Soms heb je de mentaliteit van een straatvechter nodig om het onderwijs voor elkaar te krijgen, andere keren laat je die bokshandschoenen juist liever thuis. Wanneer moet je koesteren en wanneer knallen? Wanneer moet je ballen hebben of juist bijval creëren? Stap in de arena van het onderwijs en word meester in je vak. Niet braaf maar brave! 

Ontvangst, netwerken op de informatiemarkt vanaf 8.30 uur

Lunch, netwerken op de informatiemarkt vanaf 11.30 uur

Borrel, netwerken op de informatiemarkt vanaf 15.30 uur

Tussen de plenaire lezingen kies je uit een indrukwekkende line-up aan sprekers, experts en collega-schoolleiders met een uitgebreid aanbod van workshops, tafelgesprekken, masterclasses.

Denk aan: werkgeluk, het brein van leiders, kinderbetrokkenheid, strategisch HRM, goed werkgeverschap, onderwijsvisie, regie in je wijk, inclusiever onderwijs, kwaliteitsonderzoek, zij-instromen, pedagogisch leiderschap, evidence informed werken, onderwijskwaliteit verbeteren met zachte data, effectief leidinggeven, nieuwe kerndoelen, lessen uit het buitenland, artificial intelligence (AI), onderwijsresultaten verbeteren, basisvaardigheden, werkgeluk, kwaliteitszorg etcetera!

Houd de AVS-site in de gaten voor updates over de sprekers.

We zijn er trots op dat we zo’n interessant én indrukwekkend gezelschap aan sprekers hebben. Klik op het plusje voor meer informatie over elke spreker!

Onderwijssocioloog Iliass El Hadioui ziet een uitgekiende rol voor het onderwijs in zijn algemeenheid en voor de schoolleider in het bijzonder. van deze socioloog en wetenschapper.

“Kansenongelijkheid is een ‘wicked problem’, zoals bestuurskundigen dat noemen. Er is geen eenduidigheid over wat nu precies het probleem is, wie er verantwoordelijk voor is en hoe het geadresseerd moet worden. Daarnaast beweegt het probleem zich op verschillende niveaus, van het microniveau van een klas, via het mesoniveau van het professionele team op school naar het macroniveau van ons stelsel. Er is dan ook geen quick fix.”

Tem het veelkoppige monster van ongelijkheid’

Hoe versterk je je les- en schoolpraktijk met kennis uit onderzoek? Wat zijn effectieve aanpakken? En welke onderwijsmythes kun je in je school beter vermijden? Waar vind je deze kennis? En hoe werk je met je team aan duurzame verbetering en innovatie op je school?

In deze lezing krijg je tal van handreikingen, inspirerende voorbeelden en inzichten. Ze helpen om ‘evidence informed’ werken in jouw team vorm te geven en maken je werk als schoolleider leuker en beter.

→ ‘Aan de slag met kennis uit onderzoek’

Dat je niet altijd het lichaam van een straatvechter hoeft te hebben, maar vooral de mentaliteit, bewijst Redo Ait Chitt dagelijks. Dit enorme breakdance-talent zet wereldtonelen op zijn kop en dat terwijl hij geboren is met een lichaam dat volgens de norm verre van perfect is voor een danscarrière.

Redo heeft zich daardoor nooit laten weerhouden. Luister naar zijn verhaal van veerkracht en ontdek hoe jij zijn boodschap over inclusiviteit en diversiteit in kan zetten op jouw school.

→ ‘Inclusie is dat je niet eens ziet dat iemand anders is’

Als straatjochie groeide hij op in armoede en met geweld. Voor Milio van de Kamp, socioloog en universitair docent, was het niet vanzelfsprekend dat hij ging studeren. En nog steeds voelt hij zich niet altijd thuis in de universitaire wereld.

“Armoede blijft achtervolgen.” Kun je daar als schoolleider verandering in brengen? Van de Kamp heeft een geheel eigen kijk op wat er in het onderwijs beter kan en wat voor leiderschap daarvoor nodig is. Maak het verschil, laat je inspireren.

Met de juiste vakkennis op zak kun je beter opboksen tegen de eisen van de tijd. Marja Creemers en Peter Sleegers van het Schoolleidersregister PO praten je, samen met een aantal collega-schooldirecteuren, bij over de belangrijkste ontwikkelingen in het onderwijs.

