Scholen voor primair onderwijs lopen vaak tegen dezelfde uitdagingen aan. De aanpak kan bijzonder zijn en voor meerdere scholen nuttig. Deze maand in Zo kan het ook!: de Haagse basisschool De Voorsprong is heel enthousiast over ‘gelukslessen’. In april is een pilot in groep 7 uitermate succesvol verlopen.Tekst Jacq ZinkenOpenbare basisschool De Voorsprong in Den Haag deed altijd al veel aan sociale vorming. De school werkt met een programma voor sociaal-emotionele vaardigheden (Leefstijl) en past preventief de win-win-methode toe, een manier om preventief met ordeverstorend gedrag om te gaan. Maar onlangs hebben ze ook kennisgemaakt met de slagroom op de taart: gelukslessen. Een van de leerkrachten: “Onze groep was al een heel leuke, maar de sfeer is nu nóg hechter. Het is gewoon heel bijzonder om dit met elkaar zo te doen.” De bedenkers van de gelukslessen zijn Mathilde Kuper en Sheila Neijman. Ze gaven al jaren gelukslessen aan volwassenen en kregen vaak te horen ‘dat had ik eerder willen leren’. Daarop hebben ze een lespakket voor het basisonderwijs ontwikkeld. Voor een pilot kozen ze De Voorsprong uit. Locatieleider Bianca Heijsteeg: “We misten niet direct iets, maar alles is meegenomen; we willen onze kinderen uiteindelijk toch allemaal gelukkig zien.” In april gaven Kuper en Neijman drie lessen in groep 7. Dat ging aan de hand van ‘gelukswegwijzers’. De kinderen luisterden naar verhalen en kregen vervolgens opdrachten als ‘extra complimenten geven’ of ‘een goede daad doen en daar een klein verslag van maken’. Heijsteeg: “Het gaat vooral om goed luisteren naar elkaar en gehoord worden. En intussen leren ze bepaalde technieken om ervoor te zorgen dat je jezelf gelukkig kunt voelen en dat je een ander gelukkig kunt maken.” Daarin zit volgens Heijsteeg ook de toegevoegde waarde: “Hoe ga je in de maatschappij met bepaalde situaties om? Met onze eigen lessen richten we ons vooral op het hier en nu, dit moment. De gelukslessen zijn breder. Kinderen merken: ‘Goh, ik heb een bepaalde ervaring, die kan ik delen met iemand en ik kan er ook zelf iets aan doen om die situatie te veranderen’.” Des te mooier is het om te zien dat de kinderen nog steeds toepassen wat ze in die lessen geleerd hebben. Heisteeg: “Ook de leerkrachten doen dat, en de kinderen dragen het uit naar andere leerlingen in school. Je merkt dat ze lopen te stralen en dat ze tevreden zijn met zichzelf.” Dat is ook de ouders niet ontgaan. In een speciaal belegde bijeenkomst vertelden ze dat hun kinderen razend enthousiast thuiskwamen. De locatieleider: “Het was zó leuk om daarmee af te sluiten. Voor ons was op dat moment het plaatje compleet.” Geen wonder dat Heisteeg de gelukslessen absoluut een aanrader vindt voor andere scholen. Ook wanneer die niet zo’n stevige basis hebben als De Voorsprong. “Je kunt ze hoe dan ook met een groep kinderen doen. En het werkt absoluut door in de leerprestaties, want als een kind zich prettig voelt dan leert het beter.” Het liefst ziet Heijsteeg de lessen dan ook elk jaar terugkomen op haar school. “Of dat met Mathilde is of dat we het zelf doen, daar moeten we nog over nadenken.”De zes wegwijzers naar geluk? Doelen stellen en doorzetten? Sterker zijn dan mijn gewoonten? Gelukkige gedachten denken? Vriendelijk zijn? Dankbaar zijn? Visualiseren en mediterenMeer weten?www.gelukopschool.nlOok een creatieve aanpak op uw school? Mail naarcommunicatie@avs.nl o.v.v. ‘Zo kan het ook’.
Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.