Zo kan het ook – Een virtuele schoolreis door Europa

Scholen voor primair onderwijs lopen vaak tegen dezelfde uitdagingen aan. De aanpak kan bijzonder zijn en voor meerdere scholen nuttig. Deze maand in Zo kan het ook!: met de gratis virtuele internetgemeenschap eTwinning kunnen scholen binnen Europa kennis uitwisselen en samen aan projecten werken met behulp van ict.Tekst Noortje van DorpEen reken- of muziekles van een Bulgaarse leerkracht, filmpjes maken over je eigen stad voor leerlingen in Turkije, in het Engels mailen en chatten met leeftijdsgenoten over je hobby’s, of op uitwisseling met een klas in Frankrijk. Een kleine greep uit de projecten die mogelijk zijn via eTwinning. Vergelijkbaar met social mediasites als Hyves en Facebook, alleen dit keer speciaal bedoeld voor Europese leerlingen en leerkrachten. Ook is er plek voor schoolleiders, zij kunnen leren van elkaars ervaring. “Er zijn al wel verschillende subsidiemogelijkheden voor scholen om op uitwisseling te gaan, maar deze zijn niet voldoende voor alle scholen”, verklaart Marjolein Mennes, coördinator eTwinning bij het Europees Platform. “Langs de virtuele weg kunnen alle Europese scholen via projecten met elkaar in contact komen.”PCSV Leiderdorp is al enige tijd structureel aan het ‘eTwinnen’. Dat is ook vastgelegd in het managementcontract met de scholen. Eén basisschool gaat binnenkort als gevolg daarvan zelfs op uitwisseling met een Vlaamse school. “Het contact is ontstaan tijdens het speeddaten op een eTwinningbijeenkomst in Brussel”, vertelt bovenschools directeur Rien Hazekamp. “Het project dat daaruit voortvloeide was zo leuk, dat ik besloot om via BIOS geld voor een leerlinguitwisseling te vragen.” “Een eTwinningproject kun je zo duur maken als je zelf wilt”, verduidelijkt Mennes. “Een virtueel project kost niets, voor alles wat je extra wilt doen kun je een subsidie aanvragen.”De Maurice Maeterlinckschool in Delft is een van de weinige scholen voor speciaal onderwijs die gebruikt maakt van eTwinning. Het project My very special wondertree, waarin een boom dichtbij de deelnemende scholen uit diverse landen het uitgangspunt was voor diverse activiteiten, kreeg de eTwinningprijs 2009. “Het is een ‘Europees sausje over mijn lessen”, aldus leerkracht Mirjam Heemskerk. “Voor mijn leerlingen is het mogelijk om ‘virtueel te reizen’ en zo Europa te verkennen en hun wereld te vergroten. Voor mij als leerkracht is het leuk om samen te werken met Europese collega’s. Je doet nieuwe ideeën en inspiratie op.”De kwetsbaarheid van eTwinning is de ietwat onpersoonlijke factor. Bovenschools directeur Hazekamp: “Een leerkracht kan een project beginnen en plotseling stoppen omdat hij of zij geen tijd of zin meer heeft. Dat hebben wij een keer meegemaakt; na drie maanden stopte het om onverklaarbare redenen vanuit de school in Italië. Teleurstellend, met name voor de betrokken groep kinderen.” Hazekamp gebruikt nu nascholingsgelden om eTwinning-partners te bezoeken voordat een project start. “Als mensen elkaar kennen gaat een project beter verlopen en stopt het niet zo maar. We zijn inmiddels naar Boekarest, Vilnius en Budapest gegaan met als resultaat heel leuke projecten en goede vriendschappen tussen collega’s.”Mennes van het Europees Platform hoopt dat eTwinning in Nederland, net als in andere landen, onderdeel van het curriculum wordt. “Internationalisering is in Nederland niet voor iedere school vanzelfsprekend. Het moet veel normaler worden. Leerlingen zijn al lang die (digitale) grenzen over.”Meer weten?eTwinning is onderdeel van Comenius en maakt deel uit van het Levenlang Leren Programma van de Europese Commissie. Ziewww.etwinning.net enwww.etwinning.nl.  Neem voor een gratis studiemiddag voor het werken met eTwinning contact op met Marjolein Mennes,etwinning@epf.nl,  tel. 023-5531160. Projectvoorbeelden van de school in Delft staan opwww.specialchildren.wikispaces.com enwww.wondertree.wikispaces.comOok een creatieve aanpak op uw school? Mail naarcommunicatie@avs.nl o.v.v. ‘Zo kan het ook’.

Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.