Cross mentoring-programma inspireert schoolleiders en ceo’s

Het cross mentoring-programma van de AVS en NL2025 laat schoolleiders en ceo’s met elkaar meedraaien. Kader Primair sprak opnieuw een van deze koppels. “Alle lagen in de organisatie willen zich erkend voelen. Zo had ik er nog nooit naar gekeken”, realiseerde schoolleider Anneke Zantboer zich tijdens haar contact met Agnes Koops, bestuurslid van PricewaterhouseCoopers.

“Ik heb al zóveel aan dit contact gehad”, zegt Anneke Zantboer, directeur van basisschool Aeresteijn in Langeraar (bij Alphen aan den Rijn). En dat ­terwijl Agnes Koops, lid van de Raad van Bestuur van PricewaterhouseCoopers (PwC), nu voor het eerst live tegenover haar zit in haar kantoor op school. De twee hebben elkaar een paar keer gebeld. Zantboer: “Ik zit in mijn vrije tijd in het bestuur van een organisatie en heb daar personeelszaken in mijn portefeuille. Er speelde een pittige kwestie. Agnes zei: ‘Zorg dat je je medebestuurders aan je zijde hebt.’ Dat ga ik ook in mijn werk gebruiken. Binnen mijn team mag er best eens strijd zijn, maar een meningsverschil mag ons niet uit elkaar drijven. Naar buiten moeten we optreden als één man.”

Agnes Koops knikt. “Voor je het weet, ontstaan er allerlei lijntjes tussen personeelsleden en het bestuur en raak jij buitengesloten. Je moet de gelederen gesloten houden. Dat leer je bij een grote organisatie als PwC. Je moet als bestuur een eenheid zijn en niet tegen elkaar uitgespeeld raken.”

Zantboer: “Agnes maakte mij er ook van bewust dat er allerlei lagen in de organisatie zijn, en dat die zich allemaal erkend willen voelen. Zo had ik er nog nooit naar gekeken. Als je ook de lagen boven je in hun functie erkent, dan levert dat je veel meer op.”

Jezelf verrijken

Waarom doen beide ­leidinggevenden mee aan het cross mentoring-programma? Koops: “Ik ben van nature heel leergierig. Ik vind het fijn om mijzelf te verrijken met kennis en ervaringen en het is leuk om anderen te kunnen helpen.” Zantboer: “Ik houd ervan om nieuwe dingen te doen. En de verbinding met het bedrijfsleven is zó belangrijk. Je brengt elkaar op ideeën. Je gaat ook meer relativeren door contacten met externen.”

De twee hadden al snel een klik. Grinnikend vertellen ze: “We zijn allebei boerendochters.” En ze vonden meer overeenkomsten. Koops: “We hebben allebei een toezichthouder. Dus we bespraken wat dat kan doen met jou en je organisatie.” Zantboer: “En in wat voor organisatie je ook leiding geeft, personeel is personeel.”

‘Vertel de mooie verhalen’

Op een later moment neemt Zantboer via Teams deel aan een paar bijeenkomsten van Koops bij PwC. Zo gaat ze met een groep jonge managers in gesprek over hun beider vak. “Zij associëren het onderwijs vooral met werkdruk en een laag salaris. Ik denk wat we onszelf te negatief in het nieuws brengen. Daardoor ziet de buitenwereld de prachtige kanten van het beroep niet meer. Ik vertelde wat ik zoal meemaak op school en Agnes’ collega’s zeiden: ‘Wat een mooie verhalen, die moeten verteld worden!’” Ze vroegen waarom Zantboer nog steeds in het onderwijs werkt. “Ik zei: ik heb geen zin om voortdurend vanuit die werkdruk en dat salaris naar mijn vak te kijken. Ik vind dat ik genoeg verdien. Ik geloof ook niet in geld als langdurige prikkel om meer enthousiasme voor het beroep te krijgen. Ik heb ook nooit naar een ander beroep gekeken omdat ik dacht daar meer te zullen verdienen. En ja, de werkdruk is hoog, maar ik zie om me heen dat iedereen hard werkt.”

Koops: “De werkdruk is bij ons ook behoorlijk en onze sector wordt vaak aangevallen in de pers. Klanten zijn niet altijd blij. Er zijn veel reden om chagrijnig te worden. Maar we doen ertoe, we proberen het met elkaar echt goed te doen en dat geeft mensen ook trots. We bespraken met Anneke hoe je mensen zo ver krijgt dat ze trots zijn en dat ook uitdragen. Natuurlijk moet je proberen om die werkdruk te fiksen, maar vergeet niet om uit te dragen hoe mooi je werk is.”

Bang voor accountant

Het inkijkje bij PwC leverde Zantboer nog een nieuw inzicht op. “Mensen zijn altijd een beetje bang voor de accountant. Terwijl accountants ons juist graag houvast willen geven. Zij willen een verbinding met ons aangaan en van daaruit werken aan vooruitgang. Het is belangrijk dat wij het onderwijsgeld goed besteden. Zij controleren dat en dat is hun maatschappelijke relevantie.”

Ook Koops voelt zich geïnspireerd. “Ik vind het mooi hoe Anneke tegen haar werk aankijkt en een bijdrage levert aan de maatschappij. Wij krijgen in de Raad van Bestuur ook allerlei vraagstukken op tafel. Bij Anneke gebeurt dat ook, maar op kleinere schaal en veel concreter. Toch doen we vergelijkbaar werk: bij ons gaat het om verbetering van de kwaliteit van de accountantscontrole, bij Anneke om de kwaliteit van haar school.”

Zelfredzaam

Zantboer volgde diverse opleidingen. Koops: “Zo kan ze verschillende theorieën naast elkaar leggen om haar werk uiteindelijk goed aan te pakken. Ze is zelfredzaam; ze kijkt hoe ze dingen wél voor elkaar kan krijgen. Daar is ze heel creatief in en dat neem ik mee terug. Er is altijd wel iets dat je kan helpen, of het nu een theorie is of een gesprek, er komt altijd een oplossing. Anneke zoekt daarnaar vanuit een diepe passie om het goed te doen voor het kind. Dat herken ik wel; ik voel passie voor accountancy en voor de mensen die bij ons werken.”

De twee denken samen ook na over hoe het schoolleiderstekort kan worden aangepakt. Koops: “Ik kan me voorstellen dat bepaalde mensen uit het bedrijfsleven willen doorgroeien in leidinggeven, en dan voor het onderwijs kiezen.” Zelf zal ze dit niet direct doen: “Ik heb het echt enorm naar mijn zin bij PwC en in de rol die ik daar heb. Maar als ik Anneke hoor vertellen over haar ervaring met kinderen, besef ik dat schoolleiders en leraren hen echt een mooie jeugd kunnen bezorgen door ze op de juiste manier uit te dagen.”

De AVS helpt leidinggevenden die de stap naar het onderwijs willen maken, in de strijd tegen het toenemende tekort aan schoolleiders. Via een gratis meeloopdag, een speciale opleiding voor zij-instromers, begeleiding door netwerkbijeenkomsten en dagelijks advies op afstand. Zowel zij-instromers die graag een dag willen mee­lopen met een schoolleider, als schoolleiders die een zij-instromer willen laten meelopen op hun school, kunnen zich melden op AVS helpt zij-instromers.

Links

Kader Primair
Dit artikel heeft in Kader Primair gestaan. AVS-leden ontvangen Kader Primair maandelijks op de mat. Nog geen lid? Bekijk hier eerder verschenen nummers, word lid en ontvang voortaan ook iedere maand een kersvers exemplaar in de brievenbus!

Gerelateerd nieuws