Schoolleiders wilden heel graag duidelijkheid over richtlijnen van het RIVM.
In zijn brief van 23 maart 2021 heeft de minister van OCW aangegeven welke activiteiten er naar aanleiding van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) wordt verwacht.
De activiteiten zijn:
verwacht wordt dat een zogenaamde ‘schoolscan’ wordt uitgevoerd. Dit is een probleem- en behoefteanalyse op leerling- en schoolniveau op basis waarvan vervolgens een beredeneerde en onderbouwde keuze gemaakt kan voor passende interventies. De analyse richt zich op de leerontwikkeling, sociale ontwikkeling en welbevinden van leerlingen, bijvoorbeeld door te kijken naar de thuissituatie en ondersteuning die leerlingen daar krijgen. Het betreft niet alleen taal en rekenen maar alle leergebieden zoals ook Mens en Maatschappij of Kunst en Cultuur.
De scan geldt voor alle leerlingen, dus ook voor de thuiszitters die onder de verantwoordelijkheid van de school vallen. Ook dient met de schoolscan bekeken te worden wat leraren nodig hebben om leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen of welke externe expertise nodig is.
Het maken van een scan is verplicht, evenals het hierover op hoofdlijnen aan OCW te rapporteren. Gevraagd wordt om de gemeente over de analyse van de opgelopen vertragingen te informeren, zodat gemeenten al vroegtijdig kunnen nadenken over welke aanvullende onderwijsprogramma’s, begeleiding of kennis zij ter ondersteuning voor scholen kunnen bieden.
verwacht wordt dat de ouders actief betrokken worden bij de analyse en dat de uitkomsten en bevindingen over individuele leerlijnen worden gedeeld met leerling en ouders en zij worden betrokken bij de vraag wat een passend vervolgtraject is.
Plan van aanpak: op basis van de uitkomsten van de schoolscan, moet een plan voor een aanpak op school gemaakt worden. Voor deze aanpak dient gekozen te worden uit een lijst van interventies, die als een soort ‘menukaart’ in april 2021 beschikbaar komt op de website.
De gekozen interventies worden vervolgens verwerkt in een ‘schoolprogramma’. Dit kan een addendum op het schoolplan zijn. Hiervoor gelden enkele randvoorwaarden zoals: beschrijving van conclusies uit de scan, doelstellingen die hieruit voortvloeien, en de gekozen aanpak. Dit schoolprogramma is het plan van aanpak voor de inzet van de interventies en de financieringsverantwoording daarvan in de schooljaren 2021 – 2022 en 2022 – 2023, inclusief duurzame borging van de resultaten van die inzet in de periode daarna.
Het schoolprogramma bevat bovendien afspraken over de monitoring van de uitvoering en de resultaten op schoolniveau. Ook de medezeggenschapsraad moet betrokken worden, om te komen tot een breed gedragen pakket aan maatregelen die passen bij uw school.
Het schoolprogramma is het resultaat van overleg tussen alle betrokkenen in de school en wordt na instemming van de medezeggenschapsraad vastgesteld en bij voorkeur gepubliceerd op internet.
het is cruciaal is dat schoolteams worden betrokken bij de te maken keuzes voor het schoolprogramma.
Samenwerking gemeenten: ook kunnen gemeenten u vanuit hun verantwoordelijkheid voor de jeugdzorg op het mentale en sociaal-emotionele vlak helpen of samenwerking tussen besturen en scholen faciliteren, en indien nodig het contact met de ouders leggen.
Een goede samenwerking tussen alle partijen in de regio zorgt voor een breed integraal aanbod voor leerlingen.
voor het schooljaar 2021-2022 is nu de inschatting dat voor de ondersteuning aan scholen voor de inzet van de gekozen interventies een bedrag van 700 euro per leerling beschikbaar is. Dit geldt voor leerlingen in het primair en het voortgezet onderwijs. Dit bedrag per leerling is een indicatie, om voorlopig vanuit te gaan. Hierin is de hogere bijdrage voor scholen met veel leerlingen met een hoger risico op vertragingen nog niet meegenomen en is geen onderscheid gemaakt tussen verschillende schooltypen.
Uiterlijk in juni komt er meer duidelijkheid over het definitieve bedrag per leerling.
