Goed kunnen communiceren is een belangrijke vaardigheid voor schoolleiders. Scholen staan veel in de belangstelling van politiek en pers. Ook ouders, die vaak hoge verwachtingen koesteren, leggen scholen onder een vergrootglas. De leergang Strategische communicatie helpt de juiste boodschap te bepalen.

“Als schoolleider zit je in een glazen huis”, stelt Noud Cornelissen, een van de trainers van de leergang Strategische communicatie. “Je kunt het beeld dat van een school ontstaat niet bepalen. Maar je kunt wel leren regie te voeren over de beeldvorming en over de communicatie van de school.”

De leergang Strategische communicatie ondersteunt schoolleiders daarbij, door in te gaan op de rol van de schoolleider in de communicatie met ouders en de buitenwacht. Ook de omgang met (sociale) media komt aan bod. Evenals crisiscommunicatie: hoe reageer je adequaat op een plotselinge calamiteit?

Archetypes
Cursisten werken tijdens de leergang aan een eigen communicatieplan waarbij ze zelf de focus kiezen. Bijvoorbeeld verbetering van de communicatie met ouders, het werven van meer leerlingen, nieuwbouw van de school of een fusie. Cornelissen: “De kernwaarden van de school zijn richtinggevend: waar staat de school voor, wat beloof je aan ouders die hun kind aan jou toevertrouwen? Dat bepaalt het ‘merk’ van je school en daar stem je je communicatie op af.”

Dat thema, je school als merk, komt ook aan bod in de leergang. “Scholen willen bij hun profilering vaak te veel vertellen. Branding helpt scholen om zich sterker te profileren via een handig model.”

Hanneke Vrensen, directeur van de Hoflandschool in Mijdrecht, volgde deze leergang. “Bij branding werkten we met archetypes, zoals de onafhankelijke, de ontdekker en de zorgzame”, licht zij toe. “Dat model helpt om te formuleren wat je wilt zijn en wilt uitstralen. Wij besloten daar als school verder mee te gaan. Met hulp van een externe partner heeft dat in middels geleid tot een aansprekend profiel.”

Terreurdreiging
Dat ouders bij haar hadden aangegeven dat de communicatie vanuit de school wel wat beter kon, was voor Vrensen een van de aanleidingen om de leergang te volgen. “Ik wilde me daar meer in bekwamen. Dat komt op meerdere manieren van pas. Wij zitten met een andere school in één gebouw en we groeien. Ik wil onze school graag beter in de markt zetten, en daarbij niet suggereren dat zij een slechte school zijn, maar vooral benadrukken dat wij een goede school zijn.”

Tijdens de leergang kreeg een collega-schoolleider te maken met een terreurdreiging van buitenaf. Deze casus werd uitvoerig besproken bij het onderdeel ‘crisiscommunicatie’. “Wat er dan allemaal op je pad komt en wat dan verstandig is om wel en niet te zeggen – heel heftig en heel leerzaam”, aldus Vrensen.

 

Gerelateerd nieuws

  • Investeer in het leren van de leraar (en leer daar zelf van)

  • Bananenschillen op school

  • De natuur biedt kinderen vanzelf maatwerk

  • ‘Het gaat erom dat je vergezichten kunt vertalen naar de praktijk’