Zo kan het ook: ‘Het is een keuze tussen iets of niets’

Scholen voor primair onderwijs lopen vaak tegen dezelfde uitdagingen aan. De aanpak kan bijzonder zijn en voor meerdere scholen nuttig. Deze maand in Zo kan het ook!: basisschool de Kubus uit Almelo zet gesubsidieerde arbeidskrachten in om het team te ontlasten. “Het is een win-win situatie”, aldus adjunct-directeur Hetty Steenhagen.Tekst Noortje van DorpBinnenkort neemt administratief medewerker Gloria afscheid van de Kubus. Haar werkervaringstraject via het Maatschappelijk Activeringscentrum (MAC) zit erop. In haar laatste maand werkt zij haar vervanger in. Iemand die komt via Convince, het bureau van de gemeente Almelo dat sinds 2004 kansen biedt aan mensen met een bijstandsuitkering. Het MAC is een zusteronderneming van Convince. “De Kubus werkt al een jaar of tien met diverse vormen van gesubsidieerde arbeid”, vertelt adjunctdirecteur Hetty Steenhagen. In het verleden was dat met de reclassering en later met een bemiddelingsbureau voor het UWV, waaruit ook de samenwerking met Convince is voortgevloeid. “Je raakt gewend aan de extra krachten.”Steenhagen vindt het een win-win situatie: “Ik word helemaal gek als ik heel de dag de telefoon moet opnemen. En zij doen werkervaring op waardoor het gemakkelijker wordt om een baan te vinden.” Op de vraag waarom Steenhagen geen vaste telefoniste in dienst neemt, moet ze lachen. “Ik zou wel willen, maar daar hebben we absoluut geen budget voor.” De investering van de Kubus is de werkbegeleiding van deze gesubsidieerde krachten, bijvoorbeeld het maken van afspraken over het leertraject. De adjunctdirecteur vindt motivatie erg belangrijk. “Ik vraag altijd naar hun interesses en kijk wat wij daarmee kunnen. Gloria houdt bijvoorbeeld ook erg van koken. Als er een lunch is op school, wordt deze door haar verzorgd.” Het zakelijke deel, zoals verzekeringen en loon, wordt afgehandeld door Convince.Is het niet vervelend om tijd te investeren in iemand van wie je weet dat hij of zij toch weer weggaat? “Met Gloria heb ik het goed kunnen oplossen, zij werkt de nieuwe kracht in. Maar het is ook een keer voorgekomen dat een arbeidskracht niet beviel en ik wel zelf een nieuwe persoon moest inwerken. Dat was vervelend, maar het is de keuze tussen iets of niets.” Volgens Steenhagen heeft deze gesubsidieerde arbeid, naar aanleiding van de op 1 januari 2009 ingevoerde wet Stimulering arbeidsparticipatie (STAP), meer toekomst dan de Melkert- en ID-banen in het verleden. “Die waren niet zo’n succes omdat de mensen toen wel werkervaring opdeden, maar niet verder konden stromen in betaald werk. Nu doen deze krachten werkervaring op waaraan ze echt iets hebben. Na het traject kunnen ze bijvoorbeeld aan de slag als administratief medewerker. In het verleden zijn mensen soms opgeleid voor banen die niet bestonden.”Steenhagen kan iedere werkgever gesubsidieerde arbeid aanbevelen. Tips heeft ze wel. “Zorg ervoor dat je iemand hebt die wil werken en het niet doet omdat het moet. Op school kun je geen dagelijkse begeleiding geven; iemand moet zelfstandig kunnen werken. Vraag altijd om een bewijs van goed gedrag en spreek een proeftijd van een maand af om te kijken of er potentie in de samenwerking zit.” En het is volgens de adjunct-directeur erg belangrijk dat het hele team achter de samenwerking staat. “Je werkt met mensen van een ander opleidingsniveau, soms moet je iets drie keer uitleggen.”Meer weten?www.onderwijsarbeidsmarkt.nl/gesubsidieerde-arbeidOok een creatieve aanpak op uw school?Mail naarcommunicatie@avs.nl o.v.v. ‘Zo kan het ook’.

Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.