Wat betekenen die voor ons vak? Tegen welke ethische dilemma’s loop je daardoor aan? En hoe geef je hier op een passende manier leiding aan? In deze sessie verrijk je je eigen leiderschap door inzichten in hoe andere schooldirecteuren omgaan met spanningsvelden, dilemma’s en ethische kwesties.

Dat het vak schoolleider in beweging is, merk je aan alles. Er komen steeds meer maatschappelijke vraagstukken op je bord te liggen. En misschien heb je niet altijd de moed, de energie of de vindingrijkheid om álles op te pakken.

Frank Groot en Arjen Gaasterland, beiden schoolleiders bij stichting Prisma Almere, kennen het klappen van de zweep en nodigen je uit om je bokshandschoenen van zolder te halen, de regierol te pakken in de wijk en succesvol te starten met interprofessioneel samenwerken.

De nieuwe kerndoelen staan in de steigers en dus krijg je te maken met een ander curriculum. Alweer een uitdaging erbij in de arena van het onderwijs. Voel je een lichtelijke paniekreactie opkomen?

Geen zorgen. Op ons congres praat Mirjam Brand van SLO je bij over de belangrijkste veranderingen, wat deze betekenen voor je team en hoe je de nieuwe kerndoelen goed verantwoordt naar de inspectie toe. Een praktische sessie, waarmee je in een mum van tijd helemaal bij bent.

Pedagogisch leiderschap is bezig met een comeback. Ging het de laatste jaren vooral om harde meetbare resultaten, inmiddels pleiten steeds meer deskundigen om de mens en niet het systeem centraal te stellen. Eén ervan is Marcel van Herpen van Centrum Pedagogisch Contact.

‘Pedagogische leiders zijn het hitteschild voor de vrijplaats van ontwikkeling,’ stelt hij. Wat verstaat hij daaronder? Ontdek op ons congres alle ins and outs van het pedagogische leiderschap en welke ontwikkeling jij hierin nog te maken hebt. Moet je koesteren of knallen, buigen of ballen tonen?

Ontdek de cruciale rol van psychologische veiligheid in het vormgeven van een succesvol team en een professionele leeromgeving. Als leider ben jij de sleutel tot het stimuleren van leiderschap en ontwikkeling binnen je team.

Hoewel we allemaal streven naar een veilige werkomgeving, blijkt dit niet altijd eenvoudig te realiseren. Emmy de Vrieze onthult de belemmeringen die ons eigen brein ons oplegt en de impact ervan op leiderschap. Verdiep je in onderwerpen zoals het belang van psychologische veiligheid in het onderwijs, de rol van emotie en besluitvorming in leiderschap, en effectieve leiderschapsstrategieën. Wees erbij en verken de vaardigheden om een veilige en stimulerende werkomgeving te creëren!

Als schoolleider bepaal je in grote mate de sfeer binnen de school. Hoe ga je daar bewust mee om? Duik met Simone Guikema en Corine de Jong van het Vervangings-/Participatiefonds (Vf/Pf) in de dynamiek van leiderschap. Ontdek hoe de relatie tussen jou en je medewerkers direct invloed heeft op hun werkervaring.

Pik tijdens deze sessie praktische strategieën mee, die je direct kunt toepassen om een positieve werkomgeving op jouw school te realiseren en ontdek welke concrete stappen je morgen al kunt implementeren voor nog meer werkgeluk nu en in de toekomst.

 

Op scholen spelen data een steeds belangrijkere rol in het sturen op onderwijskwaliteit en –beleid. Het is voor schoolleiders niet altijd duidelijk hoe je uit die data-bulk bruikbare informatie haalt en welke conclusies je daaruit kan trekken. In Limburg werken onderzoekers en schoolleiders daarom intensief samen.

Door toetsscores (harde data) te koppelen aan de sociaaleconomische achtergrond en het gedrag van leerlingen (zachte data) komen zowel schoolleiders als onderzoekers tot interessante inzichten, die tot beter onderwijs kunnen leiden. Trudie Schils, Lynn van Vught en Suzanne Zuidema van de Universiteit Maastricht praten je samen met verschillende schoolleiders bij over alle bevindingen.

