Een bijzonder aanpak die op de ene school werkt, is misschien ook nuttig voor de andere. Deze maand in Zo kan het ook!: Stichting Openbare Basisscholen Helmond gaat de coronacrisis ‘te lijf’ met een eigen vorm van schooltelevisie.
 
“Ik moet voorkomen dat alle leraren morgen naar het kopieerapparaat rennen, de opgavenboekjes kopiëren en dat dat ons thuisonderwijs wordt”, dacht Hans Fuchs, directeur-bestuurder van OBS-Helmond (zeven basisscholen), toen de scholen moesten sluiten vanwege het coronavirus. “Het didactische werk is belangrijk, dat geeft rust en structuur, dus dat bieden we zeker aan. Maar het is een rare situatie en we moeten ook een beetje relaxed blijven. We kunnen niet verlangen dat thuisonderwijs volledig onderwijs is. Ouders hebben daar de tijd, kennis en tools niet voor.”
 
OBSH-tv
Zijn idee: we maken een eigen vorm van schooltelevisie, met grappige, lichte en creatieve filmpjes van educatieve waarde. ‘OBSH-tv’ werd in het leven geroepen, met als doel verbinding en betrokkenheid tot stand te brengen tussen school, leerlingen en ouders. Het idee komt niet uit de lucht vallen. Al een aantal jaren doen alle scholen binnen de stichting veel aan kunst- en cultuureducatie en zit het in de schoolvisie verankerd, vertelt Fuchs. “We willen elk jaar tenminste één spraakmakend project doen.” Zo zaten de OBSH-leerlingen drie jaar geleden in een tijdelijk leslokaal langs een kanaal waar aan de oevers een stadspark zou verrijzen. “Ze zaten in een glazen lokaal en kregen les van stadsarchitecten die ze uitlegden waarom een stadspark belangrijk is. Leerlingen mochten meedenken over de inrichting.” Het is een voorbeeld van betekenisvol onderwijs, dat ook het echte leven weerspiegelt.
 
Educatief én creatief
Fuchs: “Elke dag is er een filmpje waarin een educatieve opdracht zit. Leerkrachten worden gefilmd voor het digibord in de klas en leggen een oefening of som uit.” OBS-Helmond had vóór de coronacrisis al contacten gelegd met mediabedrijf Beam It Up. Naast het educatieve moet ook het creatieve aspect terugkomen in het thuisonderwijs. Fuchs: “Ongeveer anderhalf uur educatief aan de slag en daarna iets leuks doen. Bijvoorbeeld in een rekenchallenge, een taal- of tekenopdracht of we vragen leerlingen om hun knuffels te tellen en een foto daarvan naar ons op te sturen. Leerlingen en ouders moeten er geen stress van krijgen, het is al moeilijk genoeg.” 
Niet alleen de schooltv-afleveringen zijn professioneel gemaakt, ook van de filmpjes en foto’s van leerlingen wordt iets moois gemaakt. Het mediabedrijf maakt er met de leerkrachten een professioneel filmpje van, met leader, voice-over, muziek, visuele grapjes. En de reacties? “Die zijn razend enthousiast. De leerkrachten staan in de rij voor de filmpjes en de leerlingen doen goed mee.”
 
Hard getroffen 
Corona trof Helmond hard. Fuchs: “Op iedere school is er wel een coronageval, of het nu een leerkracht, ouder of leerling is. We hebben een leerling van 11 met corona, opgelopen bij de plaatselijke voetbalclub. Ik denk dat ouders bang zullen zijn om hun kind weer naar school te sturen. Ik verwacht dat OBSH-tv nog wel even door zal gaan. Sowieso zijn we allemaal veel digitaler geworden in het onderwijs, dat is wel winst.”
 
Ook een creatieve aanpak op je school?
Mail naar communicatie@avs.nl o.v.v. ‘Zo kan het ook!’
 

Gerelateerd nieuws

  • Investeer in het leren van de leraar (en leer daar zelf van)

  • Bananenschillen op school

  • De natuur biedt kinderen vanzelf maatwerk

  • ‘Het gaat erom dat je vergezichten kunt vertalen naar de praktijk’