Tijd voor ondernemen

“Een school kan tegenwoordig niet meer zeggen ik ben er alleen voor het onderwijs.” Ton Duif heeft hiermee de kern van deze Kader Primair Special over ondernemen te pakken. In het inleidende artikel gaat hij in gesprek met Henk Bosma, ex-topman van Pink Roccade, over ondernemerschap in het onderwijs. Ondernemen is een tendens aan het worden in onderwijsland. En tevens een noodzaak. Met de terugtredende overheid en daarmee gepaard gaande groeiende autonomie ontstaat er voor de schoolleider naast het verplichte deel (van onder andere buitenschoolse opvang) nu ook een vrij deel, waarin hij/zij meer initiatief kan én moet nemen. De schoolleider moet zelf de regie in handen nemen en zijn schoolvisie en -doelen daarbij altijd in het vizier houden. Dit betekent niet dat hij/zij zelf alle uitvoerende taken op zich moet nemen, maar wel de kansen moet zien om, samen (in onderhandeling) met anderen, zijn wensen en plannen voor de school vervuld te zien. Wat houdt ondernemen voor de schoolleider van nu precies in? Wat is het verschil met ondernemen in de vrije markt? Hoe maak je een ondernemingsplan? Hoe ondernemen sommige schoolleiders in de dagelijkse schoolpraktijk? Is ondernemen een kans of bedreiging? Welke kwaliteiten en capaciteiten worden er van de schoolleider gevraagd? Wat is het belang van planning & control? Welke tips kunnen managementgoeroes geven? En waarom is een ondernemende houding voor besturen zo belangrijk? Het antwoord op deze en andere vragen leest u in deze Kader Primair Special. Ondernemen staat nog in de kinderschoenen, maar met deze Kader Primair streven we naar een maatje meer. En natuurlijk wil de AVS graag met u in gesprek over dit belangrijke onderwerp, nu en in de toekomst. Bijvoorbeeld op het AVS-symposium Tijd voor Ondernemerschap, dat plaatsvindt op donderdag 11 oktober in Zwolle. Zien we u daar?

Bron
Kader Primair Special – september 2007



         
advertentieruimte
   
       
   
       
   
         
   
Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Gerelateerd nieuws