Hoe creëer je flow op jouw school? Misschien wel met de nieuwe app, game of e-learning uit de AVS-leergang Teamflow. Laat je inspireren.
“De leergang geeft handvatten en tools om flow in je eigen team te creëren of te vergroten. Onze school heeft 35 teamleden, dus dan is een goede flow hebben belangrijk. Teamflow zorgt voor meer werkplezier en werkgeluk. In de coronatijd hebben we ook ontdekt hoe belangrijk een optimaal samenwerkingsklimaat is”, steekt deelnemer Ilse Stoops, directeur van de Willibrordus-school in Breukelen, van wal.
Docent Jef van den Hout reikt in deze leergang een monitor aan, waarmee je de flow in teams kun meten. De rapportage die hieruit voortvloeit, laat zien in welke mate de elf voorwaarden voor teamflow aanwezig zijn. Daarna bespreek je dit met je teamleden.” Stoops: “De rapportage maakt duidelijk hoe je team tegen de aanwezigheid van flow aankijkt. Waar ga je mee aan de slag? Wat worden onze doelen? Het is belangrijk je team bewust te maken van de collectieve ambitie.”
Welke elementen zorgen voor flow in jouw team? Om daar achter te komen ontwikkelde Van den Hout, samen met Inez Groen, de Teamflow Game. “Een (fictief) bordspel waarin de spelers elkaar beter leren kennen in relatie tot het samenwerken met elkaar. Met het Teamflow Canvas brengen we de ‘echte’ flowsituatie in beeld via een brainstorm met post-its.” Stoops: “Door de game ontdek je hoe je teamflow kunt bereiken of verbeteren. Wat is bijvoorbeeld de rol van commitment? Je leert elkaar beter kennen en leert van elkaar.” De nieuwe app is bedoeld als evaluatie-instrument om bijvoorbeeld tijdens een vergadering de teamflow op dat moment te meten. Stoops: “Een goed middel om direct stappen te kunnen zetten.”
Omdat de leergang dit schooljaar voor een groot deel online plaatsvond, voegde Van Hout een e-learningmodule toe. “Een video, quizzen en chat zorgden voor een goede aanvulling.” De Teamflow experience, samen percussie spelen, kon nog fysiek plaatsvinden. Stoops: “Je ervaart dan echt wat flow is. Je merkt hoe afhankelijk je van elkaar bent om er iets moois van te maken.”
Bij de eindopdracht kiezen de deelnemers iets uit een interventietoolbox. Stoops: “Ik heb een interventie gekozen die aansluit bij de rapportage en onze praktijksituatie. De collectieve ambitie stellen we scherp tijdens een muziekworkshop. Waarom doen we de dingen die we doen? Hoe gaan we verder? Door de leergang weet ik hoe ik teamflow en een positief klimaat op mijn school kan scheppen en iedereen in zijn of haar kracht kan zetten. Bij ons staat teambuilding voorop komend schooljaar.”
Meer informatie
Meer informatie: www.avs.nl/academie/teamflow
Teamflow app: goteamflow.com
Teamflow game: https://flowconcepts.nl/edit/wat-doen-wij/flow-jam/teamflow-game
Interessant?
Dit artikel stond in Kader, het vakblad voor schoolleiders, dat AVS-leden maandelijks ontvangen. AVS komt op voor de belangen van schoolleiders in het basis- en voortgezet onderwijs. Word ook lid of abonnee, ontvang voortaan iedere maand een kersvers exemplaar in de brievenbus en versterk de positie van schoolleiders.