Ruim 80 procent van de leerkrachten in het primair onderwijs ervaart een hoge werkdruk. Vooral de extra administratieve taken veroorzaken veel druk. Dat blijkt uit onderzoek van CNV Onderwijs onder haar leden.

De leerkrachten vinden dat ze te veel tijd kwijt zijn aan administratieve taken, zoals het schrijven van handelingsplannen voor zorgleerlingen en groepsplannen. Hierdoor komt het lesgeven in het geding. Voorzitter van  CNV Onderwijs Helen van den Berg: “Leraren willen de kinderen goed les geven en de aandacht en zorg bieden die nodig is. Daarbij hoort ook het afleggen van verantwoording, maar er is nu sprake van te ver doorgeschoten bureaucratie.”

Ook vinden de leerkrachten dat maatschappelijke kwesties te snel bij de school worden neergelegd. Van den Berg: “Je ziet een vast patroon. Er is een incident of gebeurtenis met veel media-aandacht, er komen Kamervragen en vervolgens worden centraal vanuit Den Haag maatregelen genomen en bij scholen neergelegd.” Zo vindt 47 procent van de leerkrachten dat het lesprogramma over obesitas geschrapt mag worden en ook de aandacht voor drugs en alcohol is voor 31 procent van de leerkrachten onnodig.
Verder ziet 43 procent van de leerkrachten de zwemlessen graag verdwijnen. En kan wat betreft de helft van ondervraagde leerkrachten de avondvierdaagse geschrapt worden.
Wel is het overgrote merendeel van de leerkrachten van mening dat op scholen aandacht moet blijven voor pesten. 3.565 basisschoolleerkrachten vulden de online enquête over werkdruk in.

'Afschaffen schoolzwemmen niet de oplossing',br /> AVS-voorzitter Ton Duif ziet in het afschaffen van het schoolzwemmen geen oplossing voor de werkdruk van leerkrachten. “Wat wel werkt, is keuzes maken. Investeer in onderwijs, investeer in meer mensen in de klas. Daarmee ondervang je de werkdruk”, aldus Duif in RTL Nieuws.

Meer informatie: www.cnvonderwijs.nl

Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Gerelateerd nieuws