De winnaars van de COS Awards 2009 zijn medio mei bekend gemaakt in science center Nemo in Amsterdam. Een school kon winnen als zij een interessante les voor gebruik op een digitaal schoolbord had gemaakt. De winnaars gingen naar huis met fraaie prijzen, waaronder complete digiborden.

De Rank uit Westzaan is door de jury aangewezen als winnaar in de categorie primair onderwijs. De jury was geïmponeerd door de inzending van de les ‘Digitale microscoop met digibord’ vanwege de combinatie met de digitale microscoop, het gebruik van Google Earth, het element presenteren door leerlingen met het digibord en de uitgebreide documentatie. Uit het juryrapport: “Het werken met het digibord wordt goed gecombineerd met andere lesvormen zoals ontdekkend leren. De les is ook goed bruikbaar voor anderen en er is aandacht voor mediawijsheid.” In de categorie voortgezet onderwijs won het Carbooncollege uit Hoensbroek met een les over Ruimtemeetkunde, met een koppeling van wiskunde aan kunst (onder andere de piramide bij het Louvre). De les kan ook gebruikt worden in de bovenbouw van het primair onderwijs.De jury bestond uit de redactieleden van COS onder leiding van Theo Louwers, hoofdredacteur. De COS Awards zijn een initiatief van COS, onafhankelijk vaktijdschrift voor eigentijds onderwijs en ict. Doel is het ict-gebruik op scholen te stimuleren. De ingezonden digibordlessen verschijnen op de website van cosawards. Deze zijn daardoor vrij te gebruiken door andere scholen.

Links

Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Gerelateerd nieuws

  • Reden voor alertheid, maar scholen kunnen open zonder nieuwe maatregelen

  • E-mailservice ‘Regelingen OCW’ gestopt per 1 augustus 2020

  • Wijzigingen onderzoekskaders inspectie

  • Nieuwe consultatie wetswijziging medezeggenschap scholen