Het kan natuurlijk voorkomen dat middelen in het ene kalenderjaar worden ontvangen om in het volgende kalenderjaar te worden ingezet. Door een uitspraak van de Raad van de Jaarverslaggeving is het mogelijk om die middelen te verantwoorden als een specifieke post waardoor deze niet in de reserves belanden.
het hele proces van scan tot en met programma is een samenspel van alle betrokkenen binnen het bestuur en scholen. Hierbij ligt de formele verantwoordelijkheid voor de formatieve, financiële en inhoudelijke gevolgen op het gebied van onderwijskwaliteit bij het bestuur. Het bestuur ontvangt het geld en legt hierover verantwoording of via het jaarverslag. Tegelijkertijd ligt de regie op schoolniveau.
Er wordt van het schoolbestuur verwacht dat zij jaarlijks via het jaarverslag verantwoording aflegt over de uitvoering en resultaten van het schoolprogramma en de besteding van de middelen. Het bestuur verantwoordt zich in het jaarverslag (XBRL) over de gemaakte keuzes van de inzet van de middelen. Via XBRL geeft het schoolbestuur globaal aan welk deel van de middelen aan welke geaccepteerde interventie uit het keuzemenu is besteed. Ook geeft het schoolbestuur via XBRL aan dat het plan om leervertragingen van leerlingen in te halen op instemming van de medezeggenschapsraad kan rekenen.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Op 17 maart 2021 is het rapport uitgebracht over zelf testen in het onderwijs en het bedrijfsleven. Het rapport betreft het advies van een deskundigenpanel (begeleide) zelfafname.
Het deskundigenpanel constateert dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen een scenario van zelftesten waarbij iemand bij zichzelf een test afneemt en afleest, al dan niet met verbale begeleiding van een vrijwilliger, en een scenario waarbij er sprake is van testafname onder medische supervisie of door een professionele uitvoerder. In tegenstelling tot dit laatste scenario is bij het zelf testen en aflezen in het eerste scenario geen sprake van zorg. De Wkkgz, de Wgbo, de Wet BIG en de Wet publieke gezondheid (Wpg) zijn dan niet onverkort van toepassing.
Mede op basis van een juridische analyse concludeert het deskundigenpanel dat er voldoende mogelijkheden zijn om het preventief zelftesten zo in te richten dat de in de pilots ervaren problemen opgelost worden en er een werkbaar en schaalbaar model ontstaat voor (begeleid) zelftesten in het onderwijs en het bedrijfsleven.
Het rapport is hierover te downloaden.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Op 23 maart 2021 heeft de minister van Onderwijs via zijn brief bekend gemaakt hoe de uitvoering van het Nationaal Onderwijs Programma er uit gaan zien.
Bij deze brief is ook een tijdlijn meegezonden.
Verder vindt via de link rijksoverheid.nl/nationaalprogrammaonderwijs de actualisatie plaats van het proces.
De brief en de tijdlijn zijn hieronder te downloaden.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
– De GGD heeft de taak om het bron- en contactonderzoek uit te voeren en informeert op basis daarvan de contacten rondom de besmette persoon.
– Ouders zijn niet juridisch verplicht om een besmetting aan school te melden, dit valt binnen de privacyregels. Het kan dus voorkomen dat een school niet weet of een kind besmet is, of dat de school weet dat er een besmetting was, maar niet de specifieke leerling die positief getest is.
– Het is erg belangrijk dat iedereen meewerkt aan het bron- en contactonderzoek van de GGD om de verspreiding van het virus zoveel als mogelijk te beperken.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Testen gebeurt op vrijwillige basis. Dan wordt er dus geen test afgenomen. De consequentie hiervan kan wel zijn dat het kind dan langer in quarantaine moet zijn.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Nee, kinderen worden niet op school getest. Het testen is altijd op vrijwillige basis en de GGD moet hiervoor toestemming hebben van de ouders.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
– Onderwijspersoneel en medewerkers van de kinderopvang met klachten of dat als contact naar voren komt uit bron- en contactonderzoek hebben voorrang bij het testen. Zij kunnen gebruik maken van de ‘fast lanes’, de GGD-teststraten met prioriteit.
– Daarnaast gaan we voor onderwijspersoneel aanvullend starten met pilots rondom sneltesten.
– Deelname aan (snel)testen is altijd vrijwillig.
– In de pilots komen sneltesten beschikbaar voor al het personeel, behalve wanneer zij als ‘nauw contact’ uit het bron- en contactonderzoek komt. In dat geval moet personeel naar de GGD-teststraat.
