Scholen voor primair onderwijs lopen vaak tegen min of meer dezelfde problemen of kansen aan. Huisvesting, ongewenste imagos, bureaucratie, et cetera. Openbare basisschool De Duizendpoot had onder andere te kampen met een lichte daling van het aantal leerlingen, zoals wel meer basisscholen in Nederland. De school koos voor een niet-alledaagse oplossing: een marketingcommunicatieplan.
“De kern van een goed marketingbeleid op school ligt in het kunnen verkopen van de kwaliteiten van de school, het naar buiten toe profileren van de sterke kanten en het voortdurend afstemmen van mogelijkheden van de school op de wensen en belangen van de ouders. Door een gericht marketingplan voor je school te schrijven kun je invloed uitoefenen op het keuzeproces van ouders en daarmee de toekomst voor je school veilig stellen.” Dit is de uitleg in het marketingcommunicatieplan van De Duizendpoot, met twee basisscholen in Geleen en Lindenheuvel. Jolanda Kleyn, een van de twee waarnemend directeuren van De Duizendpoot: “De lichte daling van ons leerlingenaantal is te verklaren door de hoeveelheid geboortes, de locatie van een van de twee scholen in een achterstandswijk en verhuizingen naar België, waar het onderwijs niets kost. We zijn rond de tafel gaan zitten om te kijken hoe we ons nog meer konden onderscheiden en tegelijkertijd kwalitatief goed onderwijs bieden. Een ouder uit de MR die studeerde aan de Hogeschool Zuyd opperde een marketingplan als afstudeerproject te maken. Acht studenten zijn er toen mee aan de slag gegaan.” Het marketingplan bevat alle noodzakelijke ingrediënten voor de profilering van het merk De Duizendpoot: missie en visie, SWOT-analyse, doelgroepen, boodschap, strategie, communicatiemiddelen, tijdsplanning en begroting. En uiteraard de unique selling points usps. Die gaan bijvoorbeeld over het belang dat de school hecht aan zorgstructuur, het individuele kind, goede sfeer, creativiteit, integratie multiculturele school, leerprestaties en veiligheid. Kleyn: “We horen van ouders dat ze bij De Duizendpoot in een warm bad terechtkomen vanwege de prettige ontvangst met uitgebreide rondleiding, de sfeer en de openheid die er heerst. Bij ons staat er maar één leerkracht op het plein, meer is niet nodig. Via onze methode Leefstijl is er veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Elke dreigende ruzie wordt direct uitgesproken. Een belangrijke reden voor ouders om voor De Duizendpoot te kiezen.” De PR-commissie van de school is nu aan zet om de school op de kaart te zetten. Diverse communicatiemiddelen zijn bij de open dag ingezet, zoals advertenties in dagbladen, posters en een folder. De laatste twee waren ook te zien bij tand- en huisartsen, winkels, wijkcentra et cetera. Er wordt een PR-kist aangeschaft, waar allerlei promotiemateriaal inzit vlaggen, pennen en dergelijke dat gebruikt kan worden bij festiviteiten of promotiedagen. Kleyn: “Een aantal middelen hadden wij nooit aan gedacht, zoals adverteren in kerkblaadjes en buurtwijkblaadjes. Ik kan iedere school aanraden te werken met een PR-commissie en een marketingplan. Zon plan geeft een analyse van je school, je onderzoekt waar je je leerlingen vandaan haalt en het maakt je verkoop- en verbeterpunten inzichtelijk. Een tip: om gericht te werven kun je zelfs adressen bij de gemeente opvragen!” Kader Primair 8 – april 2007
|  |