Ga je mee op reis naar Nederland?

Heb jij zin om wél een studiereis te maken, maar hik je tegen een jetlag of al te veel reistijd aan? Dan is er goed nieuws. AVS breidt het aanbod van studiereizen uit met een optie: ‘lekker dichtbij huis’. Wil jij een studiereis in eigen land maken en ontdekken hoe andere scholen werken? We nemen je graag mee op pad naar scholen die een ‘schoolvoorbeeld’ zijn en van wie elke directeur wel wat kan leren. Je bent weg van de dagelijkse routine, je doet nieuwe inspiratie op én slaapt ’s avonds gewoon thuis in je eigen bed. Heerlijk toch? Dit nieuwe aanbod bieden we vanaf september 2024 aan. 

Je bezoekt in de periode tussen september 2024 en maart 2025 vier inspirerende voorbeelden van het Nederlandse onderwijs, waar kinderen zich op een eigentijdse manier ontwikkelen. Je begint met een startbijeenkomst in Utrecht en rond af met een slotbijeenkomst.

Leren van en met elkaar

Schoolleiders kunnen veel leren van het bezoeken van andere scholen. We gaan een aantal Nederlandse basisscholen bezoeken die ver gevorderd zijn in ‘anders organiseren’ en ‘vernieuwend werken’. Je gaat op pad met je eigen vragen en overdenkingen.

De reis start met een afspraak in Utrecht bij AVS met lector ‘Leiderschap in het onderwijs’ Loes van Wessum. Zij neemt je mee in het formuleren van je observatie- en/of leervraag. In de startbijeenkomst biedt Loes van Wessum een theoretisch kader om de thema’s onderwijsinnovatie en leiderschapsgedrag samen goed in kaart te brengen tijdens de schoolbezoeken.

Vervolgens maken we vier schoolbezoeken van een hele dag in Nederland, waar je op eigen gelegenheid naar toe reist. Loes van Wessum is ook bij deze schoolbezoeken aanwezig. Met haar kun je door de dag heen over je ontwikkelvraag sparren. Aan het eind van ieder schoolbezoek bespreken we onze observaties en geleerde lessen met elkaar en met de schoolleiding van de bezochte school.

Aan het eind reflecteer je aan de hand van een theoretisch kader op je ontwikkeling in deze Nederlandse reis. We bundelen observaties/lessen van alle bezochte scholen en bespreken wat de schoolbezoeken voor jou hebben opgeleverd. Wat heb je concreet ingezet op je eigen school en wat zijn je plannen om verder te ondernemen?

Voor wie?

Maximaal 15 schoolleiders, die zoeken naar andere vormen van onderwijs en meer willen weten hoe ze de onderwijsverandering in hun school kunnen stimuleren.

Wat levert het op?

  • Ervaring met het onderzoeken van praktijksituaties (over onderwijsinnovatie en leiderschapsgedrag)
  • Concrete beelden voor onderwijsinnovatie
  • Suggesties en tips voor leiderschapspraktijken en persoonlijke kwaliteiten die je kunt benutten om onderwijsinnovatie te realiseren
  • Verbreding van je eigen netwerk (en daarmee het zo belangrijke sociale kapitaal)
  • Tijd voor reflectie op de eigen school- en professionele ontwikkeling