– In de eerste week van maart wordt gestart op de eerste locaties. Indien de opbrengsten uitwijzen dat uitbreiding van de pilots gewenst is, wordt uitgebreid. Een landelijk aanbod volgt dan hopelijk binnen drie maanden.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Het sneltesten van kinderen onder de 12 jaar wordt nu niet wenselijk geacht. Kinderen zijn minder besmettelijk en het transmissie risico van kind op volwassene is relatief beperkt, hiernaast zijn andere maatregelen genomen, zoals het aangescherpte beleid voor neusverkoudheid onder kinderen (de ‘snottebellenrichtlijn’).
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
De meest recente corona protocollen vind je hier
Als een school tijdelijk voor een gehele groep geen fysiek onderwijs kan organiseren, wordt scholen gevraagd om zo mogelijk continuïteit te bieden, bijvoorbeeld door voor deze groep(en) over te schakelen op afstandsonderwijs.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Als enkele leerlingen tijdelijk in quarantaine zitten, wordt scholen gevraagd om zo mogelijk continuïteit te bieden. Er geldt dan geen ‘recht op les’, op dezelfde manier als wanneer kinderen thuisblijven als ze kortdurend ziek zijn. De school is niet verplicht hybride onderwijs aan te bieden, maar geeft leerlingen bijvoorbeeld wel huiswerk mee of vraagt ze op afstand mee te doen, terwijl er op school aan andere leerlingen fysiek onderwijs wordt gegeven.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Wanneer een leerling in quarantaine zit, kan deze leerling niet naar de noodopvang.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Nee. Een schoolbestuur meldt alleen een volledige schoolsluiting bij de inspectie via het Internet School Dossier (ISD).
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Quarantaine duurt 10 dagen. In die tijd kan een leerling niet naar school. Op of na dag 5 kunnen leerlingen en leraren zich laten testen. Bij een negatieve test kan de leerling/leraar weer naar school komen.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Nee, tenzij leerling en ouders hier expliciete toestemming voor geven
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Nee, dit mag niet.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Ja, dit mag de school weigeren met een beroep op de zorgplicht voor een veilig schoolklimaat. Dit is ook het geval als een kind bijvoorbeeld waterpokken heeft. Maak goede afspraken met de medezeggenschap om verrassingen en mogelijke vervelende situaties te voorkomen.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Dat is heel vervelend, maar het kan inderdaad gebeuren. Net als tijdens de volledige lockdown roepen we werkgevers op om begrip te tonen voor medewerkers die hun kinderen van school moeten halen, omdat de klas/groep in quarantaine gaat.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Nee, dit mag niet. Een leerling die is ingeschreven bij een school en de vierjarige leeftijd bereikt, moet de gelegenheid krijgen om te wennen en is vervolgens welkom op de school vanaf het moment dat hij/zij vier jaar wordt. Het is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van scholen en schoolbesturen om het onderwijs zo goed mogelijk te organiseren en ervoor te zorgen dat elk kind onderwijs kan blijven volgen. Wanneer vierjarigen pas later op school mogen beginnen, kunnen ouders hierdoor in de problemen komen met bijvoorbeeld kinderopvang. Wanneer ouders zich hierover zorgen maken of andere problemen rondom de coronamaatregelen ervaren, dan kunnen zij terecht bij de directie of het bestuur van de school.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Bij de gymles gelden dezelfde regels als in de klas. Als een school de klas heeft ingedeeld in kleinere groepen (cohortering), worden die ook aangehouden bij de gymles.
