Onderzoek de Roo

Onderwijsmensen zijn veel flexibeler dan vaak gedacht. Dat geldt zowel voor managers in het onderwijs als voor leraren. Corona heeft een heftige crisis in het onderwijs ontketend, maar het afgelopen jaar liet ook zien dat de uitdagingen voortvarend zijn opgepakt.  De landelijke crisis als gevolg van corona vroeg er vooral om het onderwijs anders te organiseren. En dat heeft inzichten opgeleverd die het onderwijs ook na corona veel op kunnen leveren. Dat stelt interim-bureau voor scholen De Roo, na een rondgang onder directeuren en interimmers in het onderwijs.

Lesgeven op afstand en dus de digitalisering van het onderwijs hebben een enorme boost gekregen. “Dat hebben we maar mooi meegepakt en gaat niet meer weg”, zegt een van de respondenten. Daarbij komt dat online onderwijs ook voor de inzet van personeel over scholen heen nieuwe perspectieven biedt. Zowel in onderwijskwaliteit als kosten. Omgekeerd is het belang van de school als ontmoetingsplek voor kinderen en jongeren nog eens heel duidelijk geworden. “De school is ook een chillplek, don’t forget!”, riep een schooldirecteur heel terecht.

Stelsel veranderen?

Scholen en de mensen die daarin werken bleken afgelopen jaar over een enorme wendbaarheid te beschikken. En dat komt goed uit, want er dient volgens sommigen structureel behoorlijk wat te verbeteren in PO en VO. Zij stellen dat het stelsel aan verandering toe is, hoewel zoiets uitspreken de meeste schoolleiders moeilijk valt. Want overhoophalen brengt ook onrust mee.

Anderen laten liever het stelsel ongewijzigd en wijzen erop dat – zoals Covid liet zien – er nog veel ruimte voor verbetering binnen het stelsel bestaat. Ongelijke kansen – uitvergroot door Covid – moeten vooral écht worden aangepakt. En dat zou ook binnen het stelsel mogelijk zijn.

Aanbevelingen

De rondgang heeft de nodige aanbevelingen opgeleverd. “Covid brengt mensen tot elkaar. Houd dat vast en bouw erop verder”, zegt een interimmer. De verschillen tussen leerlingen worden uitvergroot door corona. Zet het nieuwverworven instrumentarium daarvoor in. Sterke leiders komen in een crisis bovendrijven.

“We lopen toch steeds tegen dat rare fenomeen aan, dat we in Europees perspectief de gelukkigste kinderen hebben, maar dat zij qua motivatie onderaan bungelen”, zegt een schoolleider. Schooldirecteuren wijzen erop dat veel te winnen is in de verbinding van leerlingen met hun docenten en met elkaar. Aan relaties werken levert veel op, zo wordt gesteld. Ook hogere resultaten.

Gerelateerd nieuws