Op deze pagina vindt u informatie voor het aanstellen van onderwijsassistenten in de school
Bekostiging van assistenten
Het ministerie stimuleert de aanstelling van onderwijsassistenten als antwoord op de hoge werkdruk en het personeelstekort in het basis- en speciaal onderwijs. De aanstelling van assistenten kan uit de normale formatie (uitbreidingen in het kader van Groepsgrootte en Kwaliteit), uit het schoolbudget voor O&O en indien relevant voor de zorgverbreding, uit zorgformatie. Vanaf januari 2002 neemt het ministerie de salariskosten van een onderwijsassistent 8 maanden op zich als het bestuur belooft om de assistent bij gebleken geschiktheid vanaf 1 augustus 2002 aan te stellen.
Tips voor onderwijsassistenten
gebaseerd op: Uitleg juni 2001
Voor schoolleiders
met een onderwijsassistent: praat eens met collega’s of probeer het korte tijd uit op projectbasis, werkervaringsplek of detachering
relateer elke beslissing aan het belang van de leerlingen.· Onderzoek de eigen motivatie van de leerkrachten voor meer handen in de klas
zorg bijtijds dat de groepsleerkracht medebepalend is voor de precieze taakomschrijving van de werkzaamheden in diens groep
zoek in de eigen omgeving en onder ouders naar geschikte mensen
vraag bij sollicitaties naar referenties en vorm je van te voren een helder beeld welke sociale vaardigheden je verlangt
kijk naar de persoonlijkheid meer dan naar ervaring: is de persoon initiatiefrijk, ‘ziet werk’, is zelfstandig, in dialoog aanstuurbaar?
plaats de eerste assistent in de onderbouw.· Analyseer de werkdruk in de bovenbouw en maak op basis daarvan een andere taakbeschrijving. Denk bijv. na over een lokaalassistent (dus niet inhoudelijk maar facilitair voor meerdere groepen)
zet de assistent op meerdere groepen in zodat bij slechte samenwerking de groep niet onder druk komt
begeleid de assistent het eerste jaar ook zelf, houdt functionerings- en beoordelingsgesprekken
behandel leerkrachten en onderwijs-assistenten als gelijkwaardige collega’s met ongelijke taken. Wees duidelijk over de inzet en omgangsvormen die je verwacht
denk na over een loopbaanperspectief. Vergelijk organisatiebehoeften en individuele behoeften. Een (junior) leraar in potentie, of bijv. een administratief of organisatorisch talent in huis?
Voor onderwijsassistenten
vraag om een duidelijke taakomschrijving
maak afspraken over de grenzen van het werk, bijvoorbeeld t.a.v. de contacten met ouders.· Vraag op tijd om regelmatige begeleiding
en denk na over welke vorm van begeleiding je prettig vindt i.p.v. je eraan te storen of te onttrekken
houd contact met andere onderwijsassistenten van het bestuur
vraag om begeleiding of intervisie over jullie contacten met leerlingen, leerkrachten, ouders en schoolleiding
spreek je uit tegenover de leerkracht als je ergens aan twijfelt of het ergens niet mee eens bent. Doe dit niet waar ouders of leerlingen bij zijn; neem er (wekelijks) vaste momenten voor
blijf je ontwikkelen in het werk en vraag om (bij)scholing
stel je flexibel op ten aanzien van je takenpakket maar voorkóm dat je wordt overvraagd of dat je de verantwoordelijkheden van de leerkracht overneemt
laat je betrekken bij leerlingbesprekingen in school maar neem niet zelfstandig deze besprekingen met ouders op je
praat met je collega’s wanneer je een kind niet begrijpt of een slecht contactmoment hebt: het overkomt iedereen wel eens, én er is altijd een andere manier
laat je niet alleen tijdens de lessen inzetten. Ook buitenschoolse activiteiten en organisatorische taken horen erbij!
accepteer alleen een werkweek waarbij je alleen voor de lesuren betaald wordt als je hier echt zelf voor kiest. Het risico is dat je wel alle dagen werkt, maar toch een deeltijdbaan krijgt. Maak afspraken over je werktijden en vakanties: ze moeten overeenkomen met je werkomvang én wat in onderwijs normaal is.
Opleiding van assistenten
De middenkaderopleiding Onderwijsassistent duurt drie jaar en is zowel via de beroepsopleidende (bol) als de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) te volgen.
Bol-opleiding In de bol-opleiding wordt in een basisjaar kennis gemaakt met de beroepen die er zijn in welzijnsland en wordt een aantal uren per week besteed aan de specifieke vakgebieden van de opleiding. Vanaf het tweede leerjaar zijn de lessen specifiek op het beroep onderwijsassistent gericht en wordt er gestart met de beroepspraktijkvorming (stage). In het derde jaar worden enkele dagen werken in de praktijk gecombineerd met enkele dagen op school.
Bbl-opleiding Naast 1 tot 1,5 dag (12 uur) les per week, leren de aankomend onderwijsassistenten minimaal 24 uur met een arbeidscontract op de (speciale) basisschool. De eerste 1,5 jaar van de opleiding bestaat uit een gezamenlijke basisperiode die voor alle welzijns-opleidingen gelijk is. Na de basisperiode is het onderwijsprogramma specifiek ingericht op onderwijsassistenten.
Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.
Het subsidieplafond voor het kalenderjaar 2023 voor het primair onderwijs is verhoogd van 8 miljoen naar 16 miljoen...
Lees verder
Cookies
Onze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken). We gebruiken standaard cookies zodat de website goed functioneert.
Door op ‘Zelf instellen’ te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen. Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies.