Ze is niet weg te slaan op De Leidse Houtschool. Ooit als leerling binnengekomen, zwaait Joyce Honsbeek (44) er nu zelf de scepter. Lange tijd koesterde ze geen ambitie om schooldirecteur te worden. Vanuit andere rollen kon zij prima invloed uitoefenen op het onderwijs en terugkijkend was dat ook wel zo veilig. Maar daar kwam verandering in. Honsbeek ging de uitdaging aan en schreef zich in voor de opleiding Schoolleider Basisbekwaam. Wat zijn de belangrijkste lessen die zij daar leerde? 

Joyce Honsbeek

Zet ontevredenheid om in ambitie 

“Ik kan niet ontkennen dat ik regelmatig van mening was dat het beter of anders kon binnen de school. Tot op het punt dat ik mij er niet meer thuis voelde en besloot te gaan solliciteren. Dat heeft mij alles gebracht, behalve een andere werkomgeving. Wel kon ik met nieuwe inzichten en een andere blik naar mijn eigen school kijken. Na veel gesprekken met de directeur en het managementteam besloot ik om de stap richting schoolleiderschap te zetten en me in te schrijven voor de opleiding Basisbekwaam van AVS Academie/NSO-CNA. Vanuit mijn onvrede ontstond een uitdaging en die greep ik met beide handen aan. De beste stap die ik kon zetten!” 

Ga boven op je eigen hoge lat zitten 

“Leren loslaten. Dat is een persoonlijke uitdaging waar ik tijdens de opleiding veel mee gestoeid heb en in gegroeid ben. Ingegeven door mijn perfectionisme deed ik het liefste alles zelf. Dan wist ik zeker dat het gebeurde en goed ook. Nu begrijp ik veel beter waarom het voor niemand in de school goed is om alles continu zelf te bedenken, op te lossen en uit te voeren. Als schoolleider bereik ik meer wanneer ik mijn team in zijn kracht zet en sterker maak door met en van elkaar te leren. Ik probeer nu dus wat vaker boven op mijn eigen hoge lat te zitten en daar simpelweg te genieten van het uitzicht. Dan kijk ik uit op mijn mooie school in Leiden en ben ik supertrots op wat ik daar samen met mijn team in de eerste tien weken van dit jaar al bereikt heb.” 

Wees dom, lui en dakloos 

“Een goede schoolleider is naar mijn mening iemand die samenwerkt, inspireert en het team motiveert. Dat bereik je niet door alles voor te kauwen en te doen. Dankzij de opleiding ben ik me veel meer bewust van de rol die ik als schoolleider heb. Ik leerde dat ik altijd invloed heb op mijn eigen gedrag en juist daarmee anderen in beweging kan krijgen. Wees dom (de waarom-vraag stellen), lui (het initiatief terugleggen) en dakloos (de verantwoordelijkheid terugleggen) werd een belangrijke les voor mij. Bij de start begreep ik hier helemaal niks van, maar nu des te beter. Samen weet, zie, hoor en voel je meer. Gebruik maken van ieders talent, geeft leerkrachten als professionals meer ruimte en verantwoordelijkheid. Dit vergroot de kwaliteit in het onderwijs én draagt bij aan het werkgeluk in de school. Ik heb nu een heel duidelijk beeld van mijn speelveld als directeur.” 

Zonder wrijving geen glans 

“Het is misschien een cliché maar daarom niet minder waar. De gesprekken met mijn docent, intervisiegroep en in het bijzonder mijn critical friend, hebben me in beweging gezet. Met nieuwe inzichten, eerlijke feedback, mooie en moeilijke gesprekken en héél veel zelfreflectie. Het was de juiste weg om te ontdekken wat ik belangrijk vind, waar ik voor sta en voor wil gaan. Het contact met mijn studiegenoten was bijzonder verrijkend voor mijn ontwikkeling. Als groep hebben we best veel meegemaakt: mooie, maar ook verdrietige dingen. Dat schept een band. Alles wat voorbijkwam grepen we aan om van te leren: met je team kun je hier immers ook allemaal mee te maken krijgen. Een goede schoolleider is integer, open en transparant. Dat is belangrijk om mensen mee te nemen in een proces of bij het vormen van begrip: eerlijkheid wordt meestal meer gewaardeerd dan een mooi verhaal.” 

Zoek steun in je omgeving. 

“We hebben in Nederland veel goede en enthousiaste schoolleiders nodig. De opleiding tot Basisbekwaam schoolleider bij AVS Academie/NSO-CNA heeft mijn verwachting eerlijk gezegd overtroffen. Ik heb niet alleen geleerd wat ik moet doen, maar vooral ook hoe ik er invulling aan kan geven. Dat heeft enorm bijgedragen aan mijn groei en ontwikkeling als starter. Dit geldt zeker ook voor de expertise binnen Stichting Confessioneel Onderwijs Leiden (SCOL), waar ik met veel plezier werk. Ik kan altijd terecht voor hulp en advies bij mijn bestuurders, coaches en een fijne groep collega-directeuren. De stafmedewerkers ondersteunen en begeleiden zoveel als nodig is. Zonder het managementteam had ik deze stap nooit gezet. Groeien en ontwikkelen van leerkracht tot schoolleider en daarbij ook nog volledig de steun krijgen van je eigen team is goud waard. Dat gun ik werkelijk iedere startende schoolleider!” 

Meld je aan!

Op 10 januari 2024 start een nieuwe groep met de opleiding Schoolleider Basisbekwaam. Ontwikkel jezelf tot een sterke schoolleider. Schrijf je in en leg een solide basis om jouw taken goed te kunnen uitoefenen, nu en in de toekomst! Op 17 januari 2024 start de opleiding Schoolleider Vakbekwaam waarmee je verdieping en verbreding aanbrengt in je persoonlijk en onderwijskundig leiderschap. Ben jij erbij?

Gerelateerd nieuws