De AVS is zeer verheugd met de komst van de Amerikaan Zachary Walker, van het Singapore institute of education, naar het AVS-congres, dat vrijdag 17 maart plaatsvindt in Nieuwegein. Op de ESHA-conferentie in Maastricht, waar ruim 600 Europese schoolleiders zich verzamelden, werd zijn plenaire sessie al met veel enthousiasme ontvangen.
Walker vertelde op de ESHA-conferentie hoe hij ooit begon als mainstream leraar, “die mobieltjes meteen verbood in de klas.” Totdat hij ontdekte dat leerlingen met beperkingen er juist baat bij kunnen hebben. Devices kunnen, indien goed gebruikt, een krachtig hulpmiddel zijn voor leerlingen met en zonder beperking, aldus Zachary Walker. In zijn werk focust deze onderwijsinnovator op hoe mobiele technologie het beste te gebruiken is voor lesgeven en leren, zodat leerlingen voorbereid worden op de huidige en toekomstige wereld.
Daarnaast legt Walker de nadruk op het belang van het creëren van een school waar kinderen naartoe komen, omdat ze daar zin in en behoefte aan hebben, en niet omdat het moet. Daar is engagement voor nodig, hoge verwachtingen, aandacht voor individuele leerbehoeften, een ‘fouten-maken- is-ok-cultuur’ en eigenaarschap. “Vraag leerlingen wat ze willen oplossen in plaats van wat ze willen worden. En stel niet te veel limieten. Geen ja maar, maar ja en.”
Walker, tevens auteur van het boek ‘Teaching te Last Backpack Generation’, schroomt niet zijn toehoorders uit te dagen en te confronteren. Hij spreekt over de hele wereld voor schoolleiders en faculteiten, in Noord-Amerika, Centraal Amerika, Europa en Azië.
Plenaire sprekers
Naast Zachary Walker, die als afsluitende spreker optreedt op het congres, verzorgt de Belgische organisatiedeskundige en bestsellerauteur Jef Staes de centrale inleiding. Verder zijn er vier aansprekende plenaire sessies en bijna 40 workshops en sessies waar de bezoekers uit kunnen kiezen. Ook zijn er weer rond de lunchtijd een aantal korte praktijksessies en is er de mogelijkheid de beursvloer en de AVS-stand te bezoeken.