Beginnende leraren zijn negatief over de manier waarop de lerarenopleiding hen heeft voorbereid op de inzet van ict bij het geven van onderwijs. Dat blijkt uit onderzoek dat ITS in opdracht van Kennisnet uitvoerde onder pasafgestudeerden van pabo en tweedegraadslerarenopleidingen. Vooral het werken met het digitaal schoolbord wordt gemist.
De meeste pas-afgestudeerde leraren verwachten dat het gebruik van digitaal lesmateriaal de komende jaren steeds verder zal toenemen. Ze vinden daarom dat de lerarenopleidingen juist voorop zouden moeten lopen als het gaat om de inzet en mogelijkheden van ict in het onderwijs. “Lerarenopleiding sluit niet aan op het onderwijs van de 21e eeuw”, constateert Kennisnet dan ook. Uit het ITS-onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de pas afgestudeerde leraren negatief is over de manier waarop hun opleiding hen heeft voorbereid op de inzet van ict bij het geven van onderwijs.
Weinig aandacht
Beginnende leraren geven aan dat er in de opleidingen nauwelijks aandacht is voor ict in het onderwijs en de manier waarop je digitale leermiddelen kunt inzetten. Zoals een afgestudeerde van de pabo het verwoordt: “Het is nooit aan de orde geweest. Ik merk nu in de praktijk dat je er handig mee kunt differentiëren en dat het je bijvoorbeeld kan helpen bij administratie. Doordat ik niet voorbereid ben sta ik voor onaangename verrassingen, vooral als ik achteraf weet hoe simpel het had kunnen zijn met een ict-hulpmiddel.”
Drie op de tien pas-afgestudeerden van de pabo is matig tot slecht op de hoogte van computertoepassingen die ze voor hun onderwijs kunnen gebruiken. Bij afgestudeerden van de tweedegraadopleiding is dit zelfs 44 procent. Op de opleidingen is te weinig aandacht voor het aanbod van digitale leermiddelen, hoe je zelf digitaal materiaal kan ontwikkelen, digitaal toetsen, gebruik van digitale leerlingvolgsystemen en mediawijsheid. De beperkte aandacht voor ict op de opleidingen hangt samen met beperkte ict-vaardigheden van opleidingsdocenten. Volgens de studenten zijn de docenten op de lerarenopleidingen onvoldoende op de hoogte van zaken als digitaal toetsen, ontwikkelen digitaal lesmateriaal en sociale media. Een derde van de beginnende vo-leraren en een kwart van de beginnende basisschoolleraren zou op school meer willen doen met ict, maar wordt hierin afgeremd door collega's, blijkt uit het onderzoek.