Op heel wat scholen is leerlingenparticipatie al een vanzelfsprekendheid, maar nog lang niet overal. Jammer! Want meer inspraak van kinderen op de school en in het beleid van de schoolleider kan zorgen voor beter onderwijs.

Hoe geef je hier handen en voeten aan op jouw school en hoe ver ga je daarin: maak je kinderen echt ‘de baas’ of zijn er betere manieren om leerlingen meer zeggenschap te geven? Maartje van Dijken, Petra van Es en Chaja Deen vertellen je hier, namens het Nederlands Jeugdinstituut (NJi), meer over.

Internationalisering is in geen school in Nederland meer weg te denken. Met zoveel kinderen die uit andere culturen naar ons land komen, moet je hier als schoolleider wel aandacht voor hebben. Maar hoe doe je dat op de beste manier?

Resi van der Coer, dé expert op het gebied van internationalisering binnen AVS, helpt je tijdens deze sessie op weg. Wat is het nut van internationalisering? Welke hulpbronnen zijn er om van jouw school een ‘wereldschool’ te maken?

Praten doen we allemaal en zeker in het onderwijs praten we graag en veel, vooral als het gaat om ontwikkeling. Maar hoe voer je nu het goede gesprek over een lastig onderwerp, bijvoorbeeld over datgene wat geleverd moet worden als je kijkt naar de competenties van je teamleden? Dat vinden veel schoolleiders moeilijk.

Daarom staan Esther Uitman-van der Leest en Gijs Bouwer van B&T tijdens deze workshop stil bij de theorie en de praktijk van het voeren van dat goede gesprek. Alles wat je hier leert, kun je de volgende dag meteen in de praktijk op je eigen school toepassen.

Ontdek hoe Ontwikkelkracht jouw school kan helpen om je onderwijs te verbeteren met kennis uit onderzoek en onderwijspraktijk.

In deze workshop krijg je inzicht hoe je als schoolleider door deelname aan dit programma zelf de regie kunt nemen op onderwijs- en schoolontwikkeling op je school, zodat je met je team verder kunt bouwen aan beter onderwijs.
Er zijn veel uitdagingen in het onderwijs, waardoor duurzame onderwijsverbetering in de praktijk lastig kan zijn. Door de ondersteuning vanuit dit programma kun je als school slagvaardig verbeteren, doordat je ruimte, tijd en kennis krijgt in de vorm van beproefde verbetertrajecten. En – niet onbelangrijk! – Ontwikkelkracht vergroot tegelijkertijd het werkplezier in jouw team.

Hoe weet je of je als schoolleider het juiste doet voor jouw team en jouw leerlingen? Kennis uit wetenschap kan helpen onderbouwde keuzes te maken voor de vraagstukken die op jouw school spelen. Uit onderzoek is veel bekend over wat goed werkt in de praktijk en wat niet.

In deze workshop vertelt senior projectmedewerker Kees Theunis van NRO hoe je praktisch toepasbare kennis kunt vinden om tot aanpakken te komen die echt werken. Je krijgt de tools aangereikt waarmee je als team kunt werken aan de professionalisering en verbetercultuur op jouw school. Je gaat ook zelf aan de slag met een vraagstuk dat speelt op jouw school.

Ben je enthousiast over familie- en organisatieopstelling? Dan is deze workshop vast iets voor jou. Aan de hand van opstellingen gaan de deelnemers aan de slag met een vraagstuk rondom onderwijskwaliteit.

Bij opstellingen weet je van tevoren niet precies welke informatie of inzichten dit je gaat opleveren, maar zeker is wel dat je een ander perspectief aangereikt krijgt om naar het vraagstuk te kijken. En dat kan verfrissend werken. Dus ben je op zoek naar een andere kijk op de problematiek die op jouw school speelt, sluit je dan aan bij deze sessie van B&T, die Hannah Edelbroek en Mark Ackermans verzorgen.

Voel je soms dat je overgeleverd bent aan de koers van je bestuurder? Ontdek jouw invloed in het samenspel tussen schoolleider en bestuur! Leer hoe je samen met je bestuurder een krachtig leiderschapsduet danst, ontdek de meerwaarde van de bestuurder voor jou, en versterk jezelf als leidinggevende.

