Levensechte lessen in moderne media

Scholen voor funderend onderwijs lopen vaak tegen dezelfde uitdagingen aan. De aanpak kan bijzonder zijn en voor meerdere scholen nuttig. Deze maand in Zo kan het ook!: Hoe maak je je leerlingen mediawijs? Met haar
traject Moderne Media behaalde de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle als eerste vo-school het keurmerk Mediawijsheidsschool.

De meeste leerlingen zijn heel vaardig met sociale media, maar vaak niet zo bewust van de gevaren ervan. Op de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle draait daarom sinds 2008 het traject Moderne Media. Gedurende vijf uur per week krijgen leerlingen van mavo, havo of atheneum les in de mogelijkheden en risico’s van media. Daarnaast maken ze in een studio op school hun eigen mediaproductie zoals een filmpje, website of een animatie. Steeds vaker gaat het hierbij om een echte opdracht. “Leerlingen hebben bijvoorbeeld een filmpje gemaakt voor het Stedelijk Museum in Zwolle. Dat dat tijdens de tentoonstelling werd getoond, vonden de leerlingen natuurlijk helemaal fantastisch”, vertelt docent en projectleider Wim Hilberdink. Het idee voor het traject ontstond tijdens een brainstormsessie in 2006. De Raad voor Cultuur had het jaar ervoor het begrip mediawijsheid geïntroduceerd. Hilberdink: “Kinderen leren omgaan met media sprak ons aan. Dagelijks komt een grote hoeveelheid beelden op ons af. Leerlingen krijgen les in allerlei talen, maar les in beeldtaal, over het hoe en waarom van deze beelden, bestond niet.” Om de rest van het team mee te krijgen, werd een studiemiddag belegd waarin docenten zelf een aflevering van een soap maakten. Het filmpje eindigde met de vraag wie zin heeft om dit traject verder op te zetten. “De reacties waren heel enthousiast. Inmiddels bestaat de sectie Moderne Media uit acht docenten, onder wie een conciërge die zich omschoolde tot instructeur.” Deze technisch onderwijsassistent (toa) Moderne Media is een voorwaarde voor succes, denkt Hilberdink. “Hij zorgt voor alle apparatuur en houdt het overzicht over waar de spullen zijn. Daar gaat veel tijd in zitten, die anders ten koste zou gaan van de les.” Een andere voorwaarde voor succes is volgens Hilberdink dat de directie er achter staat. “Het vraagt een investering in apparatuur en het gebouw. We hebben een aparte studio ingericht, maar op zich zou dat ook in een bestaand lokaal kunnen. Belangrijk is dat de directie voor docenten voldoende taakuren vrijmaakt. Ik werk er gemiddeld tien uur per week aan.” Het traject is de investering meer dan waard: het leverde in 2011 de onderwijsprijs en afgelopen juni het keurmerk Mediawijsheidsschool op. Daarnaast levert het leerlingen op. Hilberdink: “Leerlingen komen van heinde en verre, een kwam zelfs helemaal uit Coevorden. Het is ook aardig om te zien dat veel leerlingen hierna voor een opleiding tot journalist of cameraman kiezen. Dat sterkt het argument om Moderne Media als examenvak in te voeren.” Om dit mogelijk te maken, zijn minimaal twintig scholen nodig die dit vak ook willen invoeren. Hilberdink hoopt dan ook dat andere scholen hun voorbeeld volgen. “Groot voordeel is dat scholen het wiel niet zelf hoeven uit te vinden. Het lespakket Mediawijsheid dat wij hebben ontwikkeld in samenwerking met een aantal partners is voor iedere school beschikbaar, net als een plan van aanpak en conceptbegroting. En kom vooral ook kijken hoe wij het hier hebben ingericht!”

Links

Let op: Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.