Nieuwe leergang

Je droomschool bouwen

In de nieuwe leergang van AVS Academie staat het realiseren van een succesvolle school centraal. In zeven trainingsdagen leren de deelnemers alle ins en outs van organisatiekunde en –strategie. Daarnaast voeren ze twee keer een persoonlijk coaching gesprek met beide programmaleiders.

“Je bent niet voor niks schoolleider geworden”, zegt Coletta Teuben, programmaleider van de leergang Schoolleiderschap: van droom naar succes. “Je wilt iets neerzetten, iets toevoegen. Wat we in de leergang doen is je ideaal concreet maken.” Hans Stam, de tweede programmaleider, voegt toe: “Er zijn veel mensen die een droomschool willen bouwen, maar daar door de waan van de dag niet echt aan toekomen. In deze zeven dagen scheppen we een omgeving waarin deelnemers zich kunnen concentreren op hun ideaal. Dan ligt er een degelijk plan waarmee je in je school aan de slag kunt.”

Talentenschool

In de leergang worden thema’s als stakeholdermanagement, leraren- en leerlingentevredenheid uitgediept. “Stel, je wilt een talentenschool zijn”, zegt Teuben. “Hoe geef je die vorm? Zijn leraren toegerust? Kun je bijzondere docenten aantrekken als dat nodig is voor de talentontwikkeling van leerlingen? Hoe ga je om met ouders, met leerlingen die anders zijn dan anderen?” Stam: “Maar ook: hoe komt je school over, sta je in de wijk bekend als talentenschool, word je genoemd als het gesprek over talentontwikkeling gaat?” Teuben: “Wat voor school je ook bent, om toponderwijs te leveren moet je over de hele linie goede kwaliteit leveren. En alle aspecten van je school moeten met elkaar kloppen.” Onder meer een oud-inspecteur van het onderwijs, leidinggevenden uit het bedrijfsleven en een bestuursvoorzitter van een scholengroep delen hun kennis en ervaring. Tussen de bijeenkomsten door werken deelnemers op de eigen school aan hun plan. “Het is belangrijk om een doordacht organisatieplan te maken. Daarvoor moet je ook overleggen met bijvoorbeeld je leraren en de uitvoering vastleggen in een implementatieplan. De implementatie is vaak weerbarstig, daarbij kun je de steun van je collega-schoolleiders goed gebruiken. In die fase zijn er daarom ook intervisiebijeenkomsten.”

Duo-programmaleiding

Een bijzonder facet aan de leergang is de duo-programmaleiding. Coletta Teuben is van huis uit organisatiekundige en executive coach. Zij is gespecialiseerd in het coachen van leidinggevenden en het begeleiden van reorganisaties. Hans Stam begon zijn loopbaan als wiskundeleraar en is nu coach en adviseur voor leidinggevenden in het onderwijs. “We vullen elkaar aan”, zegt Stam. “We hebben verschillende achtergronden, maar delen de overtuiging dat sterk leiderschap en een sterke organisatie zichtbare onderwijskwaliteit oplevert. ” De leergang begint met een intake­gesprek. Stam: “Daarin verkennen we waar je naartoe wilt. Wat speelt er in je school? Vervolgens houden we halverwege en aan het eind een coaching gesprek over de voortgang. Die gesprekken kunnen best confronterend zijn.” Teuben: “Als leider kun je je zorgen en persoonlijke dilemma’s niet altijd delen met je team. Het is goed om een sparringpartner van buiten de organisatie te hebben.” Een half jaar na de leergang vindt een laatste gesprek plaats. Stam: “Het gaat erom dat er van je mooie woorden ook in de praktijk iets terechtkomt. Dus wat is er gerealiseerd van je plan?”

De leergang wordt gehouden in een pastorie in Maarssen. Stam: “De sfeer van dat gebouw helpt bij het focussen. Je bent letterlijk uit je gewone omgeving.”

Meer informatie

Kader Primair
Dit artikel heeft in Kader Primair gestaan. AVS-leden ontvangen Kader Primair maandelijks op de mat. Nog geen lid? Bekijk hier eerder verschenen nummers, word lid en ontvang voortaan ook iedere maand een kersvers exemplaar in de brievenbus!

Gerelateerd nieuws