Hoe bereiden po- en vo-scholen kinderen optimaal voor op de uitdagingen in de (toekomstige) samenleving?
Staatssecretaris Dekker is op 17 november gestart met een nationaal gesprek over de belangrijkste vraag in het onderwijs: wat moeten kinderen leren op school zodat ze klaar zijn voor hun toekomst? Dit is het startpunt van een traject dat een paar jaar duurt. De dialoog moet leiden tot een vernieuwd curriculum en een vernieuwing van de kerndoelen en eindtermen. Om het gesprek op stoom te helpen, heeft Dekker vijftien smaakmakers gevraagd om hun visie op het onderwijs van de toekomst in een filmpje kort onder woorden te brengen. Daartoe lanceerde OCW de website onderwijs2032 (http://onderwijs2032.nl/), waar iedereen wordt uitgedaagd te reageren of zelf een filmpje in te sturen. De website verzamelt alles wat rondom dit onderwerp op sociale media als Facebook, Twitter, Linkedin, YouTube en Instagram verschijnt. De eerste fase van het debat krijgt het karakter van een nationale brainstorm, waarin iedereen (schoolleiders, leraren, leerlingen, ouders, bedrijfsleven, wetenschap) ideeën over het onderwijs kan delen via #onderwijs2032. Een groep deskundigen van binnen en buiten het onderwijs gaat al deze ideeën met elkaar verbinden, wat in het najaar van 2015 moet leiden tot een breed gedragen visie op wat kinderen moeten kennen en kunnen als ze klaar zijn met school.