Buiten is minder kans op besmetting, dat geldt voor buiten spelen, maar ook voor buiten sporten en gymmen. Hierom hoeft bij bewegingsonderwijs dat buiten plaatsvindt eventuele cohortering niet te worden aangehouden. De (overdekte) zwembaden blijven dicht, ook voor ‘natte gymlessen’. Nadere informatie over bewegingsonderwijs kan worden gevonden in het protocol bewegingsonderwijs voor basisonderwijs en speciaal onderwijs van de KVLO. Let op: voor po en vo gelden deels andere regels.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Het uitgangspunt is hier dat de contacten tussen leraren en leerlingen, net als leerlingen onderling, liefst zoveel mogelijk beperkt worden. In lijn met vaste groepsindelingen is het wenselijk dat elke groep zoveel mogelijk een vaste leerkracht heeft. Scholen dienen deze uitgangspunten ook zoveel mogelijk te hanteren voor de inzet van vakleerkrachten en de wisseling van groepen (en soms tussen scholen) te beperken. Dat kan moeilijk zijn wanneer een school met vakleerkrachten werkt. Wanneer dit niet mogelijk is, kan overwogen worden om de leraar die verschillende groepen lesgeeft zoveel als mogelijk 1,5 meter afstand van de leerlingen te laten houden en eventueel een mondneusmasker of face-shield te laten gebruiken. Zorg dat alle leraren dagelijks een gezondheidscheck doen.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Uitgangspunt is dat de contacten tussen leraren en leerlingen, net als leerlingen onderling, liefst zoveel mogelijk beperkt worden. In lijn met vaste groepsindelingen is het wenselijk dat elke groep zoveel mogelijk een vaste leerkracht heeft. Scholen dienen deze uitgangspunten ook zoveel mogelijk te hanteren voor de inzet van invalleerkrachten en waar mogelijk de wisseling van school en groep beperkt te houden. Houd hier met de invalleerkrachten goed zicht op, zorg dat goed geregistreerd wordt in welke scholen en klassen een invaller aan de slag is geweest. Kijk in het bijzonder naar mogelijkheden om invallers te verbinden aan één school, of door dit langere periodes (een paar weken) te doen. Mocht dit niet mogelijk zijn, overweeg dan aanvullende maatregelen, zoals anderhalve meter afstand van de leraar tot de leerlingen en/of het gebruik van een mondneusmasker of face shield. De dagelijkse gezondheidscheck geldt ook voor invalleerkrachten.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
Nee, dit wordt sterk afgeraden. Recent zijn de basisscholen weer open gegaan, maar vanwege de nog hoge aantallen besmettingen zijn aanvullende maatregelen genomen om contacten en het verspreidingsrisico te beperken. Het uitgangspunt hierbij is dat er op school alleen onderwijs plaatsvindt en andere activiteiten, waarbij niet noodzakelijke contacten kunnen ontstaan, zoveel mogelijk worden beperkt. In dit kader is niet verstandig schoolkampen en schoolreizen doorgang te laten vinden. Mochten de omstandigheden de komende periode verbeteren dan kan hierover opnieuw een afweging worden gemaakt.
![]() AVS HelpdeskNeem contact op met de AVS HelpdeskVermeld altijd je lidmaatschapsnummer als je contact opneemt met de Helpdesk. Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken. helpdesk@avs.nl | Bel: 030-2361010 |
De schoolsluiting en de schoolvakanties lopen ook dit schooljaar
mogelijk door elkaar heen. Hierdoor vinden in de praktijk discussies
plaats met ouders en/of teamleden over het wel of niet doorgaan
van de schoolvakanties. Ook kunnen in het vakantierooster van
2020/2021 lesvrije dagen voor de leerlingen zijn opgenomen. Welke
regels gelden hierbij?
Op grond van het werkverdelingsplan worden vóór de zomervakantie
met ieder personeelslid afspraken gemaakt over zijn inzet
gedurende het schooljaar. Hierin zijn ook de schoolvakanties
vastgelegd. Alleen via op overeenstemming gericht overleg kan
hiervan afgeweken worden. Medewerkers zijn dus niet verplicht
om op andere tijdstippen te komen werken. Uitgangspunt is dat de
geplande schoolvakanties intact blijven.
Bij het vaststellen van het vakantierooster heeft de (gemeenschappelijke)
medezeggenschapsraad adviesrecht. Als er een voornemen
bestaan om te gaan schuiven, dan zal dat eerst voor advies weer
moeten worden voorgelegd aan de (G)MR.
Nee. Scholen geven met ingang van maandag 8 februari weer fysiek onderwijs op school, waarbij zij uiteraard niet aan het onmogelijke zijn gehouden.
De school is open, tenzij…
Als cohortering organisatorisch niet mogelijk is, is dit geen reden om de school te sluiten.
Wanneer onderwijs niet fysiek mogelijk is, schakelen scholen over naar onderwijs op afstand. Een school meldt een tijdelijke schoolsluiting bij de Onderwijsinspectie via het meldpunt.
Nee. Vanaf maandag 8 februari wordt er weer fysiek onderwijs gegeven op school.
Scholen dienen te zorgen voor afstemming met ouders, medezeggenschap en met kinderopvangorganisaties voor noodopvang na schooltijd door de BSO.
Nee. Met ingang van 8 februari gaan alle leerlingen weer zo veel mogelijk volgens op reguliere schooltijden naar school. Hierop kunnen kleine uitzonderingen gelden als het gaat om gespreide begin- en eindtijden en het aanpassen van het rooster voor gymles om contact tussen groepen leerlingen te beperken.