Als schoolleider ervaar je dagelijks wat er goed gaat of beter kan in het onderwijs. Jij weet als geen ander wat er speelt binnen de deuren van jouw school en daarbuiten. Ook beschik jij over de denkkracht om hierin een verschil te maken. Maar in de waan van de dag blijft er vaak weinig tijd over om na te denken over de toekomst van jouw school, het vakgebied of het onderwijs. Daarom is De Leiderschapsagenda in het leven geroepen.
Op 16 december willen we graag een verdiepingssessie houden op basis van een grove eerste analyse van de data. De sessie is op 16 december aanstaande van 16.00 tot uiterlijk 18.00 uur en met name bedoeld voor schoolleiders die eerder aan een Digitale Denksessie hebben deelgenomen.
Alle input wordt verwerkt in een Toekomstagenda. Die input wordt op 3 niveaus geanalyseerd:
Die Toekomstagenda wordt in het voorjaar 2021 aangeboden aan de minister en kan voor het ministerie helpen in de totstandkoming van nieuw beleid.
Haak aan en denk mee over een visie op de school van de toekomst tijdens en ná situaties zoals corona of het ‘nieuwe normaal’. Geef hierbij de ‘lessons learned’ van de afgelopen periode ruimte. Wat heb jij als schoolleiders dan nodig voor jezelf? Alle input samen vormt de Toekomstagenda Schoolleiders waarmee jij als individuele schoolleider invloed uit kunt oefenen op het beleid en je eigen visie en toekomst kunt vormgeven. Dien ook jouw input in.
Op de website kun je lezen wat andere schoolleiders hebben ingebracht en je kunt ook bijdragen waarderen met een duimpje. Samen vormt alle input een (dynamische) Toekomstagenda voor de komende jaren die ook met de minister besproken wordt.
In iedere AVS-nieuwsbrief staat 1 vraag centraal.
De vraag van deze week is:
Ik vind het belangrijk dat de begrippen ethiek en gespreid leiderschap, zoals ook beschreven in de geactualiseerde beroepsstandaard schoolleiders, een grote rol gaan spelen in mijn toekomstig vak want…
Reageer direct en draag bij aan de Toekomstagenda Schoolleiders.
Wat heb je nodig om je vak goed te kunnen uitoefenen? Wat moet er in de toekomst op de agenda van schoolleiders staan? En welke stappen kunnen (of: moeten) we zetten om het vak en het werk van schoolleiders interessant, beheersbaar en de moeite waard te houden? Ga in gesprek met je collega schoolleiders, je bestuurder, teamleden, ouders, kinderen, medewerkers van de kinderopvang, de wethouder, partners in het sociale domein en andere stakeholders.
www.deleiderschapsagenda.nlEr ligt in de ontwikkeling van de school, het onderwijs als maatschappelijk instrument voor de samenleving, een cruciale rol voor de schoolleiders. Zij zijn de spil in het herontwerpen van ‘de school’. Schoolleiders moeten ramen en deuren wagenwijd openzetten. De denderende dynamiek van de dagelijkse samenleving voel je niet achter je bureau, die voel je in de praktijk. Je moet van buiten naar binnen denken. We denken te veel van binnen naar buiten.’
www.ondernemendleiderschap.nl'Het Koffertje’ is een toolbox om ondernemend leiderschap te voeden en daarmee de ontwikkelingen in het sociale domein rond de ontwikkeling van kinderen en gezinnen verder te helpen. Het koffertje staat symbool voor een beweging. Een beweging binnen het sociale domein waarbij een school een belangrijke rol heeft en daarmee het team en de schoolleider.
Het Koffertje