Een bijzondere aanpak die op de ene school werkt, is misschien ook nuttig voor de andere. Deze maand in Zo kan het ook!: Christelijke basisschool De Kraanvogel in Almere heeft een speel-leerplein voor groep 3. Zo verloopt de overgang van groep 2 naar 3 vloeiender.

Rina Monen begon 25 jaar geleden als kleuterleerkracht en toen viel het haar al op: “Waarom moeten die zelfstandige kleine mensjes als ze naar groep 3 gaan opeens in rijen zitten, waar ze allemaal tegelijk aan de lesmethode Veilig Leren Lezen beginnen en waar het spelelement ontbreekt in een schooldag?” Met de komst van een nieuwe directeur, zeven jaar geleden, veranderde de manier van lesgeven. Er kwam ruimte voor initiatieven, zoals spelend leren. Monen is sinds twee jaar zelf directeur van De Kraanvogel in Almere en gaf de groepen 3 de vrijheid om het spelend leren nog verder te ontwikkelen. Ze vertelt: “Ceciel, een van de leerkrachten van groep 3, bedacht een vloeiende overgang van groep 2 naar 3. Kleuters werken met een Kies- en een Planbord en ze kiezen zelf welk werkje ze gaan doen. Die manier van spelend leren en zelfstandig kiezen wilden we doortrekken naar groep 3. Daar werken ze nu met een taal- en een rekenbord.”

Vliegenmeppen

De Kraanvogel heeft twee groepen 3. Elke groep 3 wordt in tweeën gedeeld. De helft van de ene groep is op het speel-leerplein aan het werk in de gang, de andere helft krijgt instructie in de klas. Directeur Monen: “Die zitten met z’n allen rond het digibord en gaan daar aan de slag. Door die kleine groepen kan de leerkracht ook goed differentiëren.” De groepjes op het speel-leerplein zijn bezig met spelletjes die betrekking hebben op taal en rekenen, met een onderwijsassistent of stagiair erbij. “Heel populair is vliegenmeppen. Op de tafel ligt een letterkaart met bijvoorbeeld de letter S. Als een ander kind een woord zegt dat met de S begint, moet de leerling met de vliegenmepper zo snel mogelijk op de letterkaart slaan. Ze vinden het ontzettend leuk en deze manier van onderwijs werkt ook motiverend. Door het spelend, handelend en bewegend leren nemen de kinderen de stof beter op. Het zijn spelletjes, maar ze hebben niet door dat ze oefenen in de gang wat ze als instructie in de klas hebben gekregen.” Belangrijke voorwaarde: “We houden de leerlijnen en -doelen vast in groep 3, het is alleen het onderwijs zelf dat anders is ingericht.”

Ruimte

Weerstand ondervond Monen niet, “maar dat komt ook door Ceciel die vol verve uitlegt wat de bedoeling is van het speel-leerplein en waarom spelend leren zo goed werkt bij kinderen.” Het is feitelijk geen plein, maar een open ruimte. De Kraanvogel zit sinds kort in één gebouw. “We hebben nu de luxe van een grote ruimte en dat is fijn, maar in onze eerdere dependance zat het speel-leerplein op een kleine vide én een deel van de gang, en dat ging ook prima.” Haar advies aan andere schoolleiders: “Maak een plan, begin klein en bouw het uit. Komen kijken mag altijd!”

Ook een bijzondere aanpak op jouw school?
Mail naar communicatie@avs.nl o.v.v. ‘Zo kan het ook’.

Gerelateerd nieuws

  • Investeer in het leren van de leraar (en leer daar zelf van)

  • Bananenschillen op school

  • De natuur biedt kinderen vanzelf maatwerk

  • ‘Het gaat erom dat je vergezichten kunt vertalen naar de praktijk’