima. Dit zijn twee van de oplossingen die de Nationale DenkTank 2021 presenteert op 14 december. Hoe dragen we bij aan een duurzame verbetering van de kwaliteit van en de kansengelijkheid binnen het primair en voortgezet onderwijs? Over deze vraag bogen zich de afgelopen vier maanden twintig jonge onderzoekers met uiteenlopende achtergronden. Onder begeleiding van...

  • Petra van Haren in Clique magazine

    AVS-voorzitter Petra van Haren is door Clique Magazine geїnterviewd over de aanpak van drie grote problemen in het onderwijs. Lees het artikel op pagina 26-29. Corona heeft een enorme invloed op het onderwijs gehad, maar heeft de problemen eerder blootgelegd en verdiept dan veroorzaakt. Het onderwijs had daarvoor al te maken met drie grote kernproblemen: dalende onderwijskwaliteit, toenemende kansenongelijkheid en het personeelstekort. Verandert er iets in de aanpak van de problemen nu...

  • Niet alle leerlingen ICT-vaardiger geworden in coronatijd

    Scholen hebben ook in coronatijd gewerkt aan digitale geletterdheid en zich daar positief in ontwikkeld. Tegelijkertijd nam de ongelijkheid in digitale vaardigheden tussen leerlingen toe. Dat meldt Kennisnet op basis van het Praktijkonderzoek Digitale Geletterdheid. Een van de conclusies uit het onderzoek is dat leerlingen zich weliswaar digitaal hebben ontwikkeld, maar dat een deel van hen nog over onvoldoende ICT-basisvaardigheden beschikt. Het vinden en openen van bestanden, het opslaan...

Al het nieuws over kansenongelijkheid