Nederland heeft in 2010 relatief het grootste aantal leerkrachten parttime werken in het primair onderwijs met 58,9 procent, gevolgd door Duitsland met 55,1 procent. Dit blijkt uit cijfers van het OECD.

In de Verenigde Staten (10,6 procent) en Spanje (11,5 procent) werkt relatief het kleinste aantal leerkrachten parttime. Nederland maakte van 2002 tot en met 2010 de grootste stijging in het aandeel parttime werkende leerkrachten (van 50,7 naar 58,9 procent).

Vergrijzing
Onlangs zijn de internationale cijfers over het primair onderwijs geactualiseerd door de Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). Daaruit blijk bijvoorbeeld ook dat het Nederlands onderwijspersoneel relatief vergrijsd is: Duitsland (37,1 procent), Zweden (31 procent) en Nederland (29,5 procent) hebben relatief het hoogste percentage leerkrachten in de leeftijdscategorie 50 tot 59 jaar. Maar Zweden (16,5 procent), Nieuw-Zeeland (10,8 procent) en Duitsland (10,8 procent) hebben van de geanalyseerde landen het hoogste percentage leerkrachten in de leeftijdscategorie 60 jaar en ouder. Naast het feit dat Duitsland en Zweden relatief veel oudere leerkrachten hebben in het po, hebben zij ook het laagste aandeel leerkrachten in de leeftijdscategorie 30 jaar en ouder (respectievelijk 7,4 en 4,4 procent).

Meer informatie: www.stamos.nl
 

Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Gerelateerd nieuws

  • 20 procent van jonge leraren wil binnen 5 jaar basisonderwijs verlaten

  • Meeste burn-out klachten in het onderwijs

  • Nieuwe versie servicedocument Covid-19 van OCW

  • Meerderheid ouders geen voorstander van extra coronamaatregelen