Scholen blijven zelf bepalen hoeveel leerlingen er in een klas zitten. Een meerderheid van de Tweede Kamer en ook staatssecretaris Dekker zien niets in een voorstel om de maximale klassengrootte bij de wet vast te leggen. Dat blijkt uit een debat op woensdag 2 april over klassengrootte in het primair onderwijs.

Het onderwerp kwam op de politieke agenda dankzij het burgerinitiatief ‘Stop de overvolle klassen’ van een groep leraren van de vakbond Leraren in Actie. De initiatiefnemers van de actie vindt dat de schoolklassen vanaf schooljaar 2014/2015 maximaal 28 leerlingen mogen bevatten. Binnen drie jaar moet dat verder worden verminderd naar maximaal 24 leerlingen. De overvolle klassen komen de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede, vindt LIA. Eind 2013 startte de vakbond Leraren in Actie (LIA) daarom een handtekeningenactie, waarmee ze meer dan 46.000 handtekeningen ophaalden. Op 2 april mochten de initiatiefnemers hun actie in de Tweede Kamer toelichten. “Wij staan hier ook namens alle leraren van wie u steeds meer vraagt, maar voor wie u steeds minder faciliteert. Zo vraagt de politiek van leraren meer differentiatie, meer aandacht voor verschillen, meer excellentie en een goede uitvoering van het passend onderwijs,” aldus één van de initiatiefnemers. Volgens hem ligt de oorzaak ‘in de absoluut ontoereikende wijze waarop scholen worden gefinancierd.’
Dekker gaf echter aan het onderwijs geen overheidsnormen op te willen leggen. Volgens de staatssecretaris hoeft de klassengrootte niet direct invloed te hebben op de kwaliteit van het onderwijs.  Ook een meerderheid in de Kamer voelt niets voor een wettelijk maximum. SP-Kamerlid Jasper van Dijk gaf tijdens het debat aan met een wetsvoorstel bezig te zijn om de klassen geleidelijk te verkleinen.
Het gemiddelde aantal leerlingen per klas is de afgelopen tijd iets gestegen van 22,8 leerlingen per klas in 2012 naar iets meer dan 23 leerlingen eind 2013. 
 

Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Gerelateerd nieuws