Farid Tabarki_0.jpgTrendwatcher Farid Tabarki verzorgt de inleiding van de rondetafelgesprekken over de Toekomstagenda Schoolleiders op het AVS Schoolleiderscongres van 20 maart. De Toekomstagenda Schoolleiders biedt de mogelijkheid om het vak schoolleider beter te positioneren en regie te nemen over de inhoud, om zo meer invloed uit te oefenen.

Wat heb jij, als schoolleider, nodig om jouw vak aantrekkelijk, beheersbaar, leuk, afwisselend en inspirerend te maken en te houden? Dat is de centrale vraag in een groot project: de Toekomstagenda Schoolleiders. Tijdens de rondetafelgesprekken gaan schoolleiders met elkaar in gesprek over thema’s die schoolleiders bezighouden en die van belang zijn in het nu en/of voor de toekomst. Wat zou je anders willen zien, en hoe zie je dat voor je? (zie ook www.deleiderschapsagenda.nl). Op deze website worden op landelijk niveau ideeën met elkaar gedeeld. Gesprekken met collega’s op school of met stakeholders leveren een waardevolle bijdrage om deze agenda te vullen.

De Toekomstagenda Schoolleiders biedt de schoolleider de mogelijkheid om ambassadeur (en eigenaar) te zijn van zijn eigen toekomst. Doel is ook van elkaar te leren en elkaar te inspireren. Schoolleiders kunnen tijdens het AVS Schoolleiderscongres ideeën en ontwikkelingen met elkaar delen. In het gesprek kunnen congresdeelnemers nieuwe verbindingen maken voor de toekomst.

Farid Tabarki
Farid Tabarki is oprichter van Studio Zeitgeist, doet al sinds 2000 onderzoek naar de veranderende tijdsgeest. Hij geeft met zijn inleiding een doorkijkje naar de (nabije) toekomst en stipt aan wat uit zijn onderzoek van relevantie blijkt om mee te nemen bij het nadenken over je eigen toekomst en de toekomst van je vak.
Tabarki reist de hele wereld af om mensen te spreken over de veranderende tijdsgeest. Als oprichter van Studio Zeitgeist doet hij onderzoek naar de transformatie van een industriële naar een vloeibare samenleving. De opgedane inzichten worden door de studio verwerkt tot concrete adviezen en projecten waar veel (internationaal opererende) organisaties hun voordeel mee doen. In 2016 kwam zijn boek ‘Het Einde van het Midden – Wat een maatschappij van extremen betekent voor mens, bedrijf en politiek’ uit. Ook was hij lid van Platform Onderwijs2032 dat op verzoek van het kabinet een advies over de toekomst van het funderend onderwijs heeft uitgebracht.
Tabarki heeft een wekelijkse column in Het Financieele Dagblad en presenteerde de tv-programma’s MTV Coolpolitics en Durf te denken: Van Socrates tot Sartre. De Volkskrant noemt hem ‘een van de tweehonderd meest invloedrijke Nederlanders’.
 

Links

Gerelateerd nieuws

  • Nieuwe versie servicedocument Covid-19 van OCW

  • Meerderheid ouders geen voorstander van extra coronamaatregelen

  • Inschrijving EU-schoolfruit geopend

  • Voldoende personeel grote zorg voor schoolleiders