Interim-directeur Gerard Kreugel interviewt Cornelie Kool, bestuurder bij Trinamiek over haar rol en visie op leidinggeven. Leidinggeven aan schooldirecteuren en leidinggeven aan onderwijskwaliteit. Cornelie Kool: ‘Laten we eerlijk zijn, als bestuurder heb je alleen invloed op goed onderwijs via hart en handen van schoolleiders.’

Hoe helpt jouw bestuurder jou? Tijdens deze masterclass op het AVS Congres onderzoek je je huidige situatie, bedenk je wat je anders wilt, en ontdek je concrete stappen voor een nog mooier samenspel.

Schoolleiders willen alles continu in goede banen leiden en zorgen voor ijzersterk onderwijs. Maar wat is goed onderwijs? En wat vraagt dat van jou als directeur? Wat voor leider ben je?

Op ons congres geven we aandacht aan filosofisch leiderschap en hoe dat de kwaliteit van onderwijs in de kern raakt. Kom meer over jezelf te weten en hoe jij je team en je leerlingen via de filosofie aanzet om voortdurend in ontwikkeling te blijven, met alle onzekerheden die je tegenkomt.

In de arena van het onderwijs zet Ellen Emonds, leraar en procesbegeleider, al haar pijlen op leidinggeven vanuit welbevinden. Want leren én werken gaat lekkerder als je je goed voelt. Jouw persoonlijk leiderschap is op al die niveaus, zowel voor leerlingen als je team, cruciaal

Handelen vanuit vertrouwen is daarbij een goed vertrekpunt. Maar hoe breng je dat in de praktijk? Betekent dit dat je als schoolleider altijd maar je fluwelen handschoenen moet aantrekken?

→ ‘Vertrouwen is onmisbaar in een pedagogische organisatie

Worstel jij met het handen en voeten geven aan inclusief onderwijs? Stop met worstelen, start met doen. Inclusie-experts Alfons Timmerhuis en Dolf van Veen laten je samen met schoolleider Wilco Blokland zien welke concrete stappen jij kan zetten

om je school toegankelijk te maken voor kinderen met uiteenlopende ondersteuningsbehoeften. Dit is een sessie vol tips en handvatten om morgen als school een goed spoor te vinden en stappen vooruit te zetten voor de ontwikkeling van élk kind.

Behoud van onderwijsprofessionals is té belangrijk om aan het toeval over te laten. Paul Baan van Klassewerkplek biedt in zijn sessie een onderbouwd instrument om behoud van je medewerkers te versterken. Met een positief onderzoek van iets meer dan zes minuten geven alle teamleden aan in welke mate ze bewezen voorspellers van behoud ervaren.

En daaruit valt héél veel te leren! Zeker voor de schooldirecteur, die vaak de reden is waarom leraren blijven of vertrekken. Dus word een kei in het behoud van je team en schuif aan in deze sessie van Paul Baan.

Hoe werk je op een waarderende manier samen met je team aan het verbeteren van onderwijskwaliteit? Hoe bouw je verder op wat goed gaat? Waar zie jij kansen ter versterking en wat zouden eerste stappen kunnen zijn?

Vanuit welke grondhouding ben jij als schoolleider hiermee bezig? Deze vragen beantwoorden onderwijsexperts Martijn Schoonaard en Peter Kerkhof van SamenWijzer tijdens hun sessie op het AVS Congres. Ze zijn pas tevreden als jij met een fijne dosis inspiratie, nieuwe energie en opgedane kennis naar huis gaat.

Artificiële intelligentie (AI) biedt het onderwijs onwijs veel mogelijkheden. Maar welke kansen zijn er en wat past bij jouw school? Wat zijn de gevaren? Hoe spring je daar goed mee om?

Daar gaat deze workshop van Jordy Lemstra, leraar op een basisschool, I-coach en AI-kenner, over. De sessie barst uit zijn voegen van handige tips en praktische inzichten. Laat je meenemen in de wondere wereld van AI. Zo kun je bijvoorbeeld ontdekken hoe deze nieuwe technologie je kan helpen om bijvoorbeeld efficiënter te werken.

Als schoolleider wil je je leerlingen laten schitteren. Hiervoor is het belangrijk dat je weet wat er in een kind omgaat. Ouders zijn een belangrijke informatiebron als het gaat om welbevinden van hun zoon of dochter. Maar zeker als er zorgen zijn om een kind, kunnen spanningen oplopen tussen school en ouders.

