De wereld kantelt, er is sprake van een tweede renaissance door de digitale revolutie waarin robots en slimme machines ons helpen en soms zelfs vervangen. Het onderwijs lijkt vooralsnog slechts voorzichtig mee te bewegen. Innovatiemanager Erno Mijland laat schoolleiders zien hoe ze hier daadkrachtiger op in kunnen spelen.

In alleen voorzichtig meebewegen zitten twee risico’s: (1) we blijven achter de feiten aanhobbelen en (2) meebewegen maakt ons tot volgers, terwijl we juist nu schoolleiders nodig hebben, die een nieuwe generatie mee willen geven wat nodig is om een eigen toekomst te creëren, aldus Mijland. “Als je de klant vraagt wat hij wil, zal hij om snellere paarden vragen…” Die uitspraak wordt toegeschreven aan autofabrikant Henry Ford. Wat zijn in het onderwijs de paarden, wat de auto’s? In deze plenaire sessie binnen het subthema ‘Onderwijsconcepten en schoolbeleid’ onderzoekt Erno Mijland een aantal ‘ultimate consequences’ van het kiezen voor auto’s in plaats van snellere paarden. Wat betekent dit voor het leerstofjaarklassensysteem, het werken in afgebakende vakken, urennormen en het omgaan met verschillen tussen leerlingen? Prikkelende ‘food for thought’ dus.
Erno Mijland is manager innovatie bij Innofun.
 
Meer informatie en aanmelden: www.avs.nl/congres2017
Vroegboekkorting tot en met 14 februari!

Gerelateerd nieuws