Juist dan liggen er kansen. Organisatiecoach Aart Brezet van Drives@School beweert zelfs dat een goede samenwerking met ouders zich rechtstreeks vertaalt in een betere kwaliteit van onderwijs. Om dat voor elkaar te krijgen is een uitstekende gespreksvoering essentieel. Daar gaat het om in deze workshop, waarin Aart je meeneemt in het gedachtegoed en de praktijk van Waarderende Oudergesprekken.

Elke schoolleider wil maar één ding: goed onderwijs verzorgen. Maar in de praktijk kan dat soms best lastig zijn. Want welke aanpak werkt wel en welke niet? Gelukkig hoef je als schoolleider niet alles in je eentje te bedenken.

Het programma Groeikracht werkt samen met schoolleiders en leraren in het basisonderwijs om een verbeter- en onderzoekscultuur op scholen te realiseren. Dat biedt kansen! Wil jij daar het fijne van weten? Sluit dan aan bij deze sessie. Groeikracht-expert Karin Zegers vertelt je alles over de achtergronden en de theorie. Schooldirecteur Jaimy Smit vertelt je vanuit de praktijk welke mooie veranderingen haar team en school doormaken en hoe dat tot stand kwam.

Een van je belangrijkste doelen is werken aan onderwijskwaliteit. Hoe kun je dit onderzoeksmatig en duurzaam doen? Wie daar alles van weet is Anje Ros, lector bij Fontys Hogescholen en een van de lectoren van het Platform Leiderschap in het onderwijs.

In dit platform werken onderzoekers op het gebied van leiderschap samen aan de verbinding tussen onderzoek en praktijk. Anje heeft met collega’s de leidraad ‘Werken aan onderwijsverbetering’ ontwikkeld. Wil je meer weten hoe je leiding kunt geven aan dit proces, leidend tot systematische kwaliteitsverbetering en tegelijk werken aan een lerende organisatie? Sluit je dan aan bij deze workshop. Door de praktische tools en concrete voorbeelden kun jij als schoolleider een volgende stap zetten!

De tijd dat je als schooldirecteur ‘alleen maar’ een team met leerkrachten aan te sturen had, is voorbij. Schoolteams worden diverser in opleidingsniveau, werkervaring, expertise, interesses en talenten en dat vraagt om een andere manier van leidinggeven.

Want je wilt natuurlijk wel maximaal profiteren van al die kwaliteiten die je in huis hebt. Kortom, hoe haal jij alles uit je team? Devorah van den Berg van het Arbeidsmarktplatform PO deed er onderzoek naar (link naar ‘verscheidenheid benutten’). Samen met Mathieu Bootsveld, schoolleider met meer dan twintig jaar ervaring, verzorgt ze deze sessie waarmee je je leiderschap opfrist met nieuwe inzichten en praktische handvatten.

AVS Congres 2024 wordt mede mogelijk gemaakt door:

Meer nieuws

Over het congres

Elk jaar in maart organiseren wij het AVS Congres. Dit is hét jaarlijkse event waar schoolleiders uit heel Nederland elkaar ontmoeten en bijeenkomen voor een leerzame en inspirerende dag.

Dit jaar kiezen wij als locatie voor het geheel vernieuwde NBC in Nieuwegein en als thema staat centraal: leidinggeven aan kwaliteit.

Schrijf je nú in voor het AVS Congres.

Praktische informatie over het congres

Kom erbij, sluit je aan

AVS zet schoolleiders in positie. Maar om dat te kunnen blijven doen, hebben we jóú nodig. Dus ontdek welk lidmaatschap bij je past en meld je vandaag nog aan als nieuw lid. .

Terugblik

Bekijk het congres van 2023

Als schooldirecteur ben je continu aan het bouwen, ontwikkelen en vernieuwen. Gelukkig doe je dat niet alleen. Door samen te werken kun je jouw team en het onderwijs écht versterken. Hoe pak je die rol als ultieme verbinder? Hoe zet je jouw team in zijn kracht? Dat ontdek je tijdens het AVS

Uitgelicht

“Terug naar de essentie”

Wil je weten hoe ónwijs tof Het AVS Congres afgelopen keer was? Geniet nog een beetje na met deze mooie impressie, die wij als opmars zien voor nóg zo’n zinderend congres op 15 maart aanstaande in het NBC in Nieuwegein. Zorg dat je erbij bent.